شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

۴۹ گروگان ترکیه‌ای گروه تروریستی داعش در حالی آزاد شدند و در میان خوشحالی مقام‌های این کشور به فرودگاه آنکارا رسیدند که جبهه نصرت گروه دیگر تروریستی حاضر در سوریه از قتل یک سرباز لبنانی ربوده شده خبر داد.

هزاران نفر از کردهای سوریه با حملات داعش به روستاهای نزدیک مرز ترکیه مجبور به فرار  به ترکیه شده‌اند

در فرودگاه آنكارا روز گذشته غوغايي به پا بود. احمد داوود اوغلو، نخست‌وزير تركيه كه در آذربايجان به سر مي‌برد سفر خود را ناتمام گذاشت تا در مراسم استقبال از كساني كه در‌ ماه ژوئن در شهر موصل ربوده شده بودند شركت كند. خانواده‌هاي كساني كه هفته‌ها خبري از آنها در دست نبود درحالي‌كه اشك مي‌ريختند عزيزان آزاد‌شده خود را در آغوش گرفتند تا برخلاف 3 خبرنگار آمريكايي و انگليسي، اين افراد به سلامت به خانه بازگردند.

نخست‌وزير تركيه روز گذشته از آذربايجان به شهر سنليورفا در جنوب تركيه رفت و سپس گروگان‌ها را با هواپيماي خود به آنكارا آورد.تروريست‌هاي داعش اين اتباع تركيه را كه شامل ديپلمات‌ها، نظاميان و خانواده آنها بودند پس از حمله به كنسولگري تركيه در موصل به گروگان گرفته بودند. احمد داوود اوغلو ديروز در توئيتر خود اعلام كرد كه خبر خوشي براي مردم تركيه دارد و رسيدن گروگان‌ها به خاك تركيه را از مرزهاي جنوبي اين كشور در ساعت ۵ صبح اعلام كرد. خبرگزاري رويترز گزارش داده كه گروگان‌ها در ساعات اوليه بامداد روز گذشته از رقه به شهر تل ابيض سوريه در نزديكي مرزهاي تركيه منتقل شده و در آنجا به مقام‌هاي تركيه تحويل داده شدند.

آزادي گروگان‌هاي تركيه در حالي صورت گرفت كه همزمان با اين مسئله جبهه نصرت كه سازمان‌هاي اطلاعاتي غربي آن را گروهي معتدل‌‌تر از داعش توصيف مي‌كنند ديروز از قتل يك سرباز لبناني كه در اسارت اين گروه بود خبر داد. به گزارش الجزيره، اين گروه تروريستي اعلام كرد كه قتل اين سرباز به‌دليل همكاري ارتش لبنان با حزب‌الله صورت گرفته است. پدر اين سرباز لبناني اما در ناباوري از كشته‌شدن پسرش در گفت‌وگو با رسانه‌هاي اين كشور اعلام كرد كه قتل فرزندش تنها يك شايعه است. گروه‌هاي تروريستي داعش و جبهه نصرت خواستار آزادي اعضاي خود در مقابل رهايي گروگان‌هاي لبناني هستند. پيش از اين هم سربازان ديگر لبنان توسط گروه داعش به قتل رسيده‌اند.

در هفته‌هاي گذشته تروريست‌هاي داعش بازي تبليغاتي گسترده‌اي را با استفاده از گروگان‌هاي زيادي كه در اختيار دارند شروع كرده‌اند. 2‌خبرنگار آمريكايي و يك خبرنگار انگليسي در مقابل دوربين سر بريده شدند تا داعش در مقابل تشكيل ائتلاف عليه اين گروه واكنش نشان دهد. به تازگي هم فيلمي از يك خبرنگار ديگر تبعه انگليس منتشر شد كه در آن او اعلام كرد اگر انگليس در ائتلاف آمريكا شركت نكند جان او مي‌تواند نجات پيدا كند. هنوز به‌صورت دقيق مشخص نيست كه گروگان‌هاي تركيه چطور آزاد شده‌اند اما تركيه يكي از كشورهايي بود كه به شركت در ائتلاف آمريكا پاسخ منفي داد.

مقام‌هاي تركيه در زمان درخواست آمريكا هم اعلام كرده بودند كه به‌خاطر نگراني از امنيت گروگان‌هاي خود به‌صورت مستقيم در اين ائتلاف شركت نخواهند كرد.احمد داوود اوغلو، در گفت‌وگو با شبكه ان‌تي‌وي تركيه جزئيات بسيار كمي از آزادي گروگان‌ها اعلام كرد و تنها به گفتن اينكه باجي به داعش داده نشده است بسنده كرد. رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه هم در بيانيه‌اي با ابراز خوشحالي از بازگشت گروگان‌هاي اين كشور از نخست‌وزير و همكارانش به‌خاطر برنامه‌ريزي دقيق و هماهنگي عملياتي كه او سري خواند تشكر كرد.

  • آزادي پر‌ابهام

مقام‌هاي تركيه اعلام كرده‌اند كه گروگان‌هاي اين كشور بدون هيچ درگيري نظامي، بدون پرداخت پول و توسط سازمان اطلاعات و امنيت تركيه آزاد شده‌اند. در‌ماه ژوئيه هم، ۳۲ راننده كاميون اهل تركيه كه در يك حمله جداگانه توسط داعش گروگان گرفته شده بودند، بعد از 3‌هفته آزاد شدند.

تفاوت اظهارنظرهاي رئيس‌جمهور و نخست‌وزير تركيه درباره نحوه آزادسازي اين افراد اما باعث جلب توجه رسانه‌ها شده است. رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه روز گذشته آزادي گروگان‌ها را به‌خاطر «يك عمليات» خواند اما احمد داوود اوغلو، نخست‌وزير تركيه اعلام كرد كه اين آزادي «نتيجه تماس‌ها» بوده است. در بيانيه رئيس‌جمهور تركيه 5بار تأكيد شده كه آزادي گروگان‌ها در نتيجه عمليات سازمان ملي اطلاعات تركيه (MIT) صورت گرفته است. نخست‌وزير تركيه اما در اظهارات خود هيچ وقت از عبارت عمليات استفاده نكرد و آن را به‌خاطر تماس‌ها و شيوه‌هاي خاص اطلاعاتي دانست.

بدون شك اما شركت نكردن تركيه در ائتلاف آمريكا عامل مهمي در آزادي اين افراد بوده و تروريست‌هاي داعش خواسته‌اند اين مسئله را به صراحت در مقابل سر بريدن اتباع انگليس و آمريكا نشان دهند. آمريكا طي يك‌ماه گذشته حداقل ۱۷۰ حمله هوايي در عراق انجام داده و جنگنده‌هاي فرانسه هم روز جمعه براي نخستين‌بار در شمال‌شرق عراق دست به عمليات زدند. اين در حالي است كه گروه تروريستي داعش بار ديگر به عمليات خود در سوريه در كنار عراق شدت بخشيده است.

  • تأكيد روسيه بر غيرقانوني بودن عمليات

سفير روسيه در سازمان ملل اعلام كرد هر عمليات ضد‌تروريستي بين‌المللي عليه داعش بايد با توافق كشورهايي باشد كه هدف اين گروه تروريستي قرار گرفته‌اند يا بايد با تأييد شوراي امنيت سازمان ملل انجام شود. ويتالي چوركين، در نشست شوراي امنيت گفت: تمام گزينه‌ها به‌جز اين دو مورد غيرقانوني خواهد بود و ثبات بين‌المللي و منطقه‌اي را تضعيف مي‌كند. وي تأكيد كرد: ما به‌شدت نگران اظهاراتي مبني بر هدف گرفتن مواضع داعش در سوريه بدون بحث و رايزني با دولت ملي در دمشق هستيم. رئيس پارلمان عراق هم روز گذشته با بيان اينكه ائتلاف عليه گروه‌هاي تروريستي بايد در چارچوب حاكميت ملي عراق باشد، مخالفت خود را با اين مسئله كه از پرونده عراق در تسويه‌حساب ميان كشورها استفاده شود، اعلام كرد.

کد خبر 272491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha