پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۲
۰ نفر

رضا کربلایی: دولت سرانجام با مشترکان پرمصرف آب اتمام حجت کرد و تصمیم گرفت نه‌تنها آب پرمصرف‌ها را در کلانشهرها قطع کند که تعرفه آب بهای این مشترکان را به‌صورت پلکانی افزایش دهد.

آب بحران

دولت در روزهاي پاياني تابستان 2جلسه فوري و ويژه براي بررسي بحران آب كه به اعتقاد مقامات وزارت نيرو در پاييز تشديد مي‌شود، برگزار كرد و تصميمات مهمي گرفت.اين، بخشي از تدابير مختلف آبي دولت است و وزارت نيرو هم از دولت اجازه گرفته تا تجهيزاتي را روي كنتورها نصب كند كه اجازه مصرف بيش از اندازه آب را به مصرف‌كنندگان بي‌اعتنا به هشدارها نمي‌دهد.

اين تصميم در گام اول در تهران اجرا خواهد شد چرا كه وزير نيرو مي‌گويد شهروندان پايتخت‌نشين دوبرابر شهروندان ديگر شهرها آب مصرف مي‌كنند و خطر جدي‌تر اينكه هرچند تابستان 4روز ديگر تمام مي‌شود، ولي وزارت نيرو مي‌گويد: اوضاع در پاييز بدتر خواهد شد. حميد چيت‌چيان وزير نيرو مي‌گويد: تهران از نظر منابع آب در تنگنا و محدوديت جدي قرار دارد. بحران به‌اندازه‌اي جدي شده كه نه‌تنها هيأت دولت در نشست ديروز خود تصميمات ويژه‌اي گرفته كه شوراي‌عالي آب هم به رياست اسحاق جهانگيري تدابيري براي عبور از بحران اتخاذ كرده است.

محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت و حميد چيت‌چيان، وزير نيرو روزگذشته به جمع خبرنگاران آمدند تا از بحران خاموش آب بگويند و تصميمات ويژه دولت را تشريح كنند. به گزارش همشهري، پيشنهادهاي 13بندي وزارت نيرو در زمينه احياي منابع آب‌هاي زيرزميني در جلسه روز چهارشنبه شوراي‌عالي آب به تصويب رسيد. معاون اول رئيس‌جمهور بحران آب در كشور را موضوعي جدي و حائز اهميت توصيف و بر لزوم مشاركت همه آحاد جامعه در صرفه‌جويي از منابع آب تأكيد كرد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، اسحاق جهانگيري در نشست شوراي‌عالي آب با بيان اينكه حساسيت موضوع كمبود آب در سال‌جاري دوچندان شده است، گفت:‌ در اين موضوع هرچه زمان را از دست بدهيم، وضع بدتر مي‌شود. ديروز هم سخنگوي دولت گفت: هيأت وزيران 30ميليارد تومان اعتبار ويژه براي تأمين آب و آبرساني فوري تهران به وزارت نيرو اختصاص داد.

وزير نيرو هم با تأكيد بر اينكه چاره‌اي جز صرفه‌جويي در مصرف آب در تهران نداريم از همه مردم و آنهايي كه مصارف بالايي دارند خواست خودشان را با شرايط جديد تطبيق دهند. وي افزود: اصلاح الگوي مصرف و تعرفه پلكاني از راه‌هاي جبران كاهش منابع آب است و جزئيات تعرفه پلكاني هفته آينده اعلام مي‌شود.جزئيات تصميم دولت و خبرهاي اعلام شده از سوي وزارت نيرو را بخوانيد:

  • وضعيت آبي پايتخت از زبان وزير

جمعيت تهران 12درصد جمعيت كل كشور را تشكيل مي‌دهد اما مصرف آب آن حدود 25درصد آب شرب مصرفي كل كشور است، به‌طوري كه مصرف آب شرب مردم تهران يك ميليارد و 30ميليون مترمكعب برآورد شده است. تهراني‌ها به‌ازاي هر نفر روزانه 325ليتر آب مصرف مي‌كنند درحالي‌كه اين ميزان در كل كشور كمتر از 200ليتر است بنابراين تهراني‌ها بايد خود را هماهنگ كنند.
در ايام تابستان و ايام كم آبي، دبي آب مصرفي به 38مترمكعب در ثانيه مي‌رسد و با توجه به رشد متوسط 1.8درصدي جمعيت تهران در سال‌هاي گذشته، رشد مصرف آب به حدود 3درصد رسيده است.

ميزان بارندگي در مقايسه با متوسط بارندگي سال‌هاي گذشته در تهران 35درصد كاهش داشته است و با اين شرايط در اطراف تهران ظرفيت بيشتري براي انتقال آب وجود ندارد.تنها اقدامي كه متصور است انتقال آب از سد «ماملو» است كه در حال حاضر سامانه انتقال و تصفيه‌خانه در حال آماده‌سازي‌ است و ديروز در هيأت‌وزيران تصميم گرفته شد در انتقال آب اين سد تسريع شود.

 

 

بحران آب

کد خبر 272276

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha