چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

دیپلماسی هسته‌ای به همان اندازه که ظرافت‌های خودش را در مذاکرات با اعضای گروه ۱+۵ دارد، در مقابل نگاه‌های ناظر منافع ملی در داخل کشور نیز گاهی با دردسرهایی روبه‌روست.

یک پوستر

شايد از همين‌رو هم بود كه روز گذشته برداشت آزاد رسانه‌ها از كمپين 5كارگردان مرد سينما به اضافه يك كارگردان زن، آنان را مجبور به ارائه توضيحاتي درباره حمايت خود از توافق هسته‌اي كرد.

  • يك پوستر

سه‌شنبه، خبري در شبكه‎هاي مجازي ازجمله توييتر و فيس‌بوك منتشر شد مبني بر اينكه ۶فيلمساز ايراني در كمپيني حمايت خود را از «توافق هسته‌اي» اعلام كرده‌اند. رسانه‌هاي دولت خبري از اين اعلام حمايت كارگردانان منتشر نكردند و ظاهر ماجرا نيز حركتي خودجوش از طرف اين قشر از هنرمندان جامعه بود. همين شفاف‌نبودن چند و چون اعلام حمايت كارگردانان از توافق هسته‌اي و جزئيات آن حاشيه‌ها و تفسيرهاي مختلفي را براي اين حمايت ايجاد كرد. يك روز بعد 3نفر از اين كارگردانان در گفت‌وگو با رسانه‌ها تأكيد كردند كه هدف امضاكنندگان بيانيه در حمايت از توافق ايران و 1+5 حفظ منافع ملي در مذاكرات هسته‌اي است و در راستاي مصالح عمومي آن را امضا كرده‌اند.

براساس يك پوستر و جدول داخل آن كه در شبكه‌هاي اجتماعي دست‌به‌دست شد و در عين حال امضاي معتبر و قابل استنادي پاي آن نبود، اين تلقي به‌وجود آمد كه كارگردانان اعلام كرده‌اند توافقي را قبول دارند كه در آن بازرسي روزانه (بدون مشخص كردن نظامي يا غيرنظامي بودن اماكن) صورت پذيرد، سانتريفيوژهاي ايران بيشتر نشود، مراكز غني‌سازي‌ جديد تأسيس نشود، سطح غني‌سازي‌ از 5درصد فراتر نرود، ايران ذخيره اورانيوم غني‌شده نداشته و توليد پلاتينيوم نكند و از همه مهم‌تر توانايي هسته‌اي كه همان دانش اتمي بومي شده در ايران است را واگذار كند و آن را از بين ببرد. بخش واكنش‌برانگيز ديگر اين پوستر جمله «هيچ توافقي بدتر از عدم توافق نيست» بود.

  • 2 برداشت

با انتشار خبر حمايت اين كارگردانان، برخي رسانه‌ها در تحليل‌هاي متفاوت، آن را كمپيني دانسته بودند كه دولت را براي امضا شدن توافق با 1+5 در هر شرايطي تحت فشار قرار مي‌دهد. اين سايت‌هاي خبري در تحليل‌هاي خود از پوستر منتشر شده نوشتند: دولت مي‌خواهد به هر قيمتي تن به توافق دهد و در اين راه از محبوبيت هنرمندان استفاده كرده است؛ در نقطه مقابل برخي سايت‌هاي خبري نيز تصميم كارگردانان را حمايت از توافق هسته‌اي با در نظر گرفتن منافع ملي دانستند.

  • 1+5 كارگردان

رخشان بني‌اعتماد، رضاميركريمي، مجيد مجيدي، عباس كيارستمي اصغر فرهادي و محمدمهدي عسگرپور 6‌فيلمسازي هستند كه تصوير آنها در اين پوستر آمده است. ساعاتي بعد از انتشار، مجيد مجيدي از امضاكنندگان بيانيه حمايت از توافق هسته‌اي حاشيه‌هاي ايجاد شده مبني بر نظر كارگردانان سينما به توافق به هرقيمتي را تكذيب كرد و درباره اتفاق اخير گفت: چند روز پيش از سوي آقاي ظريف وزير امور خارجه با ما تماسي گرفته و خواسته شد كه عده‌اي از هنرمندان كه وجهه بين‌المللي دارند در مسير مذاكرات هسته‌اي و براي احقاق حقوق حقه مردم ايران، دولت را ياري رسانند و به همين منظور پوستري از سوي وزارتخانه آماده شد كه ما نيز آن را تأييد كرديم و موكدا تشكيل يك كمپين را رد مي‌كنم.

مجيدي اما تصريح كرد كه حرفمان جز حفظ عزت نظام و مردم ايران نيست و با اشاره به اينكه درخواست وزارت خارجه مبني بر انجام اين امر با سرعت بوده است، بيان كرد: من و ديگر دوستاني كه اين حركت را قبول كرديم در جهت منافع ملي كشور اقدام كرديم و دليل تفسيرها و تعبيرهاي غلط كه از روز گذشته در برخي رسانه‌ها منتشر شده است را نمي‌دانم. اين كارگردان سينما تصريح كرد: همه ما بارها در سخنان مقام معظم رهبري شنيده‌ايم كه ايشان فرموده‌اند به مذاكره‌كنندگان هسته‌اي اعتماد دارند و با چنين تأكيدي ديگر حجت بر همه ما تمام است.

ما هم با علم به اينكه تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي امين مردم و نظام هستند به اين حركت پيوستيم و هدف اول و آخرمان هم حفظ منافع ملي بوده است. مجيدي با تكذيب اين شعار نسبت داده شده به كارگردانان كه «هيچ توافقي بدتر از عدم‌توافق نيست» افزود: اين سؤال را مي‌پرسم كه كدام عقل سليمي مي‌پذيرد كه ايران به هر قيمتي بر سر پرونده هسته‌اي با غرب به توافق برسد كه اگر قرار بود هرآنچه آنها مي‌گويند ما بپذيريم، مذاكرات تاكنون چندين باره به نتيجه رسيده بود.

  • پيامي براي خارجي‌ها

عسگرپور ديگر كارگرداني بود كه درباره حمايت كارگردانان از توافقات هسته‌اي به ايسنا گفت: اين كمپين با هماهنگي دستگاه ديپلماسي كشور و براي دفاع از حقوق شناخته شده هسته‌اي كشورمان تنظيم شده است تا از ظرفيت چهره‌هاي موفق سينماي ايران در خارج از كشور در جهت تقويت ديپلماسي عمومي استفاده شود. او در پاسخ به اينكه جمله «هر توافقي بهتر از عدم‌توافق است»، كه در پوستر به شكلي درشت‌تر منتشر شده بود،گفت: اولا جدا كردن و درشت كردن يك جمله از متني كه در آن شرايطي نيز براي مذاكره ذكر شده است كار صحيحي نيست.

چون اينها با هم معنا مي‌دهند. ثانيا از متن انگليسي بيانيه و تركيب امضا‌كنندگان كاملا مشخص است كه اين نامه خطاب به طرف غربي‌ نوشته شده است و هدف آن آشنا كردن افكارعمومي جهاني با مسئوليت خطيري است كه بر‌عهده طرف‌هاي مذاكره‌كننده غربي است و همچنان معتقديم كه هر توافقي با ايران براي غربي‌ها بهتر از عدم‌توافق است. بديهي است اگر مي‌خواستيم پيامي براي داخل داشته باشيم‌، متن را فارسي منتشر مي‌كرديم و از بزرگان ديگري از سينما مي‌خواستيم ما را همراهي كنند. رضا ميركريمي ديگر امضاكننده بيانيه نيز تصريح كرد كه «من با نيت خير و خيرخواهانه در جهت مصالح عمومي اين بيانيه را امضا كردم و پشيمان هم نيستم.» او ادامه داد: اين جمله كه «هر توافقي بهتر از عدم‌توافق است» خطاب به طرف‌هاي غربي مذاكره‌كننده نوشته شده و مصرف داخلي ندارد و از اين منظر كاملا قابل دفاع است.

ادبيات خاص ظريف در ديپلماسي‌اش قبل از اين هم سوءتفاهم‌هايي ايجاد كرده بود. نقلي قولي از او در انديشكده شوراي روابط خارجي آمريكا در سفر نيويورك و در پاسخ به سؤال هاله اسفندياري مبني بر اينكه اگر مذاكرات شكست بخورد، جريان رقيب آنها انتخابات مجلس را خواهد برد، برخي انتقادهاي داخلي را برانگيخته بود. برخي سايت‌هاي خبري داخلي نيز اين گفت‌وگو را با تيتر «توافق نشود انتخابات مجلس را مي‌بازيم!» منتشر كردند. ظريف اين بار هم يادآوري كرد كه خبرهاي نقل شده از وي در شوراي روابط خارجي آمريكا براساس ترجمه غلط است. ظريف گفته است در آن اجلاس تأكيد كرده كه اگر غربي‌ها قدر فرصت ايجاد شده را ندانند و با دولت آقاي روحاني توافق نكنند، مردم ۱۶‌ماه بعد در انتخابات مجلس پاسخ آنها را با رأي دادن به جريانات غرب‌ستيز خواهند داد.

  • تشكر وزارت خارجه از فيلمسازان

وزارت خارجه با انتشار اطلاعيه‌اي از اقدام فيلمسازان در حمايت از مذاكرات تشكر كرد. در اين اطلاعيه آمده است: در شرايطي كه اقدامات گسترده‌اي از سوي محافل تندرو و راديكال وابسته و نزديك به رژيم صهيونيستي براي تخريب فضاي مذاكرات هسته‌اي و ترغيب و تشويق عدم‌حصول نتيجه در مذاكرات جاري هسته‌اي به عمل مي‌آيد، حركت ملي مشاركت‌جويانه و مسئولانه هنرمندان ايراني كه در سطح جهان شناخته شده است، فارغ از مباحث سياسي داخلي و برخي نقدها و اختلاف‌نظرهاي موجود در چارچوب يك حركت ديپلماسي عمومي براي انتشار نيت و قصد جمهوري اسلامي ايران در انجام مذاكرات و دستيابي به نتايج روشن و منطبق با منافع ملي در اين مذاكرات به‌منظور تنوير افكار عمومي خارجي گامي ارزشمند و تأثير‌گذار است.

 

کد خبر 273741

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha