یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۳
۰ نفر

رئیس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران اعتقاد دارد افزایش تعداد اعضای شورای شهر چهارم از ۱۵به ۳۱عضو این نهاد را در موقعیت جدیدی قرار داده است.


به‌نظر مجتبي شاكري از سوي ديگر در شوراهاي قبلي تنها 3كميسيون وجود داشت، به همين دليل كار بررسي موضوعات به‌صورت فشرده ميسر مي‌شد و اين درحالي است كه در دور چهارم فعاليت شوراها تعداد كميسيون‌ها به 6عدد افزايش يافت كه مهم‌ترين آنها كميسيون نظارت و حقوقي است، امري كه از نظر اين عضو شوراي شهر نشان‌دهنده اهميت نظارت، هدايت و حمايت شورا از شهرداري است و اينكه قرار است عملكرد شهرداري به‌طور جدي در دستور كار شورا قرار گيرد.

از نظر مجتبي شاكري، اكثر اعضاي حاضر در شوراي شهر چهارم هم در حمايت از شهرداري و هم در انتقاد به آن جدي هستند. مثلا شوراي شهر در عين حمايت از برنامه‌هاي جهادي خوب و سازنده شهرداري، نسبت به مسائل سيما و منظر شهري و ساخت وساز بالاي 1800متر انتقاد دارد. رئيس كميته فرهنگي شوراي شهر يكي از ويژگي‌هاي شوراي شهر چهارم را پرداختن به موضوعات فرهنگي دانست و گفت: سند مهندسي فرهنگي كه شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رساند و به تأييد رهبر معظم انقلاب هم رسيد مبناي برنامه‌هاي فرهنگي ما قرار گرفته؛ ضمن اينكه در اين مدت لايحه عفاف و حجاب نيز با رأي خوبي در صحن شورا به تصويب رسيد ومطابق آن شهرداري موظف شد ظرف 3‌ماه لايحه‌اش را براي تصويب به شوراي شهر بياورد.

تصويب برنامه‌هاي عملياتي سال 94و موظف ساختن شهرداري به اينكه زودتر از زمان مقرر برنامه خود را تنظيم كند، تصويب برنامه 5ساله دوم شهرداري و تهيه برشي يكساله از آن به‌منظور بررسي و نظارت دقيق و بموقع روي اين برنامه و ساماندهي شوراياري‌ها (به‌رغم اينكه مشكل قانوني بودن آنها هنوز از سوي وزارت كشور برطرف نشده) از ديگر اقدامات مهم مورد اشاره از سوي اين عضو شوراي شهر ظرف يك سال گذشته بود. وي همچنين نوع ارتباط نهاد شوراي شهر با دولت را خيلي خوب ارزيابي كرد و گفت: دراين مدت از وزرا براي حضور در صحن دعوت شد و كارگروه‌هاي تخصصي و تعاملي با دولت شكل گرفته است.

رئيس كميته فرهنگي شوراي شهر از حضور فعال اعضا در مباحث مختلف سخن گفت و افزود: ما شنيديم كه در شوراي شهر سوم برخي اعضا حتي 70ساعت موظفي خود را هم در‌ماه پر نمي‌كردند اما الان در ‌ماه خود من حداقل 200ساعت وقت مي‌گذارم بازهم كم مي‌آيد ديگران هم وقت جدي مي‌گذارند. وي البته از وجود كاستي‌هايي در آيين‌نامه داخلي شوراي شهر سخن گفت و اينكه موضوع طرح سؤال، استيضاح و تذكر از شهردار به‌گونه‌اي است كه مخل فعاليت مديريتي وي مي‌شود.

به‌نظر شاكري، مثلا يك عضو بعد از تذكر وارد سؤال مي‌شود، اگر قانع نشد وارد مرحله استيضاح مي‌شود درحالي‌كه در مجلس بعد از تذكر از كل نمايندگان سؤال مي‌شود كه آيا قانع شدند يا نه. در شوراي شهر قانع شدن فقط يك عضو مطرح است. اين يك نقص است در آيين‌نامه كه مشكلاتي را ايجاد مي‌كند. وي پيشنهاد اصلاح نوع رابطه شورا با شهرداري را مطرح كرد و گفت‌: بهتر است اين رابطه مشابه مجلس و دولت تعريف شود تا همانطور كه نمايندگان مجلس مي‌توانند وزرا را به صحن دعوت كنند شورا هم بتواند تك تك معاونين و شهرداران مناطق را در قالب تذكر به صحن دعوت كند تا همه بار بر دوش شهردار نباشد زيرا اين امر براي استحكام مديريت شهري خوب نيست.

کد خبر 272532

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha