همشهری آنلاین: نارندرا مودی نخست وزیر هند به منظور راه اندازی جنبش هند تمیز روز پنجشنبه یکی از خیابان‌های دهلی نو پایتخت را جارو زد.

نخست وزیر هند دهلی را جارو زد

به گزارش ایرنا؛ نخست وزیر هند به مناسبت دوم اکتبر (10 مهر) ، سالروز تولد رهبر فقید هند مهاتما گاندی به منظور تضمین نظافت در این کشور و افزایش سطح آگاهی هندی ها در مورد مزایای نظافت و بهداشت، یک جنبش عمومی هند تمیز را براه انداخته است.

این جنبش تا سال 2019 - یکصد و پنجاهمین سالروز تولد مهاتما گاندی - ادامه خواهد یافت و حدود دو هزار میلیارد روپیه برای اجرای آن هزینه خواهد شد.

وضعیت بهداشت و نظافت در بسیاری از مناطق هند حتی مناطق شهری با کمبودها و مشکلاتی مواجه است و دولت تلاش می کند با راه اندازی جنبش هند تمیز مردم را به رعایت بهداشت و نظافت ترغیب کند.

براساس سرشماری سال 2011 میلادی ، تنها 32.70 درصد خانوارهای مناطق روستایی هند به دستشویی دسترسی دارند.

در یک گزارش سازمان ملل در سال جاری گفته شده است که هند هنوز هم دارای بیشترین تعداد مردم در جهان است که از فضای آزاد به عنوان توالت استفاده می کنند و نخست وزیر این کشور مصمم است وضعیت این کشور را تغییر دهد.

مودی تضمین نظافت را در هند به عنوان بزرگترین اولویت خود تعیین کرده و آن را در همه سخنرانی های عمده خود از جمله سخنرانی اش به مناسبت روز استقلال هند بیان کرده است.

وی گفت: یک هند تمیز بهترین روش ممکن برای ادای احترام به مهاتما گاندی در یکصد و پنجاهمین سالروز تولدش در سال 2019 خواهد بود.

نخست وزیر هند جنبش هند تمیز را صبح پنجشنبه با جارو زدن خیابانی در دهلی نو براه انداخته و مشارکت یکایک مردم هند را در این جنبش خواستار شده است.

هزاران نفر از دانش آموزان، دانشجویان و کارکنان دولت به نخست وزیر مودی در راه اندازی این جنبش ملحق شدند.

سالروز تولد مهاتما گاندی در دوم اکتبر ، در سراسر هند تعطیل رسمی است.

مودی از همه مردم خواسته است در این روز، شهرها و ادارات از جمله توالت ها را به عنوان بخشی از جنبش هند تمیز نظافت کنند.

از یک کمیته 19 نفره متخصصان خواسته شده است که بهترین فناوری ممکن را درمورد نظافت و آب آشامیدنی به منظور تدارک یک اساس پایدار و محکم برای نظافت هند، بررسی کنند.

پراناب موکرجی رئیس جمهوری هند از همه مردم هند خواسته است حداکثر تلاش خود را در جهت موفقیت جنبش هند تمیز انجام دهند.

کد خبر 273805

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha