همشهری آنلاین: وزیر آموزش و پرورش از تحصیل حدود ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس کشور در سال تحصیلی جدید خبر داد.

به گزارش فارس، علی‌اصغر فانی وزیر ‌آموزش و پرورش در اولین نشست خبری که به مناسبت بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، با اشاره به اینکه سال تحصیلی 94-93 را با قوت آغاز می‌کنیم، گفت: از 8 ماه پیش کلید بازگشایی مدارس زده شده است و تا امروز 12 میلیون و 268 هزار و 605 دانش‌آموز در سامانه وزارت آموزش و پرورش ثبت‌نام کرده‌اند.

وزیر ‌آموزش و پرورش گفت: پیش‌بینی می‌کنیم آمار ثبت‌نام دانش‌آموزان به 12 میلیون و 700 هزار نفر خواهد رسید و این تعداد دانش‌آموز در 122 هزار و 278 مدرسه با بیش از یک میلیون فرهنگی تحصیل را آغاز می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در سالی که گذشت مبتنی بر 5 سیاست بود، تصریح کرد: ساماندهی و بهسازی منابع انسانی، توسعه مشارکت، ارتقای مدیریت آموزشگاهی، تمرکززدایی و عملیاتی کردن بودجه آموزش و پرورش ذیل راهبرد اصلی آموزش که کیفیت‌بخشی بود، سامان پیدا کرد.

* بازنشستگی 18 هزار فرهنگی در اول مهر

فانی با بیان اینکه بیش از 18 هزار فرهنگی در اول مهر بازنشسته و تعدادی هم در طول سال تحصیلی بازنشسته می‌شوند، عنوان کرد: علی‌رغم اینکه نیروی جدید وارد نکردیم و دانشجو معلمان هنوز فارغ‌التحصیل نشده‌اند، تمامی مدارس و واحدهای آموزشی و تربیتی با نیروی انسانی موجود آموزش و پرورش، ساماندهی شده است.

وی افزود: حتی در پرداخت اضافه کاری 15 درصد کاهش داشته‌ایم که نشان می‌دهد ساماندهی نیروی انسانی در دولت یازدهم به خوبی انجام شده است.

* تحصیل 12 درصد دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی

وزیر ‌آموزش و پرورش با اشاره به توسعه مشارکت در این وزارتخانه گفت: روزی که آموزش و پرورش را تحویل گرفتم 8.5 درصد دانش‌آموزان در غیردولتی تحصیل می‌کردند و در این بیش از یک سال، قریب به 12 درصد دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل خواهند کرد که اقدام بزرگی است.

وی با بیان اینکه بیش از 125 میلیون جلد کتاب درسی در اقصی نقاط کشور توزیع شده است، اظهار کرد: امسال علی‌رغم اینکه پایه هشتم جدید است و برخی کتاب‌های سوم و چهارم دبستان تجدید نظر شده است، 15 عنوان کتاب جدیدالتألیف داریم که آماده توزیع است.

فانی افزود: تمامی معلمانی که کتاب‌های جدید را تدریس می‌کنند، دوره آموزشی را سپری کرده‌اند و در کنار برخی پایه‌ها بسته‌های آموزشی مانند کتاب راهنما و لوح فشرده نیز وجود دارد.

* وجود 950 فضای آموزشی جدید در مدارس

فانی با اشاره به فضاهای آموزشی در کشور خاطرنشان کرد: 950 فضای آموزشی جدید به همراه 5700 کلاس درس با حدود 700 هزار متر مربع زیربنا به مجموع فضاهای آموزش و پرورش اضافه شده است و علاوه بر کلاس‌های ایمن، 28 هزار کلاس درس به لحاظ گرمایشی نیز اصلاح شده‌اند.

* آغاز المپیاد درون‌ مدرسه‌ای از 26 مهر

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه المپیاد درون مدرسه‌ای از 26 مهر ماه کلید می‌خورد، تصریح کرد: بیش از 3 میلیون دانش‌آموز با این طرح به ورزش خواهند پرداخت تا تربیت اجتماعی و اخلاقی در بین دانش‌آموزان ترویج داده شود.

* بازگشایی مدارس در روز پنج‌شنبه در 2 هزار دبستان

فانی با اشاره به موضوع تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس گفت: 2100 مدرسه ابتدایی با عنوان روز بانشاط، در روز پنج‌شنبه‌ها به طور آزمایشی دایر خواهند بود و یک نظام ارزشیابی با این طرح‌ها اجرا خواهد شد و اگر نتیجه این ارزشیابی مثبت باشد، آن را در سال آ‌ینده توسعه می‌دهیم.

* وجود 110 مدرسه تک دانش‌آموزی در کشور

فانی با بیان اینکه مبادی بی‌سوادی در سال جدید مسدود می‌شود، گفت: حضورمان را در اقصی نقاط کشور توسعه دادیم و امسال 110 مدرسه تک دانش‌آموزی داریم که نشان می‌دهد دولت مصمم است تمامی فرزندان 6 تا 11 سال را تحت پوشش قرار دهد.

وی با بیان اینکه تصویب کلاس‌های چند پایه کیفیت را افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: در کلاس‌های چند پایه از 2 تا 6 ساعت اضافی با پرداخت حق‌التدریس به معلمان خواهیم داشت تا کیفیت بالاتری در این کلاس‌ها داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تهیه زیرنظام‌های سند تحول بنیادین تا پایان امسال، گفت: زیرنظام‌های نیروی انسانی، مدیریت، تجهیزات و فضای آموزشی، مالی و اعتباری و پژوهش و ارزشیابی در پروژه‌های امسال وجود دارد و امیدواریم تا پایان سال به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: استانداردسازی فضا به ویژه در هنرستان‌ها شروع شده است و تفاهم‌نامه‌ای با وزارت صنعت وجود دارد که قرار است با کمک وزارت صنعت آنها در تجهیز هنرستان‌ها و آموزش نیروی انسانی کمک کنند.

کد خبر 272713

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha