پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناسان غربی معتقدند گروه تروریستی داعش پردرآمدترین سازمان تروریستی در جهان است. این گروه با کمک‌های مالی کشورهای حاشیه خلیج فارس به وجود آمده است

daesh

گروه داعش با کمک‌هاي مالي کشورهاي حاشيه خليج فارس به وجود آمد. کشورهايي نظير قطر و کويت به تسهيل جريان پول و افراد جنگجو به درون ماشين جنگي اين گروه متهم شده‌اند.

با اين حال بر اساس اعلام مقامات آمريکايي در شرايط فعلي، منبع اصلي درآمدهاي اين گروه از محل فروش نفت و محصولات تصفيه شده نفتي به دست مي‌آيد.

تخمين زده مي‌شود اين گروه روزانه بين 25 تا 40 هزار بشکه نفت خام توليد مي‌کند که قسمت عمده آن به منطقه کردستان عراق و از آنجا به سوريه و ترکيه قاچاق مي‌شود. اين در حالي است که آنکارا هر گونه ارتباط با نفت گروه داعش را تکذيب کرده است.

فرماندهي مرکزي ارتش آمريکا اعلام کرده است که پالايشگاه هاي تحت کنترل داعش در شرق سوريه روزانه بين 300 تا 500 بشکه نفت تصفيه شده توليد مي‌کند که ميزان در آمد حاصل از آن حدود دو ميليون دلار در روز است.

در کنار فروش غيرقانوني نفت، داعش به صورت نظام مند در اراضي تحت اشغال خود ماليات جمع آوري مي‌کند. اين ماليات‌ها از تجار و صاحبان صنايع کوچک گرفته مي‌شود و غيرمسلمانان نيز مجبور به پرداخت مبلغي اضافي هستند.

بر اساس اعلام موسسه واشنگتن، درآمدهاي اين گروه از محل اخذ ماليات ماهانه به شش ميليون و 200 هزار دلار مي‌رسد. اين گروه دست به سرقت‌هايي نيز زده است که از جمله آنها سرقت 400 ميليون دلار از نهادهاي مالي شهر موصل، دومين شهر بزرگ عراق است که در ماه ژوئن به اشغال اين گروه در آمد.

گزارش‌ها همچنين نشان مي‌دهد اين گروه ميليون‌ها دلار از محل فروش آثار هنري به سرقت رفته به دست آورده است.

پولي که در قبال آزادي گروگان ها دريافت مي‌شود نيز يکي ديگر از منابع مالي اين گروه است، ولي ميزان آن در مقايسه با ساير منابع کمتر است.

  • استانبول - خبرگزاري آلمان
کد خبر 273053

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha