دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

رئیس شورای شهر تهران ضمن تاکید بر برخورداربودن اعضای شورا از تفکر سیاسی، سیاسی‌کاری اعضای شورا را رد کرد و گفت: تفکر سیاسی در مسائل شهری جایی ندارد و تمام اعضا به حل مسائل شهری می‌اندیشند.

چمران

مهدي چمران در نشست خبري در خبرگزاري فارس، درباره چگونگي انتقال فرودگاه مهرآباد به خارج از شهر به‌دليل‌آلايندگي بالا نيز گفت: اكنون زمينه جابه‌جايي فرودگاه مهرآباد وجود ندارد و بايد براي اين مهم زيرساخت‌هاي لازم درفرودگاه امام (ره) فراهم شود.

وي نخستين مسئله شهر تهران را مربوط به شيوه شهرسازي آن دانست وگفت: ما مي‌توانستيم در گذشته با شهرسازي خوب بر همه مشكلات شهر تهران اعم از ترافيك، آلودگي هوا، بافت فرسوده و غيره فائق آييم. رئيس شوراي شهر تهران در تعريف منظور خود از شهرسازي گفت: شهرسازي يعني عدالت شهري؛ يعني براي هر چيزي اعم از خيابان، ترافيك، ساختمان، فضاي سبز و حتي مسائل رواني، اجتماعي و فرهنگي همه در جاي خود و به شكل حساب شده‌اي برنامه‌ريزي شده باشد، حتي كابل كشي برق و لوله كشي آب و گاز هم در شهرسازي بايد ديده شود.

وي از لزوم اجراي صحيح طرح جامع و تفصيلي به‌عنوان اساسنامه و قانون اساسي شهر سخن گفت و افزود: اگر طرح تفصيلي نباشد، مشكلاتي كه تهران اكنون با آنها دست به گريبان است تشديد مي‌شود. چمران همچنين درباره مشكل ترافيك تهران گفت: در بودجه93 اعتبارات بالايي براي گسترش خطوط مترو و اتوبوس ديده شده است، اما دولت نيز بايد سهمي از هزينه‌هاي اين موضوع را بپردازد كه متأسفانه تاكنون اين سهم را به تمامي پرداخت نكرده كه اميدواريم امسال اين موضوع حل شود. رئيس شوراي شهر در ادامه به مسئله بافت‌هاي فرسوده اشاره كرد و گفت: خدا نكند زلزله بيايد چون اين بافت‌ها فاجعه ايجاد مي‌كنند.

وي از تصويب طرح حمايتي و تشويقي شوراي شهر براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده سخن گفت و افزود: در سال‌هاي گذشته معافيت عوارض ساخت‌وساز از بافت‌هاي فرسوده را تصويب كرديم كه بعدا مجلس 50درصد تخفيف عوارض ساخت‌وساز در بافت‌هاي فرسوده توسط شهرداري‌ها را براي كل كشور تصويب كرد، اما اكنون ما 100درصد بخشودگي داريم كه دليل آن عدم‌پايبندي دولت به پرداخت مبلغ 50درصد تخفيفي است كه قرار بود براي بافت فرسوده درنظر گرفته شود. به گفته رئيس شوراي شهر تهران، به‌دليل اينكه دولت در هيچ دوره‌اي به هيچ شهري اين مبلغ را نپرداخته آسيب‌هاي فراواني به شهرداري‌ها وارد آمده است. وي همچنين درباره كمك‌رساني شهرداري تهران به ديگر شهرها گفت:

تهران از زمان جنگ، معين خرمشهر بوده و بر اين اساس هنوز خود را موظف به كمك به بازسازي خرمشهر مي‌داند ضمن اينكه ما در شوراي‌عالي استان‌ها حدود 3‌ماه پيش بعد از يكي از اين زلزله‌هاي اخير مصوب كرديم كه در حوادث غيرمترقبه به شرط درخواست كمك استان محل حادثه، شهرداري‌ها مي‌توانند به كمك بروند و ديگر منتظر دستور دولت نباشند. چمران درباره جلسات غيرعلني شوراي شهر در روزهاي يكشنبه نيز گفت: در شورا تصميم گرفته شد كه به‌دليل برخي مسائلي كه در شورا مطرح مي‌شود، جلسات يكشنبه بدون حضور خبرنگاران برگزار شود. البته اين جلسه غيرعلني نيست، بلكه مدعوين خاص دارد. خيلي وقت‌ها هم مصوبه‌اي نداريم و اعضاي شورا تنها مي‌خواهند بنشينند با همديگر همفكري كنند.

رئيس شوراي شهر تهران درخصوص انتخاب شهردار توسط مردم در شهرهاي بالاي 200هزار نفر جمعيت نيز گفت: با اين اقدام پروسه پيچيده‌اي شكل مي‌گيرد و مطمئنا اين بند در طرح جديد حساب نشده، تدوين شده است و قطعا شوراها موافق اين طرح نيستند. ما هم دوستانه به دولت و وزارت كشور توصيه مي‌كنيم ازاين بند در قانون جديد بگذرند. وي با تأكيد بر اينكه شوراهاي شهر براي انتخاب يك شهردار متخصص تشكيل شده‌اند و شهردار نبايد تنها يك فرد محبوب و شناخته شده باشد اظهاركرد: اين طرح با اصل 44قانون اساسي مغايرت دارد و ما رايزني خود را براي به مجلس نرفتن اين طرح انجام خواهيم داد.

وي همچنين درخصوص ميزان بدهي دولت به شهرداري با استناد به گفته رحمت‌الله حافظي عضو ديگر شورا، اين بدهي را 1600ميليارد تومان اعلام كرد و افزود :‌دولت معتقد است بخشي از اين مبلغ، بدهي محسوب نمي‌شود البته براي انجام پروژه‌ها در 4سال گذشته شهرداري 35هزارميليارد تومان بدهكار بوده است.

تأكيد بر سلامت شهروندان و حركت براساس سياست‌هاي وزارت بهداشت مورد ديگري بود كه چمران به آن اشاره كرد و افزود: ‌درخصوص پارازيت در جلسه شوراي امنيت شركت كردم و اين مسئله بررسي شد.رئيس شوراي شهر درخصوص حضور هنرمندان و ورزشكاران در شوراي شهر، ورزشكار بودن افراد را ملاك خوبي براي عدم‌تخصص آنها ندانست و گفت: ‌اين افراد هرچند كه از اين برند براي حضور در شورا بهره برده‌اند اما تخصص لازم را كسب خواهند كرد.

وي همچنين در پاسخ به اينكه گفته مي‌شود شوراي شهر به باشگاه سياسي تبديل شده با رد اين موضوع گفت :‌اعضاي شورا تفكرسياسي خاص خود را دارند ولي در مسائل شهري اين تفكر جايي ندارد و تمام تفكرات به حل مسائل شهري مي‌پردازد.
چمران در پاسخ به اين پرسش كه شهردار تهران در انتخاب شما به‌عنوان رئيس نقش مهمي داشته تأكيد كرد : انتخابات علني برگزار شد و اگراينطور است بايد گفت در دوره‌هاي قبل افراد ديگري در انتخاب رئيس نقش داشته‌اند. بنده شهردار را خيلي وقت است نديده‌ام.

رئيس شوراي شهر در ادامه درخصوص بوستان ولايت با اشاره به اينكه اين بوستان متعلق به ناجا، ارتش و سازمان هواپيمايي كشوري بوده و ناجا هنوز سهم خود را واگذار نكرده گفت :‌ در شورا براي خريد سهم ناجا بودجه تعيين شد اما شهرداري و نيروي انتظامي به توافق نرسيدند و سهم ناجا همانطور باقي مانده بنابراين اجازه ساخت‌وساز نداريم پس نبايد گفت شهرداري اين سهم را فروخته يا انتقال داده البته هواپيمايي هم با وجود فروختن سهمش نسبت به اين واگذاري اعتراض دارد. وي همچنين درخصوص طرح موضعي بوستان ولايت خاطرنشان كرد كه هنوز طرحي براي آن تهيه نشده و مشاوردرحال بررسي و مطالعه است اما به‌طور حتم كاربري غالب فضاي سبز خواهد بود.

چمران همچنين در مورد بوستان مادر با بيان اينكه‌ نمي‌دانم چه‌كسي اسم اين بوستان را مادرانتخاب كرده و ظاهرا مي‌گويند اقدام گوگل بوده افزود : سال 72چندصد درخت اين بوستان قطع شده و قرار بوده تبديل به پارك و درياچه شود اما سرمايه‌گذار منصرف شده و اكنون شهرداري مدعي است كه براساس طرح تفصيلي عمل كرده اما معترضان ساخت‌وساز در اين زمين مي‌گويند اين زمينه در پهنه G بوده و شهرداري اجازه تغيير كاربري نداشته اكنون پرونده اختلاف ميان شوراي‌عالي شهرسازي و شهرداري دراين مورد به دادگاه رفته است.

وي همچنين درخصوص قطع درخت توسط سازمان هواشناسي در منطقه 21و شكايت سازمان پارك‌ها به حضور مسئولان هواشناسي در شورا اشاره كرد و گفت : طي نقشه‌هاي ارائه شده از سوي اين سازمان، قصد اصلاح زمين را داشته‌اند اما با بي‌سليقگي موجب قطع درختاني شده‌ كه مدعي‌اند خشك بوده و اكنون تصميم به كاشت آنها دارند؛ هرچند كه قطع هر درخت بايد با اجازه شورا باشد.

چمران همچنين بابيان اينكه گزارش كامل آتش‌سوزي خيابان جمهوري به شورا ارائه شده گفت: شهرداري در اين حادثه مقصر شناخته نشد.وي درخصوص مگس‌هاي سفيد و افزايش آنها در تهران هم گفت :‌ به گفته رئيس ستاد محيط‌زيست شهرداري اين مگس‌ها به‌دليل كشت و كار جنوب تهران با باد به شهر آمده و به‌دليل خشكسالي و كمبود آب افزايش يافته‌اند. ما نيز از شهرداري خواستيم با شست‌شوي درختان آنها را از بين ببرد؛ چراكه امكان سمپاشي در شهر وجود ندارد.

وي در مورد كمبود مدرسه در شهرك‌ها نيز گفت : وقتي انبوه‌سازي مي‌شود بايد امكاناتي مانند مدرسه نيز احداث شود و شهرداري انبوه‌سازان را موظف به اين كار مي‌كند اما برخي از آنها سر ساخت مدرسه با شهرداري درگيري دارند چون بدون احداث مدرسه پايان كار به آنها داده نمي‌شود.

کد خبر 272788

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha