همشهری آنلاین-مهدی تهرانی: کمیته‌ملی‌المپیک قطر؛ از ۱۵ سال پیش‌به این‌سو‌ برای دستیابی به‌افتخارات بین المللی‌ورزشی؛ برنامه‌ریزی مالی فراوانی کرده‌است!

قطر

این برنامه‌ریزی مالی البته در جهت توسعه زیرساخت برای پرورش ورزشکاران بومی این کشور در رده قهرمانی‌ و‌ جهانی نبوده‌ است. از سال 1998؛ کمیته المپیک قطر سرمایه گذاری هنگفتی برای جذب قهرمانان ورزشی جهان و تغییر تابعیت آنان انجام داد.

در این راستا اولین شکار بزرگ آن‌ها؛ یک وزنه بردار بلغاری بانامYani Marchokov بود که ما بیشتر او را با عنوان "جابر‌سعید‌ سالم" می‌شناسیم. او رقیب حسین رضازاده در 2 المپیک 2000 سیدنی و 2004 آتن و همچنین مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان بین سال‌های 1999 تا 2005 بود.

مارچوکوف در سال 1999 با دریافت مبلغ 1 میلیون دلار نقد به همراه 7 وزنه بردار دیگر؛ تابعیت بلغاری خود را تغییر‌داده و با اسامی عربی در مسابقات قهرمانی جهان و المپیک سیدنی و آتن شرکت کردند.

در طی این‌سالها همین روند جذب ورزشکاران خارجی برای بازیهای گروهی و توپی نظیر فوتبال؛هندبال؛ بسکتبال و والیبال ادامه‌یافت. در این مسیر تیم‌های ملی‌هندبال و فوتبال قطر؛ بازیکنان آمریکای شمالی و جنوبی را جذب کردند با این تفاوت که دیگر تغییر نام ایشان نیز برایشان اهمیت نداشت.

از المپیک آسیایی 2006 دوحه بدین سو؛ سرمایه گذاری کمیته المپیک قطر ؛ بر روی ورزش دو میدانی و تیراندازی شدت گرفت. آنها از این نظر در  2014 اینچئون توانستند تا اینجای کار 6 مدال طلا از این 2 رشته؛ با تکیه بر ورزشکاران خارجی بدست‌بیاورند. به اسامی ذیل توجه کنید:

  • اولگ اینگاچف(Oleg Engachev): ملیت بلغاری

(برنده مدال طلا در رشته تیراندازی 25 متر اسلحه سبک)

  • فمی اوگونودو(Femi Ogunode): ملیت نیجریه‌ای

برنده 2 مدال طلا در رشته‌های دو 100 متر و 200متر. اوگونودو که 2 سال پیش بدلیل دوپینگ از طرف فدراسیون جهانی دو و میدانی به مدت 2 سال از انجام مسابقات محروم شده بود؛ خرید بسیار مناسبی برای قطری‌ها به حساب می‌آید. چراکه وی در بازیهای آسیایی گوانگژو نیز توانسته بود در دو ومیدانی 2 مدال طلا در رشته های 200 متر و 400متر را بدست بیاورد.

  • محمد ال-گرنی(Mohamad Al-Garni): ملیت مراکشی

برنده 2 مدال طلا در رشته 1500متر و 5000 متر. محمد ال گرنی دونده‌ای شناخته‌شده در عرصه دوهای سنگین به شمار می‌آمد ولی چون در عرصه‌ملی در مراکش رقیبان بسیار بهتری داشت؛ تابعیت و پول قطری را پذیرفت.

  • موتاز عیسی برشیم(Mutaz Essa Barshim):ملیت سودانی

برنده مدال طلا در رشته پرش ارتفاع. برشیم 23 ساله گل سرسبد مسابقات دایموند لیگ( لیگ جهانی دو ومیدانی) امسال بود. به نحویکه در این فصل همگان انتظار داشتند تا رکورد جهانی این ماده توسط او شکسته شود. رکوردی که در سال 1994 توسط خاویر سوتو مایر کوبایی به میزان 2.45 سانتی متر برپا شده بود.

به نظر می رسد سرمایه گذاری قطریها با دادن تابعیت و حداقل 1 میلیون دلار پول نقد به قهرمانان دیگر کشورها تاکنون جواب داده است. البته در ورزش‌های توپی و گروهی ممکن است این روند سرمایه‌گذاری مقطعی باعث افتخار شود ولی در رشته های فردی ورزشی تجربه برای قطری‌ها خوب جواب داده است.

نکته دیگر اینکه علیرغم تمام بحران‌های مالی در جهان پیرامون؛ ورزشکاران حرفه‌ای و قهرمانان در اروپا و آمریکا و حتی آفریقا از طرف شرکت های تبلیغاتی و ورزشی و صنعتی حمایت مالی می‌شوند. وضع حرفه‌ای و معیشتی این نوع قهرمانان نسبت به دهه پیش تغییر کرده است. اسپانسر ها باعث می‌شوند تا قهرمانان اوضاع مالی مناسبی داشته باشند. از اینرو بعید است که در چند سال آینده ترفند قطری‌ها و دیگر کشورهای عربی نظیر بحرین برای جذب قهرمانان سایر کشوها جواب دهد.مگر اینکه رقم پیشنهادی بسیار اغوا کننده جلوه‌گری كند.

کد خبر 273774

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha