دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک کارشناس گیاهان دارویی گفت: هلیله در تقویت معده و حافظه مفید است.

آشنایی با خواص داروی گیاهی هلیله

عزیزالله خیری در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: هلیله دارای انواع مختلفی است. هلیله زرد، هلیله سیاه، هلیله کابلی و هلیله چینی از اقسام آن است که از این میان هلیله کابلی محصول هندوستان است، ولی چون سابقاً آن را از راه کابل به ایران می‎آوردند به هلیله کابلی معروف شده است.

وی ادامه داد: میوه این گیاه موقعی که تازه است بیضی یا گلابی شکل است که پس از خشک شدن سخت و ناهموار می‌شود و دارای مواد صمغی، تانن فراوان و مواد خلط‌آور و چندین نوع قند است.

این کارشناس گیاهان دارویی افزود: از امام رضا(ع) روایت کرده‎اند، روزی جمعی از پزشکان در محضر ایشان خواص چندین دارو را توصیف می‎کردند که آن حضرت فرمودند که شما از این ادویه تعریف می‎کنید، ولی نمی‎دانم چرا هلیله و رازیانه را فراموش کرده‌اید؟

وی خاطرنشان کرد: هرکس در روز یک هلیله کابلی را در دهان بگذارد و بمکد موی او سیاه می‌شود. همچنین انواع هلیله‎ها برای تقویت معده، حافظه، ذهن و حواس ظاهری و باطنی مفید است و برای سردرد، مالیخولیا، رفع وسواس و امراض روحی سود فراوان دارد.

خیری از ممنوعیت‎های مصرف این گیاه گفت و افزود: استعمال آن موقعی که فرد تب دارد، جایز نیست. برای درمان فراموشی دارویی موثرتر از هلیله کابلی نیست و برای تقویت دندان و لثه نیز خاصیت دارد.

کد خبر 272554

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha