همشهری‌آنلاین: مدیرعامل توانیر با تشریح ۳ سناریوی کاهش اتلاف انرژی در سطح شبکه برق ایران اعلام کرد: صنعت برق ایران در تامین ترانسفورماتور به خودکفایی رسیده است.

homayoon haeri

 همايون حائري،مدير عامل توانير در كنفرانس و نمايشگاه بين‌المللي ترانسفورماتور با اشاره به ضرورت مدیریت تجهیزات ترانسفورماتور در سطح شبکه برق براي کاهش تلفات و انرژی در ايران ، گفت: عدم اعمال شرايط محيطي در طراحي ترانسفورماتورهاي توزيع و بالا بودن تلفات آنها، از مشكلات ترانسفورماتورهاي توزيع به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار مهر،مدیرعامل توانیر با اعلام این‌که ترانسفورماتورهاي توزيع به دليل تعداد بالاي آنها در شبكه برق و عدم استفاده از ورقه هسته كم تلفات، داراي هدررفت انرژي بالايي هستند، تصریح کرد: برخي از ترانسفورماتورهاي شبکه برق پربار و برخي ديگر كم بار هستند؛ همچنين وجود شبكه‌هاي سيمي هوايي و عدم رعايت تعادل بار موجب افزايش تلفات مي‌شود.

این مقام مسئول با بیان این‌که هم اكنون در بخش توزيع 545 هزار دستگاه ترانسفورماتور با ظرفيتي افزون بر 77هزار و 135 مگاولت آمپر و 35 هزار دستگاه ترانسفورماتور زميني به ظرفيت 26 هزار مگاولت آمپر در كشور نصب شده‌است، از برنامه‌ريزي براي كاهش تلفات شبكه برق به زير 10 درصد خبر داد.

حائری با یادآوری این‌که براي رسيدن به اين هدف، بايد تعداد ترانسفورماتورهاي كوچك در بخش توزيع را كاهش داده و شبكه 20 كيلوولت را گسترش دهيم، تاکید کرد: گسترش استفاده از واحدهاي مقياس كوچك و توسعه انرژي هاي تجديدپذير از برنامه‌هاي كليدي صنعت برق براي كاهش تلفات است.

مدیر عامل توانیر با تاكيد بر نياز صنعت برق به طراحي و ساخت ترانسفورماتورهاي با تلفات پايين، خاطرنشان كرد: بايد در تعداد و ظرفيت ترانسفورماتورهاي بخش توزيع تجديدنظر كنيم و نوع ترانسفورماتور را متناسب با تغيير شرايط شبكه انتخاب كنيم.

این مقام مسئول در پایان از خودکفایی صنعت برق كشور در تامين ترانسفورماتورهاي مورد نياز خبر داد و یادآور شد: در اين زمينه كارخانه ايران ترانسفور به‌عنوان تامين‌كننده اصلي ترانسفورماتورها از سرمايه‌هاي كشور به شمار می‌رد.

کد خبر 272213

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha