شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۶
۰ نفر

پس از انتشار خبری مبنی بر جایگزینی روغن حیوانی با روغن پالم در محصولات لبنی، وزارت بهداشت به صنایع لبنی اعلام کرد که برای چرب‌کردن محصولات خود از چربی حیوانی هم نمی‌توانند استفاده کنند.

شیر-لبنیات

 آنها فقط مجاز به استفاده از چربي طبيعي شير هستند.بعد از مدت‌ها چالش بر سر وجود روغن پالم در لبنيات و شير پر‌چرب، اتحاديه صنايع لبني طي توافقاتي كه با سازمان استاندارد، سازمان غذا و دارو و ديگر دستگاه‌هاي نظارتي داشتند، متعهد شدند كه از پايان شهريور‌ماه روغن پالم را از همه توليدات لبني خود حتي آن دسته از محصولاتي كه پيش از اين براي استفاده از روغن پالم مجوز داشتند، حذف كنند.

چند روز قبل و در آستانه اتمام مهلت توليد‌كنندگان محصولات لبني براي حذف پالم، دبير انجمن صنفي صنايع لبني گفت: «پس از اين تفاهمنامه مكاتبات بسياري با كارخانه‌هاي لبني سراسر كشور انجام و مقرر شد كه روغن پالم از همه محصولات لبني حذف شود. از اين تاريخ به بعد در توليدات لبني به جاي استفاده از روغن پالم از چربي طبيعي موجود در شير و چربي حيواني استفاده مي‌شود. استفاده از چربي حيواني و چربي طبيعي موجود در شير به اين صورت است كه به‌عنوان مثال براي توليد شيريا ماست پرچرب از خامه با 40درصد چربي البته با اندازه و دوزهاي مشخص استفاده مي‌شود.»

اما اين اظهارنظر با اعتراض مسئولان وزارت بهداشت مواجه شد. آنها معتقدند كه هدف از حذف پالم، كاهش چربي از غذاي روزانه مردم است و افزودن چربي طبيعي حيواني نيز مجاز نيست. دكتر رسول ديناروند گفت: مسلم آن است كه چربي گياهي از فرآورده‌هاي پرچرب لبنيات حذف مي‌شود. قاعدتا صنايع در توليد فرآورده‌هاي پرچرب بايد به استفاده از چربي طبيعي شير بازگردند. بنابراين اظهارات مطرح شده در روزنامه‌ها و رسانه‌ها مبني بر جايگزيني چربي حيواني با‌ روغن گياهي پالم، منظور چربي شير است؛ چراكه شير خود داراي چربي است و از آن كره، خامه و... تهيه مي‌شود. وقتي قرار است چربي گياهي از لبنيات پرچرب حذف شود به‌معناي آن است كه با چربي طبيعي شير جايگزين مي‌شود. اين مسئله به صنعت لبنيات ابلاغ شده و از اول مهرماه نيز اجرايي مي‌شود.

از اول مهر‌ماه هيچ شركتي حق ندارد با چربي گياهي اقدام به توليد فرآورده‌هاي لبني پرچرب كند اما به‌نظر مي‌رسد كه صنف صنايع لبني به هر طريقي مي‌خواهد از تغيير ايجادشده در ذائقه ايراني‌ها و گرايش آنها به مصرف مواد لبني پرچرب، براي فروش بيشتر لبنيات پرچرب استفاده كند. جايگزيني چربي حيواني با روغن پالم مي‌توانست در سال‌هاي آينده موضوع پرونده‌اي ديگر در سلامت عمومي مردم باشد اما وزارت بهداشت اين بار به قصد پيشگيري وارد ميدان شده است.

کد خبر 272404

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha