همشهری آنلاین: در نیمه دوم سال گذشته بین حداقل و حداکثر قیمت معامله شده هر متر خانه در کشور بیش از ۲۳ میلیون تومان اختلاف وجود داشته و حداکثر اجاره هر متر ۹۰ هزار تومان بوده است.

ایسنا نوشت: بررسی آخرین آمار از حداقل، حداکثر و متوسط قیمت خرید و فروش یک متر زیربنای مسکونی نشان می‌دهد که در نیمه دوم سال 1392، حداقل قیمت هر متر زیربنای مسکونی در کل کشور حدود 10 هزار تومان بوده است، به عبارتی در کمتر از یک سال گذشته در جایی از کشور امکان خرید خانه با متری 10 هزار تومان هم وجود داشت.

اما متوسط قیمت خرید هر متر زیربنای مسکونی در این بازه زمانی یک میلیون و 420 هزار تومان و حداکثر نرخ 23 میلیون و 243 میلیون تومان بوده است.

بنابر آمارهای مرکز آمار، قیمت هر متر زیربنای مسکونی در کشور در نیمه دوم سال 1392 نسبت به نیمه اول همین سال 2.2 درصد کاهش یافته و تعداد معاملات از رشد 4.3 درصدی برخوردار بوده است.

حداکثر رقم اجاره هر متر خانه 90 هزار تومان

همچنین متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور در نیمه دوم سال گذشته حدود 6630 تومان گزارش شد که نسبت به دوره قبل یک درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال قبل 14.2 درصد افزایش داشته است.

در میان استان‌های کشور بیشترین متوسط اجاره ماهانه هر متر به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی حدود 14 هزار تومان در استان تهران و کمترین آن 1760 تومان در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

کمترین اجاره ماهانه هر متر زیربنای مسکونی نیز به استان قزوین با 166 تومان و بیش‌ترین آن مربوط به استان تهران با حدود 90 هزار تومان بوده است.

تفاوت 19 میلیونی بین قیمت زمین‌های مسکونی

گزارش مرکز آمار از متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های ملکی در نیمه دوم سال گذشته هم بیانگر قیمت 730هزار تومانی است که نسبت به دوره قبل 7.9 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل 17.2 درصد افزایش دارد.

در میان استان‌های کشور بیشترین متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده حدود چهار میلیون تومان در استان تهران و کمترین آن 60 هزار تومان در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

همچنین کمترین قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی مربوط به استان یزد با 5000 تومان و بیشترین آن در استان تهران با 19 میلیون و 650 هزار تومان است.

کد خبر 272465

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha