چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

هفته گذشته، اورسلا وندرلین، وزیردفاع آلمان اعلام کرد که کشورش ۲ هواپیمای ترابری نظامی از نوع ترنسال‌پر از تجهیزات نظامی ازجمله سیستم دفاع موشکی به امان پایتخت اردن و به اربیل در شمال عراق می‌فرستد.

تجهیزات نظامی

صبح پنجشنبه گذشته، خانم وزيردفاع به همراه يكي از اين هواپيماها و با گروهي از خبرنگاران، به اربيل عراق رفت. هواپيماي دوم كه قرار بود تجهيزات نظامي و دفاع موشكي را به امان ببرد، نتوانست از آلمان پرواز كند. اين هواپيما مشكل نشت سوخت داشت. هواپيمايي هم كه خانم وزير را به اربيل عراق برد، توانايي حمل تعداد كافي مسلسل و بازوكا كه آلمان قول آن را به كردهاي عراق داده بود را نداشت، چون دچار نقص فني شده و نمي‌توانست بار زيادي حمل كند. اين اتفاق سرآغاز ماجرايي شد كه اكنون به رسوايي نيروي نظامي آلمان تبديل شده‌ و به پارلمان و دفتر صدراعظم و رسانه‌ها كشيده شده‌است. موضوع اين است كه توان دفاعي آلمان و تجهيزات نظامي‌اش، با افت قابل توجهي روبه‌رو شده و اطلاعاتي كه درباره تجهيزات نظامي وجود دارد، اطلاعاتي نادرست و به روز نشده است. در كانون اين رسوايي هم وزيردفاع آلمان قرار دارد.

دليل آن هم اين است كه او برخلاف صدراعظم و همچنين وزيرخارجه پيشين، اعتقادي به اينكه آلمان بايد از درگيري‌هاي نظامي كنار بماند ندارد. او از حاميان مداخله نظامي آلمان در عمليات اخير آمريكا و هم‌پيمانانش عليه داعش در عراق بوده‌است. خانم وزيردفاع دراين باره در سخنراني گفته: بي‌تفاوتي، گزينه انتخابي كشوري مانند آلمان نمي‌تواند باشد. او از سال گذشته كه اين سمت را به‌عهده گرفت، به‌دنبال تغيير نقش نظامي آلمان در مناقشات جهان بوده‌است؛ نقشي كه آنگلا مركل چندان از آن استقبال نمي‌كرد و نمي‌كند.

اكنون اما معلوم شده كه آلمان اگر هم بخواهد نمي‌تواند نقشي جدي در عمليات نظامي آمريكا در عراق و سوريه ايفا كند. نشريه اشپيگل ديروز در مطلبي از وزير دفاع آلمان پرسيد كه چرا قبل از ارزيابي دقيق از توان نظامي اين كشور، وعده‌اي داده كه اكنون باعث شرمساري كشور شود. پارلمان آلمان اكنون فهرست كامل تجهيزات سنگين نظامي آماده استفاده آلمان را از وزارت دفاع طلب كرده و كميته‌اي براي بازبيني اطلاعات نظامي و دفاعي آلمان درون پارلمان تشكيل شده‌است.

کد خبر 273737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha