همشهری آنلاین: دبیرکل کمیسیون یونسکو در ایران گفت: اگر بخواهیم مفهوم صلح را در اذهان مردم ایجاد کنیم باید آموزش، فرهنگ و حوزه‌های علوم انسانی را تقویت کنیم.

به گزارش فارس، محمدرضا سعیدآبادی در مراسم مراسم روز جهانی صلح گفت: این روز را برای اهمیت صلح جهانی جشن می‌گیریم؛ اگر شکل جشن در اندیشه ما انسان‌ها شکل می‌گیرد باید آن را به سمت فکر صلح سوق دهیم. چنین چیزی از طریق آموزش، فرهنگ و حوزه‌های علوم انسانی ایجاد می‌شود؛ باید تنوع فرهنگی را پذیرفت و برای آن احترام قائل شد.

وی افزود: هر گونه بایکوت کردن و تبعیض به لحاظ مذهبی، قومی و فرهنگی نباید صورت گیرد و بسیار خطرناک است، چراکه آتش جنگ را شعله‌ور می‌کند. تنوع فرهنگی، نزاع و جنگ ایجاد نمی‌کند؛ باید بتوانیم با کار آموزش بین جوانان و همین‌طور رهبران و تصمیم‌گیرندگان جامعه ارتباط برقرار کنیم.

سعیدآبادی با بیان اینکه رویکرد خودمحوری فرهنگی و تفکر استثنایی بودن اشتباه است، اظهار داشت: باید توان گوش دادن، گفت‌وگو، تفکر و تعجب را تمرین کنیم؛ باید متوجه باشیم که دیگری خلأ نیست بلکه گسترده‌ای برای پر کردن است. این موارد را باید در راستای صلح در نظر بگیریم و در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی مورد تحقیق و پژوهش قرار دهیم.

دبیرکل یونسکو در ایران عنوان کرد: رویکرد دیگرناپذیری و انحصارطلبی قطعاً شوره‌زار نفرت را پرورش می‌دهد، باید در برابر این رویکرد ایستادگی کرد و احترام به تنوع را گسترش داد. اگر صلح می‌خواهیم باید همپوشانی ملت‌ها را گسترش دهیم و این یعنی روی آوردن به هنر، ادبیات و اخلاق؛ به طور مثال من کشور آلمان را از دریچه گوته و آلمانی ایران را از دریچه حافظ و سعدی ببیند.

وی در پایان عنوان کرد: باید اندیشمندان و تئوری‌پردازان جامعه جهانی در برابر تئوری‌هایی که راه برون‌رفت بحران را تخریب و بازسازی می‌دانند، بایستند چراکه این تئوری و دیگر دکترین‌ها آتش جنگ را توسعه می‌دهد. در نهایت اگر می‌خواهیم فکر صلح را در اذهان بشر ایجاد کنیم باید آموزش را تقویت کنیم.

مراسم روز جهانی صلح ظهر يكشنبه با همکاری کمیسیون ملی یونسکو در ایران و دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران با حضور محمدرضا سعیدآبادی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، استرکیش لاروش رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، گری لوئیس نماینده سازمان ملل متحد در ایران و جمعی از سفرا، اساتید دانشگاه و فرهیختگان در مجموعه فرهنگی سعدآباد برگزار شد.

در ادامه مراسم یوسف منصورزاده مدیر مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد با بیان اینکه بنای صلح در ادبیات ایران جاری شده است، عنوان کرد: راه دستیابی به صلح پایدار، آشنایی فرهنگ و ملل با یکدیگر است و راه نجات انسان‌ها در سایه صلح و همزیستی است. یونسکو در این راستا گام‌های بلندی برداشته و در شناخت تمدن‌ها تلاش‌هایی داشته است.

وی با بیان اینکه ثبت جهانی نوروز به عنوان میراث ناملموس تاثیرات عمیقی بین ملت‌ها گذاشته است، خاطرنشان كرد: در این راستا باید به کودکان‌مان بیاموزیم كه هیچ فرقی از نژاد و رنگ پوست بین انسان‌ها نیست، باید از محیط زیست‌مان حفاظت کنیم و از رفتار خشونت‌آمیز بپرهیزیم. صداقت، فروتنی، عشق و مسئولیت‌پذیری، عدالت و احترام به بزرگان باید در آموزش‌های ما گنجانده شود.

کد خبر 272608

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha