علی ابراهیمی: شــرکت مخــابـرات و اپراتورهای تلفن همراه در یک سال گذشته با پیگیری وزارت ارتباطات مکلف به بازگرداندن پول‌های اضافه‌ای شدند که از مشترکان گرفته‌اند، اما هیچگاه برای مشترکان مشخص نشد که این بدهی آیا به حساب بستانکاری آنها بازگشته است یا خیر؟

مکالمه

به گزارش همشهري ارقام نجومي اضافه دريافتي اپراتورهاي تلفن ثابت و همراه از مشتركان طي 2سال گذشته به بهانه افزايش تعرفه مكالمات يا ارائه برخي خدمات با انتقاد وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات دولت يازدهم و وعده‌هاي مكرر وي بر بازگرداندن اين مبالغ اضافه دريافتي همراه بوده است اما هنوزهيچ سازوكار مشخص و متعارفي براي انجام اين كار اتخاذ نشده و مشتركان از كم و كيف بازگشت اين مبالغ به‌حساب بستانكاري خود بي‌اطلاع هستند.

در تازه‌ترين خبرها تداوم اضافه‌دريافتي اپراتورها از مشتركان واكنش رئيس سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان مبني بر ضرورت بازپرداخت اضافه دريافتي‌هاي اپراتورها ازمردم را به‌دنبال داشته است. به گفته جواد تقوي، همراه اول و ايرانسل ملزم به برگرداندن اضافه دريافتي‌ها به مردم براي بخش مخابرات و فروش سيم كارت هستند.

  • هزينه‌هاي ميلياردي گرانفروشي

اضافه دريافتي اپراتورهاي مكالمات تلفني از مشتركان رويه‌اي است كه طي 2سال گذشته با گرانفروشي 14ميليارد توماني 2اپراتور تلفن همراه(سهم 8ميليارد توماني اپراتور اول و 6ميليارد توماني اپراتور دوم) به‌دليل اضافه دريافتي افزايش نرخ آواي انتظار و پيشواز از 300به 500تومان در سال91 كليد خورد. در ادامه دريافت آبونمان 900توماني از طريق صورتحساب مشتركان تلفن ثابت در برخي استان‌هاي همكد شده و دريافت هزينه يكسان‌سازي‌ نرخ مكالمات تلفن همراه موجب اضافه دريافتي از مشتركان شد.

اين روند با اضافه دريافتي ناشي از تغيير غيرقانوني نرخ مكالمات تلفن ثابت از پالس 22.7به 58.71ريال، افزايش نرخ مكالمه تلفن ثابت به ايرانسل از دقيقه‌اي 625به 750ريال، خسارت 650ميليارد توماني ناشي از يكسان‌سازي‌ نرخ مكالمات شب و روز تلفن ثابت، تحميل هزينه خدمات اينترنتي از طريق فروش اينترنت با سرعت پايين، حجم دانلود بالا و مدت زمان كم به مشتركان، هزينه‌هاي ناشي از قطعي و كيفيت بد خدمات مكالمات تلفن ثابت و همراه و... ادامه يافت؛ رويه‌اي كه هر بار با موضعگيري رگولاتوري و مسئولان وزارت ارتباطات مبني بر وعده بازپرداخت اين هزينه‌ها به مشتركان همراه شد اما به جرأت مي‌توان گفت، بيش از 90درصد مشتركان تلفن ثابت و همراه از كم و كيف بازگردانده شدن يا نشدن اين مبالغ اضافي به‌حساب بستانكاري خود اطلاعي ندارند.

اضافه دريافتي اپراتورها از مشتركان در سال‌جاري نيز با تغيير مبناي محاسبه مكالمات تلفني از پالس به دقيقه براساس مصوبه اسفند 92كميسيون تنظيم مقررات ادامه يافت. اپراتورهاي تلفن ثابت و همراه با اعمال پيش از ابلاغ تعرفه‌هاي يكسان شده هزينه‌هاي اضافي را از مشتركان دريافت كردند كه با وعده بازپرداخت در قبوض بعدي همراه شد؛ وعده‌اي كه هيچگاه اجرايي نشد تا بازگرداندن ارقام ميلياردي اضافه دريافتي اپراتورها از مردم در سكوت برگزار شود.

به‌رغم تداوم اين اضافه دريافتي‌ها و ابهام در نحوه بازگرداندن آن به مشتركان، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات 11مرداد‌ماه امسال در گفت‌وگو با همشهري بر بازپرداخت اضافه دريافتي آبونمان همكدي در برخي استان‌ها و ساير اضافه‌دريافتي اپراتورها به مشتركان خبر داد.

محمود واعظي كه حتي از گلايه نزديكانش به‌دليل رشد 2برابري نرخ مكالمات تلفن همراه خبر داده بود، گرانفروشي مجدد مكالمات تلفن همراه را رد و اعلام كرد، يكي از اپراتورها (همراه‌اول) نرخ 570ريالي را براي محاسبه هزينه مكالمات مبنا قرار داد كه گرچه مرتكب تخلفي نشده اما توصيه كرديم كه خوب است اين تعرفه‌ها يكباره افزايش نيابد. بر اين اساس اپراتور مذكور از عيد فطر امسال بسته‌هاي ارزان قيمت مكالمات و اينترنت را به مردم پيشنهاد كرد تا نرخ‌ها تعديل شود.

  • دريافت نقد و بازپرداخت نسيه

علاوه بر ابهام در نحوه افزايش تعرفه‌ مكالمات تلفني يا ارائه خدمات، روش‌هاي غيرمتعارف بازگرداندن برخي اضافه دريافتي از مشتركان نيز موجب سردرگمي آنها شده است. اپراتورهاي تلفن ثابت و همراه اضافه دريافتي‌هاي غيرقانوني را با درج ارقام جديد درصورتحساب مشتركان لحاظ مي‌كنند، به هنگام بازپرداخت اين مبالغ، شيوه‌هاي غيرمتعارفي اتخاذ مي‌شود واغلب مشتركان مكالمات تلفني جاي خالي بستانكاري ناشي از تخلف اپراتورها را در قبض‌هاي ماهانه خود مي‌بينند.

مسئولان در حالي از بازگرداندن اين مبالغ در قالب بسته‌هاي ارزان‌قيمت مكالمات يا خدمات اينترنتي خبر مي‌دهند كه بيش از 90درصد مشتركان اطلاعي از كم و كيف ارائه اين تخفيف‌ها ندارند. برخي ديگر از مشتركان نيز به‌دليل بي‌اعتمادي و ترديد نسبت به كيفيت و قيمت ارائه خدمات ارزان توسط اپراتورها (حتي درصورت دريافت پيامك‌هاي جبران اضافه دريافتي نيز) از استفاده آن خودداري مي‌كنند. اتخاذ اينگونه روش‌هاي غيرمتعارف در بازپرداخت مبالغ كلان اضافه دريافتي از مشتركان موجب شده تامردم تمايلي به پيگيري وعده‌هاي بازپرداخت اين مطالبات نداشته باشند. همچنين تا‌كنون هيچ گزارشي در مورد ميزان تطابق بازگشت اضافه دريافتي اپراتورها در موارد محدود با مبلغ اضافه دريافتي آنها ارائه نشده است.

کد خبر 272779

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha