مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشگاه هاروارد میزبان مراسمی برای اهدای جوایز نوبل ایگ به خنده‌دارترین و مضحک‌ترین مطالعات علمی سال بود.

براساس گزارش لايو‌ساينس، جایزه ایگ‌نوبل نسخه‌اي طنزآمیز از جایزه نوبل است که سالانه به ۱۰ موفقیت برتر علمي که ابتدا باعث خنده و سپس به فکر فرورفتن مردم شود اعطا می‌شود. این جایزه توسط مجلهٔ طنز علمی سالنامه تحقیقات نامحتمل سازمان‌دهی می‌شود. مراسم این جایزه، که در سالن تئاتر ساندرز دانشگاه هاروارد برگزار می‌شود، و اجراي آن به عهده گروهی از برندگان جایزه نوبل است.

در ليست برندگان امسال ايگ‌نوبل پروژه‌هاي عجيب‌و‌غريبي به چشم مي‌خورند كه در مورد موضوعاتي شگفت‌انگيز، از پوشك كثيف بچه گرفته تا جاي گاز گرفتگي گربه و نقاشي‌هاي زشت تحقيق شده‌است. در ادامه ليستي از برندگان نهايي اين جايزه علمي را مشاهده مي‌كنيد.

سرخوردگي روي پوست موز: محققان ژاپني پس از مطالعه روي 12 نوع مختلف از پوست موز تحت نيروي كفش كه روي پوست به سوي جلو رانده مي‌شد، دريافتند پوست ليز اين ميوه ميزان اصطكاك را در مقايسه با ميزان اصطكاكي كه ميان كفش و پوشش‌هاي مصنوعي كف اتاق وجود دارد، يك پنجم كاهش مي‌دهد. اين اصطكاك كاسته شده كه ضريب اصطكاك ناميده مي‌شود با ميزان اصطكاكي كه ميان كفش و سطحي ليز و لغزنده وجود دارد، مانند اسكي روي زمين برفي، قابل مقايسه است.

ديدن چهره‌ها: ايگ‌نوبل علوم اعصاب به گروهي از محققان رسيد كه روي فرايند مغزي مطالعه مي‌كردند كه منجر به ايجاد پديده پاريدولياي چهره، ديدن چهره در اجسام، در انسان مي‌شود. در اين  تحقيق كه هراه بااسكن‌هاي مغزي بوده‌است،‌محققان دريافتند مقصر اصلي اين رويداد،‌انتظارات انسان است، زماني كه فردي انتظار ديدن يك چهره را مي‌كشد، اين انتظار منطقه‌اي از مغز را كه با پردازش چهره‌ها در ارتباط است روشن مي‌كند.

گرايش‌هاي جنون‌آميز: افرادي كه شب‌ها ديرهنگام مي‌خوابند،‌نسبت به افراد سحرخيز كه به موقع مي‌خوابند، رواني‌تر هستند. به گفته محققان افرادي كه شب‌ها ديرتر مي‌خوابند نسبت به افرادي كه زود به خواب مي‌روند، راحت‌تر تحت تاثير قرار مي‌گيرند و خودشيفته‌تر هستند. اين تحقيق موفق به كسب جايزه ايگ‌نوبل در بخش روانشناسي شد.

جنون كركي‌ها: محققان دريافته‌اند كه گاز گرفتگي گربه‌ها مي‌تواند عامل ابتلا به بيماري‌هاي متعددي باشد، براي مثال آن را با ابتلا به افسردگي ارتباط داده‌اند. به گفته محققان، گزيدگي توسط گربه‌ها به ويژه زنان را در معرض ابتلا به افسردگي قرار مي‌دهد. دلايل اين ارتباط نيز جالب توجهند: زيرا فرد گربه‌را به عنوان همدم و دوست خود انتخاب كرده‌است. گربه‌ها همچنين ناقل انگلي به نام توكسوپلاسما گوندي به صاحب خود هستند كه مي‌تواند مغز فرد را تغيير دهد. درحقيقت اين انگل با اختلالات رواني از قبيل اسكيزوفرني و وسواس در ارتباط است.

سگ‌ها و ميدان مغاطيسي: دانشمنداني از جمهوري چك در بخش زيست‌شناسي با كشف اين موضوع كه سگ‌ها علاقه عجيبي به ميدان مغناطيسي زمين دارند و به تغييرات آن واكنش نشان مي‌دهند،‌به شكلي كه در هنگام مدفوع بايد بدن خود را در راستاي محور شمالي جنوبي تنظيم كنند، توانستند ايگ‌نوبل زيست‌شناسي را از آن خود سازند.

نگاه دردناك: نگاه كردن به آثار هنري نازيب مي‌تواند دردناك باشد. كشفي كه براي محققان ايتاليايي جايزه ايگ‌نوبل را به همراه داشت. محققان با مقايسه ميزان دردي كه افراد به واسطه پرتو متمركز ليزري در حين نگاه كردن به نقاشي‌هاي زشت و زيبا احساس مي‌كردند، دريافتند نگاه كردن به نقاشي‌هاي زشت همراه با درد است.

پول خلاق: ايگ‌نوبل اقتصاد امسال به موسسه ملي آمار دولت ايتاليا رسيد زيرا اين موسسه براي بهبود بخشيدن به اقتصاد ملي، سود ناشي از درآمد‌هاي كثيفي مانند قاچاق مواد مخدر و ديگر دادوستد‌هاي غيرقانوني را نيز در درآمد‌هاي كشور سهيم كردند.

فوايد گوشت خوك: محققان آمريكايي دريافتند مي‌توان با كمك تكه‌اي از گوشت خوك، خونريزي غير‌قابل كنترل ناشي از ابتلا به بيماري خوني گلانزمان را كنترل كرد و بند آْورد. در اين درمان از گوشت نمك‌سود‌شده خوك به عنوان بازدارنده‌اي كه درون حفره بيني قرار مي‌گيرد، استفاده مي‌شود و با اين‌كار خونريزي بلافاصله قطع مي‌شود.

گوزن‌ها و خرسها: در بخش قطب شمال، محققان با كشف اين موشوع كه گوزن‌هاي سالبارد نسبت به انسان‌هايي كه لباس خرس قطبي به تن دارند، مشابه خرس‌هاي قطبي واكنش نشان مي‌دهند، موفق به كسب ايگ‌نوبل شدند.

علوم غذايي: در اين بخش محققاني كه توانسته بودند نوعي باكتري مقاوم در برابر فرايند تجذيه اسيدي معده را كشف كنند، موفق به كسب نوبل ايگ شدند.

کد خبر 272580

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha