جمعه ۲۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

رضا کربلایی: آمارهای رسمی نشان می‌دهد که وضعیت منابع آبی ایران در حوضه‌های ششگانه آبریز کشور قرمز شده و وزیر نیرو هم می‌گوید ابایی ندارد که بحران آب را با مردم در میان بگذارد تا بلکه مسابقه برای مصرف آب متوقف شود.

اب

به گزارش همشهري، استفاده از منابع آبي عميق، استفاده از آب‌هاي مشترك، انتقال آب از دريا به استان‌هاي مركزي، تفكيك آب شرب از آب بهداشتي، واردات آب از كشورهاي همسايه، اصلاح الگوي مصرف به‌ويژه در بخش كشاورزي، اصلاح تدريجي قيمت و قطع آب مشتركان پرمصرف تنها بخشي از برنامه‌ها و وعده‌هاي مسئولان وزارت نيرو براي عبور از بحران خاموش آب در كشور است اما تحقق اين وعده‌ها و برنامه‌ها نيازمند سرمايه‌گذاري سنگيني است.

حميد چيت‌چيان، وزير نيرو كه از ابتداي صدارتش گرفتار بحران آبي شده، با تشكيل ستاد بحران در وزارتخانه نيرو، و سفر به استان‌هاي گرفتار بحران آبي، اين روزها مصمم است تا اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور را به همراه خود به بازديد از 3سد تأمين‌كننده آب پايتخت ببرد؛ سد در حال خشك‌شدن لار، سد بحراني لتيان و سد ماملو. او ديروز هم اطلاعات جديدي از وضعيت آبي ايران ارائه كرد و وعده داد كه با تصميم شوراي‌عالي آب، استفاده از منابع آب زيرزميني 25درصد كاهش مي‌يابد. وزير نيرو با اشاره به كاهش متوسط ميزان بارش در كشور از 250به 242ميلي‌متر اظهار كرد: اين يك هشدار جدي در بخش آب است. ما در ازبين‌بردن منابع آب در همه بخش‌ها با يكديگر مسابقه گذاشته‌ايم و روزبه‌روز در بدتر شدن وضعيت گام برمي‌داريم

برآوردهاي كارشناسي جهاني نشان مي‌دهد كه اگر در منطقه‌اي سرانه آب تجديد‌شونده كمتر از 1700مترمكعب باشد، بحران آبي شكل مي‌گيرد و حالا وزير نيرو اعلام كرده كه به ازاي هر ايراني تنها 1550مترمكعب آب تجديد‌شونده داريم و در جهان اين شاخص به‌طور متوسط 6400مترمكعب است. اين اظهارنظر چيت‌چيان، يعني بحران قطعي آب در ايران. به‌ويژه اينكه وزير نيرو اعلام كرده ۲۹۶ درياچه مانند اروميه در كشور وجود دارد كه در حال خشك شدن هستند.

آمارها از ارتفاع ريزش‌هاي جوي و مقايسه آن با سال آبي گذشته و متوسط 45ساله نشان مي‌دهد كه از مهرماه پارسال تا مردادماه امسال 215.9ميلي‌ليتر ارتفاع بارندگي بوده كه حجم كل آب ناشي از ريزش باران و برف حدود 356ميليارد مترمكعب برآورد مي‌شود. اين ميزان ارتفاع بارش در مقايسه با سال آبي قبل 9و نسبت به ميانگين 45سال گذشته 10درصد كاهش را نشان مي‌دهد.

کد خبر 272383

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha