سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، اعضای شورای شهر تهران نیز دوره دوم جلسات خود در سال ۹۳ را آغاز کردند؛ درواقع اعضا در قالب طرحی به مجوز برگزاری جلسات شورای اسلامی شهر تهران به‌صورت عادی و فوق‌العاده در نیمه دوم سال ۹۳رای دادند.

شورای شهر

از سوي ديگر همزماني جلسه روز گذشته با هفته دفاع‌مقدس باعث شد تا اعضا موضوعاتي را مطرح كنند كه با جنگ تحميلي، شهدا، جانبازان و ايثارگران گره خورده بود. البته نودوهفتمين جلسه شوراي شهر تهران به‌خاطر حضور اعضاي شورا در مدارس پايتخت براي نواختن زنگ مدرسه كمي ديرتر شروع و اين باعث شد فرصت به بررسي 4طرح و لايحه نرسد. در آغاز اين جلسه مهدي چمران با تبريك آغاز سال تحصيلي و گراميداشت هفته دفاع‌مقدس به اين نكته اشاره كرد كه نبايد تنها به فكر نام و ياد شهدا باشيم و بايد راه شهدا را استمرار بخشيم.

رئيس شورا گفت كه راه شهدا اولا پيروي از ولايت و امامت است و ثانيا منجر به اتحاد و وفاق مي‌شود. چمران همچنين با اشاره به اينكه شهرداري پايتخت براي هفته دفاع‌مقدس برنامه‌هاي مختلفي را پيش‌بيني كرده افزود: «اكنون جنگ ما در جبهه ديگري تحت‌عنوان جبهه علمي است و بايد بتوانيم با پيشرفت علمي حرف اول را در منطقه بزنيم. دانشجويان و دانش‌آموزان سال تحصيلي را به اين نيت آغاز كنند تا محتاج ديگران نباشيم. »

چمران در بخشي ديگر از سخنانش به اين نكته كه روز اول مهر روز دهقان است هم اشاره كرد و اين‌طور گفت «اين روز فراموش شده است؛ درحالي‌كه كشاورزان ضامن استقلال و خودكفايي هستند.» رئيس شورا به همين‌خاطر از جهادكشاورزي خواست تا كارهاي اصولي براي رفاه و آباداني بيشتر كشاورزان و روستاها انجام دهد؛ چراكه اگر روستاها آباد باشند شهرها آباد خواهند بود و مهاجرت به شهرها كمتر مي‌شود. رئيس شوراي اسلامي شهر تهران همچنين درگذشت آيت‌الله آدينه‌وند يكي از علماي خطه لرستان را تسليت گفت. پس از اين اسماعيل دوستي در قالب نطق پيش از دستور توضيحاتي راجع به اين شخصيت عاليقدر ارائه داد و اعلام كرد پيكر ايشان امروز راس ساعت 9 در قم تشييع مي‌شود.

  • نطق پيش از دستور راستگو و طلايي

در جلسه روز گذشته شورا الهه راستگو و مرتضي طلايي، 2 عضو ديگري بودند كه نطق پيش از دستور داشتند. راستگو در نطق پيش از دستور خود ابتدا با بيان جملاتي راجع به حس زيباي آغاز سال تحصيلي، به پويايي علمي و توجه به‌كار كارشناسي بيشتر در كميسيون‌هاي تخصصي شورا تأكيد كرد. وي سپس به ترافيك شديد و آلودگي هوا در روزهاي اول مهر اشاره كرد و راهكار اساسي براي حل اين دو معضل را مشاركت مردمي و اهميت دادن به آموزش شهروندان از سوي مديريت شهري دانست. وي همچنين از مديريت شهري خواست تا اهميت بيشتري به مناسب‌سازي معابر براي معلولان، جانبازان و نابينايان بدهد.

مرتضي طلايي نيز در نطق پيش از دستور ابتدا به اين نكته كه هنوز داغ جنگ براي مادران شهيدان و جانبازان تازه است اشاره كرد و سپس يادآور تصويب طرح دوفوريتي جلسه قبل شد كه براساس آن به مديريت شهري اجازه كمك 5ميلياردي به خرمشهر داده شد. نايب رئيس شوراي شهر تهران برگزاري چند همايش و نامگذاري چند خيابان و كوچه به نام شهدا را براي هويت‌بخشي كافي ندانست و در چند بند مواردي را بيان كرد.

وي در يكي از بندها گفت: «بايد در نحوه نامگذاري خيابان‌ها و كوچه‌ها تجديد نظر شود، زيرا شهروندان جز نام شهدا چيزي ديگري از آنها نمي‌دانند؛ درحالي‌كه آنها الگوي مناسبي هستند.» طلايي مثال زد كه در اين راه مي‌شود با نصب تنديس شهيدان و درج خصوصيات آنها، صفات نيك‌شان را يادآور شويم. ايجاد موزه‌هاي محلي شهدا نمونه ديگري بود كه اين عضو شورا به آن اشاره كرد. طلايي سپس درخصوص مشكلات تحصيلي چند مورد را عنوان كرد. كمبود سرويس حمل‌ونقل، بافت‌فرسوده برخي مدارس و 5هزار كلاس درس كه پرخطر به‌حساب مي‌آيند، 20مدرسه با بيش از 40سال قدمت و مدارس زيادي كه نيازمند تخريب و بازسازي هستند، ايمن نبودن مدارس در برابر آتش‌سوزي، كمبود منابع مالي براي هوشمندسازي مدارس، كافي نبودن سرانه فضاي آموزشي در برخي مناطق به‌ويژه در مناطق 5، 21 و 22 و اينكه برخي انبوه‌سازان موضوع ساخت يك فضاي آموزشي به ازاي 200واحد مسكوني را رعايت نمي‌كنند ازجمله اين موارد بود كه نايب‌رئيس شوراي شهر اعلام كرد.

وي همچنين براي تشكيل كارگروه ويژه ميان شهرداري، شوراي شهر، وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازي مدارس تهران براي بهينه‌سازي فضاي آموزشي تأكيد كرد. طلايي در ادامه به تجمع خانوادهاي ساكن شهرك زيتون در مجاورت ساختمان‌هاي شورا و شهرداري تهران اشاره كرد و گفت: «به‌دليل شغل قبلي‌ام در نيروي انتظامي با مشكلاتي كه اين خانواده در اين شهرك دارند آشنا هستم.» وي با بياني محكم خودش را نماينده اين خانواده‌ها خواند و افزود: «من به نمايندگي از جانب اين خانواده‌ها از دولت و شوراي شهر تهران مي‌خواهم كه نسبت به رفع مشكل 30ساله اين عزيزان اهتمام داشته باشند.»

  • ساخت‌وسازها، عامل نابودي ولنجك

در ادامه نود و هفتمين جلسه شوراي شهر تهران احمد مسجد جامعي با قرائت نامه مصطفي ميرسليم، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام خطاب به شهردار منطقه يك، نسبت به ساخت و سازهاي غيرمجاز در خيابان ولنجك تذكر داد. پس از اين مهدي چمران، رئيس شورا گفت: «از شهردار منطقه يك مي‌خواهيم به صحن علني شورا بيايند و به اين تذكر پاسخ بدهند تا اگر مشكلي هست، حل كنند.»

  • حقاني: باغ‌گردي خواهم كرد

در ادامه جلسه رئيس كميته محيط‌زيست و خدمات شهري شورا نسبت به تخريب فضاي سبز و باغات تذكر داد. محمد حقاني گفت:‌« اخيرا تعدادي از پارك‌هايي كه قبلا در تملك شهرداري نبوده، مورد تجاوز قرار گرفته و بهترين نمونه آن اتفاقي است كه هفته گذشته توسط اوقاف و با كمك دادياري شعبه هفتم صورت گرفت و درختاني با عمر بيش از 20سال قطع شدند.»

حقاني سپس با انتقاد از مصوبه برج باغ به ذكر چند نمونه از بين رفتن درختان به‌خاطر ساخت برج در خيابان‌هاي فرشته، دكتر حسابي، تختي، شريفي‌منش و فياض‌بخش پرداخت كه در آنها املاك در پياده‌رو نيم متر پيشروي كرده و كنسول زده‌اند. اين عضو شورا اعلام كرد: «به‌عنوان مثال برج باغ‌‌ها مجوز ساخت با سطح اشغال 30درصد مي‌گيرند، بعد آن را به 40و 50درصد افزايش مي‌دهند و براي اجراي پاركينگ هم 100درصد خاكبرداري مي‌كنند و درختان را از بين مي‌برند.» حقاني سپس گفت: «براي جلوگيري از اين اتفاقات، من هم قصد دارم مثل مسجدجامعي كه تهرانگردي مي‌كند، باغ گردي كنم! و در هر جلسه شورا پلاك باغ‌هاي تخريب شده را اعلام كنم.»

وي درباره بوستان مادر نيز گفت: «درباره ساخت‌وساز در اين زمين، اواخر فروردين‌ماه تذكر دادم كه آقاي سروري در اين خصوص جلسه گذاشت و با حضور آقايان چمران و قاليباف در اين باره بحث شد. با اين حال اقدامي در اين خصوص انجام نشد و گرچه مايل نيستم در يك فضاي 71هزار مترمربعي ساخت‌وساز شود، مايل هم نيستم سؤالي از شهردار در اين خصوص بپرسم. پس از اين مهدي چمران در پاسخ به تذكر حقاني گفت: «ما نبايد به مصوبه برج باغ حمله كنيم، زيرا مجوز ساخت با سطح اشغال 30درصد، تدبيري براي حفظ باغات بود. علت هم اين بود كه شهرداري نمي‌تواند همه باغات شهر را بخرد. براي همين فكر كرديم به جاي 60درصد، با سطح اشغال 30درصد اجازه ساخت‌وساز در باغات را بدهيم، اما به جاي 3طبقه، مجوز ساخت 6طبقه بدهيم.»

 اينطور كه چمران گفت سطح اشغال در زيرزمين هم نبايد از 30درصد تجاوز كند. چمران ادامه داد: «البته بعد متوجه شديم درختان در 70درصد باقي‌مانده ممكن است حين ساخت‌وساز خشك شوند كه براي جلوگيري از اين موضوع، آقاي تندگويان در حال تهيه طرحي است كه بر مبناي آن، پايان كار به شرطي داده شود كه در 70درصد باقي‌مانده درختان هم وجود داشته باشد و هم به قدر كافي كاشته شود.»چمران درباره پروژه بوستان مادر نيز گفت: «اجازه بدهيد دو سه كميسيون موضوع بوستان مادر را بررسي كنند و دوستان شهرداري هم بيايند تا موضوع يك‌بار براي هميشه حل شود.»

در جلسه روز گذشته شوراي شهر تهران 2عضو شورا نيز تذكراتي را در رابطه با روزنامه همشهري ارائه دادند. اسماعيل دوستي، نايب‌رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شورا با انتقاد از تأخير در مطرح شدن طرح نظارت بر روزنامه همشهري گفت: «رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري طرحي دوفوريتي را در تاريخ 25شهريور با 12امضا به هيأت رئيسه شورا تحويل داده اين طرح در دستور كار شورا قرار نگرفته است! » وي ادامه داد:« ما نيز طرحي يك‌فوريتي را يك‌ماه پيش درباره نظارت بر مؤسسه همشهري تقديم هيأت رئيسه كرديم كه گويا گم شده است! اگر اينطور است، بگوييد من امروز دوباره براي آن امضا جمع كنم.» مهدي چمران، رئيس شورا در پاسخ به وي گفت: «من هنوز چنين طرحي را نديده‌ام.» عبدالمقيم ناصحي، رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شورا نيز گفت: «ما اين طرح را در كميسيون بررسي كرده و به هيأت رئيسه ارسال كرده‌ايم. اينطور كه اعلام شد در جلسه بعدي اين موضوع در دستور كار قرار مي‌گيرد.»

محمدمهدي تندگويان نيز در قالب تذكري اظهار كرد: «من چندي پيش نسبت به عملكرد روزنامه همشهري در حذف بخشي از يادداشت كتبي ارسالي‌ام به اين روزنامه در جلسه شورا تذكر دادم. متأسفانه همشهري پاسخي به اين تذكر داد و علت حذف بخشي از يادداشتم را جا نبودن براي مطلب عنوان كرد! درحالي‌كه كمترين كاري كه مي‌توانستند بكنند، چاپ مجدد آن يادداشت بود.»

  • بازگشت طرح نامگذاري پل‌هاي بزرگراه امام علي به كميسيون مربوطه

طرحي كه روز گذشته در صحن شورا مورد بررسي قرار گرفت طرح نامگذاري و تغيير نام‌ پل‌ها و دوربرگردان‌هاي اتوبان امام علي بود. براساس اين طرح و آنطور كه مجتبي شاكري، رئيس كميسيون نامگذاري شورا عنوان مي‌كند، پل‌ها و دوربرگردان‌هاي اتوبان امام علي(ع) بر حسب ترتيب حروف الفبا به نام استان‌هاي كشور نامگذاري مي‌شوند. البته روي چند دوربرگردان و پل نام چند كوه بلند كشور قرار مي‌گيرد.

 اين در حالي بود كه محسن سرخو، رئيس كميته حمل‌ونقل شورا و محمد سالاري، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي مخالفت خود را با اين طرح اعلام كردند و اين كار را نمايشي و بي‌محتوا دانستند. برخي ديگر از مخالفان طرح از اينكه چرا نام شهدا مثل شهيدبابايي از بزرگراه امام‌علي حذف مي‌شود، ضمن اينكه دوربرگردان‌ها قابليت نامگذاري ندارند، انتقاد كردند. در اين ميان پرويز سروري، رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شورا اظهار داشت: «همانطور كه مقام معظم رهبري در فرمايشات‌شان بارها اشاره كردند تهران نماينده كل استان‌هاي كشور است و نامگذاري استان‌ها در تهران كار پسنديده و خوبي است اما بايد در نامگذاري نام استان‌ها در تهران دقت كرد و حتما نبايد اينطور باشد كه نام استان‌ها روي پل قرار بگيرد. عبدالحسين مختاباد اما با موافقت از طرح نامگذاري شورا، گفت:‌ «ديگر چنين فرصتي پيدا نمي‌شود كه پل‌ها و رمپ‌هاي اتوبان امام علي به نام 30استان كشور نامگذاري شود.»

مجتبي شاكري نيز در دفاع از طرح گفت: «همه موارد مطرح شده حل خواهد شد.» وي 2نكته را بيان كرد:« اول اينكه برخي از نام‌هاي گذاشته‌شده قبلي اصلا مصوبه ندارند، دوم اينكه با حذف نام شهدا، نام آنها در جايي ديگر جانمايي خواهد شد.»
مهدي چمران نيز تأييد كرد: «نام هيچ شهيدي حذف نشده و در جايي ديگر قرار مي‌گيرد.» در اين بين عليرضا دبير‌ نيز اين مسئله را يادآور شد كه «روابط عمومي مناطق شهرداري حق ندارند قول نامگذاري معبري را به شهروندان بدهند و اين از اختيارات شوراست.» اسماعيل دوستي ديگر عضو شوراي شهر تهران نيز به‌عنوان مخالف طرح برآمد.

وي پيشنهاد داد: «به جاي اين كار 30بوستان يا 30فرهنگسرا به نام 30استان كشور نامگذاري شود.» معصومه آباد عضو كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري نيز با بيان اينكه تقاضاهاي زيادي براي نامگذاري معبري به نام شهداي محلات داشته‌ايم، گفت: «پيشنهاد نامگذاري نام ياران امام علي را ارائه مي‌كنم و پيشنهاد مي‌شود اين طرح نامگذاري به كميته مربوطه برگشته و روي نامگذاري پل‌ها به نام ياران امام علي(ع) تأكيد بيشتري صورت بگيرد.»

در پايان جلسه، با رأي اكثريت اعضا، طرح نامگذاري و تغيير نام برخي از پل‌ها و دوربرگردان‌ها به كميته مربوطه برگشت داده شد.
گفتني است اعضاي شورا شهر تهران ديروز پس از پايان جلسه به مناسبت هفته دفاع‌مقدس در ستاد معراج شهدا حضور يافتند و بعد از اقامه نماز ظهر و عصر به مقام شامخ شهداي دوران دفاع‌مقدس اداي احترام كردند.

کد خبر 272905

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha