همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه با تاکید بر این که تحریم‌ها راه به جایی نمی‌برد، گفت: موضوع تحریم برای آمریکا کالای ارزشمندی نیست که بخواهد بخاطر آن، دورنمای حل و فصل موضوع هسته‌ای و همکاری با ایران را از بین ببرد.

ایرنا نوشت: محمدجواد ظریف در اندیشکده شورای روابط خارجی نیویورک با انتقاد از سیاست‌های اشتباه آمریکا افزود: اگر هدف، اطمینان یافتن از صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران است، حل و فصل این مساله بسیار آسان است اما مشکل اینجاست که دولت امریکا در بحث تحریم‌ها غرق شده و کنگره آمریکا خواستار باقی ماندن تحریم‌ها است.

وی با اشاره به افزایش تعداد سانتریفیوژهای ایران از ۲۰۰ عدد قبل از وضع تحریم‌های غیرقانونی به ۲۰ هزار عدد فعلی اظهار داشت: این افزایش یکی از دستاوردهای تحریم‌ها برای آمریکا بوده است.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: افزایش نفرت مردم ایران از آمریکا به دلیل اثرات ناشی از تحریم‌ها یکی دیگر از دستاوردهای تحریم‌ها برای آمریکا است.

ظریف تصریح کرد: برخی راه را اشتباه رفته و از پارادایم‌ها و تحلیل‌های منسوخ استفاده کرده که نتیجه‌ای عایدشان نکرده اما جمهوری اسلامی ایران متعهد به حل و فصل مساله هسته‌ای است؛ برنامه غنی‌سازی ما برنامه‌ای صلح‌آمیز و با هدفی مشخص است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بارها اعلام کرده که ایران به تمام شروط توافق ژنو عمل کرده است.

وزیر امور خارجه در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش یکی از حاضران که خواستار توضیحی درباره منطقه نظامی پارچین شد، گفت: آژانس ۲ بار از این منطقه بازدید کرده و نمونه برداری محیطی نیز از آن داشته است.

ظریف اضافه کرد: گزارش‌های اطلاعاتی نادرستی وجود دارد و ظاهرا می‌خواهند بازدیدها را ادامه دهند تا چیزی را که وجود ندارد پیدا کنند؛ ما بارها اعلام کرده‌ایم که حداکثر شفافیت را داریم اما طبق هر توافقی، تاسیسات نظامی خارج از محدوده بازرسی‌ها هستند.

نشست پاریس، ائتلاف توبه کاران

ظریف با تاکید بر این که ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای مسوول همواره برخورد واقع بینانه‌ای با مسایل منطقه داشته است، به موضوع داعش و کنفرانس اخیر پاریس اشاره کرد و گفت: برخی حاضران در نشست پاریس به نحوی در ایجاد و تقویت گروه تروریستی داعش ایفای نقش کرده و در حال حاضر این گروه جنایتکار به سراغ خالقان خود رفته است.

داعش یک سازمان پیچیده تروریستی است

وی نشست پاریس را «ائتلاف توبه‌کاران» نامید و گفت: داعش نه دولت است نه اسلامی است، بلکه یک سازمان پیچیده تروریستی است.

ظریف افزود: ایران به درخواست مقامات عراقی، نخستین کشوری بود که برای حل این مشکل به کمک عراقی‌ها آمد زیرا ما در کمک به دوستان خود برای برخورد با این تهدید، تردید به خود راه نمی‌دهیم.

وزیر امور خارجه، داعش را تهدیدی نه علیه یک کشور یا منطقه خاص بلکه یک تهدید جهانی نامید و گفت در حال حاضر هزاران تروریست خارجی در عراق و سوریه حضور دارند.

ظریف تصریح کرد: داعش یک پدیده بسیار خطرناک است و باید بدنبال روش موثر برای برخورد باید با این پدیده باشیم؛ این تهدید با بمباران هوایی از میان نمی‌رود و نیازمند شیوه و راهبردی جدید هستیم.

کد خبر 272350

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha