همشهری آنلاین: کالیفرنیا به عنوان اولین ایالت آمریکا با تصویب یک قانون جدید، استفاده از کیسه‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف را به کلی ممنوع اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، قانون ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی به منظور حفظ محیط زیست در دستور کار قرار گرفته و با تصویب این لایحه از تابستان دو سال دیگر (ژوئیه 2016) خواربارفروشی‌ها و سوپرمارکت‌های ایالت کالیفرنیا نمی‌توانند اقلام خریداری شده مشتریانشان را در کیسه پلاستیکی بگذارند و به آن‌ها بدهند.

"جری براون" فرماندار کالیفرنیا از این لایحه پیشتیبانی کرده و گفته است تصویب آن "سیل تکه‌های پلاستیک که ساحل‌ها، باغ‌ها و حتی خود اقیانوس ما را آلوده می‌کنند، کاهش می‌دهد."

قانون جدید همچنین دست فروشگاه‌ها برای ارائه کیسه‌های کاغذی را هم می‌بندد به این ترتیب که آنها باید کیسه‌های کاغذی را هم جداگانه و به قیمت دست کم 10 سنت بفروشند.

تولیدکنندگان کیسه‌های پلاستیکی با این اقدام مخالفت کرده‌اند و تلاش کردند جلوی تصویب آن را بگیرند.

آن‌ها می‌گفتند با این قانون، هزاران فرصت شغلی از دست می‌رود و خواربارفروشی‌ها هم فرصت را مغتنم می‌شمرند تا از محل فروش کیسه‌های کاغذی جایگزین، درآمد خود را افزایش دهند.

با این حال حامیان این قانون یادآوری کرده‌اند که مشتری‌ها می‌توانند با استفاده از کیسه‌های چند بار مصرف، خود را از پرداخت هزینه کیسه‌های کاغذی معاف کنند.

فروشگاه‌ها حدود دو سال فرصت دارند برای اجرای این قانون آماده شوند.

هرچند کالیفرنیا نخستین ایالت آمریکاست که کیسه‌های پلاستیکی را ممنوع می‌کند اما بیش از یک صد شهر از جمله شیکاگو و سیاتل در این باره پیشتاز بوده و آن را قدغن کرده‌اند.

کد خبر 273648

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha