همشهری‌آنلاین: ورود روابط‌عمومی به عرصه اینترنت و نیاز به اطلاع‌رسانی فوری گاهی اوقات این نهاد را از حضور در عرصه تبلیغات ناگزیر می‌کند.

تبلیغات اینترنتی

بدین منظور باید روابط‌عمومی با در نظر گرفتن شرایط و ویژگی‌های فضای وب اقدام به تبلیغات کند. در این نوشتار برآنیم تا مروری بر مزایا و معایت تبلیغات اینترنتی داشته باشیم.

  • مزایای تبلیغات اینترنتی

1. سرعت: ظرف چند ثانیه کافی است که یک خبر به سرعت به خبر جدیدی به همراه تصویر به سایت فرستاده شود.

2. خصلت چند رسانه‌ای: انتقال پیام‌های با ظرفیت و محتوای سنگین، طولانی و پیچیده بوسیله رادیو و تلویزیون که بر هر حال هرکدام محدودیت‌های خاص خود را دارند امکان‌پذیر نیست. اینترنت رسانه‌ای است که بسیاری از خصوصیات رسانه‌های نوشتاری دیداری و شنیداری دیگر را یک جا دارا است.

3. فراگیری: پوشش گسترده اینترنت در سراسر جهان به موجب دستیابی تعداد کثیری از مردم جهان به این رسانه است به طوری که روزانه بیش از 200 میلیون نفر ضمن دسترسی به اینترنت در سایت‌های مختلف آن جستجو می کنند.

4. دسترسی از دور: دسترسی از دور نیز یکی از مشخصات خاص اینترنت است. در واقع برای تغییر دادن متن اصلی خبر در سایت نیازی به حضور در کنار سرویس دهنده شبکه نیست و از هرجای جهان می‌توان با داشتن حداقل امکانات ارتباطی خبرها را تازه کرد.

5. خصوصی کردن اطلاعات: به این معنی که مخاطب تنها چیزهایی را که می‌خواهد، ببیند. در بسیاری از سایت‌ها امکان تغییر فرم و محتوای سایت براساس خواست و سلیقه بیننده وجود دارد و تعیین این اولویت‌بندی به عهده مخاطب است.

6. ارتباطات بین مخاطبان: مخاطبان یک سایت می‌توانند به وسیله ابزارهای ارتباطی متعدد با یکدیگر به طور مستقیم یا غیرمستقیم ارتباط داشته باشند مانند: پیام رسانه ها (messenger)، اتاق های گفتگو (Chat Room)، گروه‌های مباحثه (Discussion Group )

7. آمارگیری از مخاطبان: تمام خبرهایی را که فرد می بیند و صفحاتی که باز می‌کند به طور خودکار در سیستم ثبت می‌شود و براساس آن می‌توان آمار مراجعه کنندگان به سایت را بدست آورد.

8. قابلیت چندزبانی: به منظور جذب مخاطب بیشتر، سایت های مهم دنیا سعی می‌کنند مطالب خود را به چند زبان ارائه کنند، در واقع این مطالب در آن واحد به چند زبان قابل رؤیت می‌باشد.

  • معایب تبلیغات اینترنتی:

1. گرانی: اتصال به اینترنت نیازمند وسایل و فن­آوری است که کم و بیش‌گران قیمت هستند.

2. ویژگی انفعالی برابر مخاطب: برای گرفتن اطلاعات از اینترنت باید ابتدا درخواست ارسال شود، برخلاف رادیو و تلویزیون که به محض روشن شدن شروع به پخش برنامه و انتقال اطلاعات می‌کند. عدم آشنایی مخاطب با ارسال درخواست باعث می‌شود که او نتواند از این امکانات بهره ببرد.

3. عدم دسترسی متوازن: از بین تمام کسانی که به اینترنت دسترسی دارند حجم بالایی را کشورهای توسعه یافته تشکیل می‌دهند.

4. نا امنی اطلاعاتی: سایت‌های اینترنتی به میزان سایر رسانه‌ها از امنیت کافی برخوردار نیست چرا که همواره تحت نفوذ Hackerها قرار می‌گیرند، که گاه باعث دزدیده شدن اطلاعات شخصی مخاطبان و اخلال در کار دستگاه‌های سرویس دهنده است.

5. نقص حمل و نقل: تا زمانی که خدمات اینترنتی بی سیم از طریق تلفن های همراه عملی شود این نقص در مورد اینترنت وجود دارد که مانند سایر رسانه ها قابل حمل و نقل و جابجایی نیست.

به خاطر داشته باشید که بسیاری از این نقایص کم کم در حال مرتفع شدن است و به عنوان مثال امروز می‌توان با استفاده از امکان GPRS از اینترنتی سیار استفاده کرد یا بسیاری از ناامنی ها را با استفاده از سیستم‌های قدرتمند امنیتی از بین برد. روز به روز دسترسی به اینترنت ارزان‌تر می‌شود و عده بیشتری می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. همچنین تسلط مردم امروز به اینترنت بسیار بیشتر از گذشته شده و عده بیشتری می توانند از این ابزار استفاده کنند.

بنابراین حضور در عرصه تبلیغات اینترنتی می تواند در سال‌های آینده جزو حوزه‌های بسیار درآمدزا و مفید برای سازمان‌ها و شرکت‌ها و رسانه‌ها باشد.

منبع: شارار

کد خبر 272363

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha