با الزام دستگاه‌های نظارتی، واحدهای لبنی باید از ابتدای مهرماه محصولات خود را صرفا با چربی طبیعی شیر و بدون استفاده از هرگونه چربی گیاهی به خریداران عرضه کنند.

اين الزام باعث شده كه برخي از دست‌اندركاران بازار لبنيات نسبت به افزايش دوباره فرآورده‌هاي لبني ابراز نگراني كنند و نسبت به آن هشدار دهند.به گزارش همشهري، پيش از اين بالابودن هزينه‌ توليد عامل استفاده بيش از حد روغن پالم در محصولات لبني شده بود. اما اكنون در حالي شركت‌هاي لبني ملزم به توليد لبنيات با چربي طبيعي شير شده‌اند كه تعيين نرخ 1440توماني شير خام با چربي 3.2 درصد و بار ميكروبي كمتر از يكصد هزار محل مناقشه دامداران و توليد‌كنندگان لبنيات است. با اين شرايط مشخص نيست صنايع لبني تا چه حد قادر به رعايت الزام توليد لبنيات با چربي طبيعي شير خام بوده و اين تكاليف را به درستي اجرا خواهند كرد.

با وجود اين، رئيس اتحاديه تعاوني‌هاي لبني كشور با اشاره به ابلاغ و ارسال دستورالعمل توليد لبنيات با چربي موجود در شير طبيعي توسط اين اتحاديه و معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت براي همه شركت‌هاي لبني به خبرنگار ما اعلام كرد، اكنون به اندازه كافي چربي طبيعي شير براي توليد لبنيات وجود داشته و توليد لبنيات با چربي شير موجب زيان شركت‌هاي لبني يا گراني اين اقلام نخواهد شد چرا كه برخي توليد‌كنندگان لبنيات با روغن پالم نيز قبلا قيمت محصولات خود را در حدود توليد اين اقلام با چربي موجود در شير تعيين مي‌كردند.

محمدرضا اسماعيلي تأكيد كرد، گرچه اين احتمال وجود دارد كه الزام كارخانه‌هاي لبني به استفاده از توليد اين اقلام با چربي شير منجر به كاهش عرضه لبنيات پرچرب شود اما اين موضوع نيز سلامت غذايي بيشتر مردم با كاهش اقلام لبني پرچرب را به‌دنبال خواهد داشت.

به گفته وي، به‌دليل توليد بسياري از ظروف و برچسب‌هاي توليد شده براي عرضه اقلام لبني با روغن پالم، مهلتي براي تداوم توليد و عرضه اين لبنيات با چربي گياهي تعيين شده بود كه اين مهلت در شهريور‌ماه به اتمام رسيده و از مهر‌ماه كارخانه‌هاي لبني ملزم به توليد همه اقلام با چربي طبيعي شير هستند.

کد خبر 272500

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha