همشهری آنلاین: رئیس دبیرخانه دائمی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یارانه بمب ساعتی اقتصاد کشور است که مشخص نیست چه موقع منفجر شده و اقتصاد ایران را به هوا ببرد.

یارانه

به گزارش ایرنا، محمد ابراهیم مداحی در جمع خبرنگاران در خرم آباد افزود: دولت با یارانه موافق نیست؛ اما به دلیل اینکه یارانه ذی‌نفعان بسیاری دارد، دولت آن را پرداخت می‌کند.

وی اظهار کرد: باید سونامی ساکت و آرام یارانه حذف شود و در صورت ادامه، این مبلغ باید به تولید کننده پرداخت شود.

رئیس کمیسیون چشم انداز و امور نخبگان ادامه داد: امروز ایران به گورستان طرح‌های نیمه تمام تبدیل شده و دولت با توجه به حجم این طرح‌ها، رمقی برای ایجاد صنایع مادر ندارد.

وی بیان کرد: باید در قانون‌گذاری کلان نگری باشد که متاسفانه این مهم در کشور یک قیف وارونه است و در مجلس، نگاه شهرستانی و حوزه انتخابیه در تصویب قانون حاکم است و برخی نمایندگان تصمیماتی غیر هماهنگ با سند آمایش منطقه اتخاذ می‌کنند.

مداحی ادامه داد: همچنین در اجرای قانون که نباید متمرکز بود، متمرکز هستیم و نشان دهنده این ضعف نیز این است که اختیار استاندارن به اندازه مسئولیتشان نیست.

مداحی با بیان اینکه استاندار رئیس جمهوری یک استان است گفت: مادام که منابع اقتصادی در استان نباشد استانداران فعالیت چندانی نمی ‌وانند داشته باشند.

وی همچنین در خصوص نقش نخبگان در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: باید نگاه به نخبگان عوض شود، نخبگان مددجو نیستند که معاونتی برای آنان تشکیل و وام و خودرو به آنهاه بدهیم.

مداحی ادامه داد: رابطه نخبگان با تصمیم سازان به خوبی تعریف نشده، بنابراین باید جایگاه واقعی این افراد تعریف شده و آنها را در تصمیم‌سازی و تصمیم گیری دخالت داد.

وی با بیان اینکه هم اکنون پنج هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت می‌کند گفت: این در حالی است که بر اساس برنامه پنجم، این میزان باید 20 هزار شرکت باشد.

رئیس دبیرخانه دائمی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص کنترل تورم نیز افزود: دولت پنج هزار و 200 میلیارد تومان برای موضع حمایت از تولید در نظر گرفته و این در حالی است که بنا بر اظهاران وزیر صنعت معدن و تجارت، 15 هزار واحد تولیدی در کشور تعطیل شده است.

مداحی با بیان اینکه اوضاع تولید کشور چندان مناسب نیست اظهار کرد: بانک‌ها 26 هزار میلیارد تومان بنگاه‌داری کرده‌اند، بنابراین اقتصاد کشور تا زمانی که پول مبنا باشد برکت ندارد چرا که در این صورت سفته بازی، کاغذبازی، ربا و ریا می‌شود.

رئیس کمیسیون چشم‌انداز و امور نخبگان با تاکید بر اقتصاد تولید مبنا گفت: چرا بان‌کها علی رغم کاهش تورم، سود تسهیلات را کاهش نداده‌اند و این در شرایطی است که در برخی موارد 40 درصد سود نیز از واحدهای تولیدی اخذ می‌شود.

کد خبر 273823

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha