با وجود همه فشارها و تحریم‌هایی که آمریکا به ازای برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، به ایران تحمیل کرده است، پژوهشی که دانشگاه ایالتی مریلند آمریکا و دانشگاه تهران به‌صورت مشترک انجام داده‌اند نشان می‌دهد

۷۱درصد مردم ایران کاهش تعداد سانتریفیوژها را برنمی‌تابند.

 ۹۴درصد مردم ایران استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را برای ایران لازم دانسته و ۷۵درصد نیز اعلام داشته‌اند که پذیرش هرگونه محدودیت در فعالیت‌های علمی و پژوهشی هسته‌ای کشور، غیرقابل‌قبول است.

مركز پژوهش‌هاي افكارعمومي و تحولات اجتماعي دانشگاه تهران كه با همكاري دانشگاه ايالتي مريلند آمريكا، اين تحقيق را منتشر كرده مركزي است كه براي بررسي ابعاد گوناگون افكار عمومي در ايران و ساير كشورهاي جهان در حوزه‌هاي فرهنگي، اجتماعي، سياسي و روابط بين‌الملل راه‌اندازي شده است. يكي از اهداف اين مركز مقابله با اظهارنظر‌هاي غيرمستند رسانه‌ها، شخصيت‌ها و گروه‌هاي مختلف داخلي و خارجي درمورد ديدگاه‌ها، نگرش‌ها و افكار عمومي ايرانيان و مردم ساير كشورهاي جهان عنوان شده است.

براساس پژوهش‌هاي انجام شده توسط اين دو مركز، اگر چه مردم كشورمان از رسيدن به توافقي منصفانه با كشورهاي1+5 پشتيباني مي‌كنند، اما در عين حال، به‌شدت مخالف هرگونه عقبگرد در دستاوردهاي هسته‌اي يا محدود كردن تحقيقات و پژوهش‌هاي علمي در حوزه فناوري هسته‌اي به‌منظور استفاده‌هاي صلح‌آميز هستند. نتايج اين تحقيق نشان مي‌دهد كه اكثريت جامعه نسبت به فتواي مقام معظم رهبري در مورد تحريم سلاح‌هاي كشتار جمعي آگاهي داشته، از تعهدات ايران در قالب معاهده منع گسترش سلاح‌هاي اتمي مطلع بوده و برنامه هسته‌اي كشورمان را صرفا صلح‌آميز ارزيابي مي‌كنند.

اين پژوهش نتايج جالب توجه ديگري نيز در مورد مذاكرات كشورمان با كشورهاي1+5 دارد. نتايج اين تحقيق نشان مي‌دهد با وجود اينكه مردم كشورمان در مجموع موافق دستيابي به توافقي قابل‌قبول با كشورهاي1+5 هستند، اما 71درصد مردم كاهش يافتن تعداد سانتريفيوژهاي غني‌سازي‌ هسته‌اي را بر نتافته و 75درصد نيز اعلام كرده‌اند كه پذيرش هرگونه محدوديت در فعاليت‌هاي علمي و پژوهشي هسته‌اي كشور، غيرقابل‌قبول است.

نمودار

با وجود اين، مردم كشورمان با توافقي كه براساس آن كشورمان متعهد شود ميزان غني‌سازي‌ را براي مدت زمان محدودي در سطح كنوني نگه دارد، موافق هستند. در عين حال، براساس نتايج اين تحقيق، 62درصد از مردم كشور نسبت به مجموعه كشورهاي1+5 بي‌اعتماد هستند. همچنين اكثريت ايرانيان بر اين باورند كه برنامه هسته‌اي كشورمان تنها بهانه‌اي براي اعمال فشارها و تحريم‌هاي موجود عليه كشورمان بوده و 74درصد از مردم بر اين باورند كه حتي اگر ايران به تمامي خواسته‌هاي آمريكا در مورد برنامه هسته‌اي كشور تن در دهد، آمريكا باز هم تحريم‌هاي موجود عليه كشورمان را كاهش نداده و به بهانه‌هاي ديگري تلاش خواهد كرد تا فشارهاي بيشتري را بر ايران تحميل كند.

کد خبر 272911

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha