شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۱
۰ نفر

محسن امین: دباغ‌های قدیم و چرم‌سازهای جدید، پوست نحیف و حساس و خام را که در اولین فرصت فاسد می‌شود، با کلی عملیات شیمیایی و فیزیکی تبدیل می‌کنند

محبت مادرانه همیشه باعث می‌شود مادرها بیشتر مورد توجه بچه‌ها باشند و همچنان در نقش آب دادن و نان دادن در ذهن ما باقی بمانند. روز مرد، حتی خیلی‌هایمان از یک تبریک و بوسه ناقابل هم دریغ می‌کنیم؛ شاید این رفتار برگردد به ذات مردانه پدرها و جدیت و جذبه‌شان(!) اما جدا از این تعارف‌ها، فکر کرده‌اید امسال «به نام پدر»، چه هدیه‌ای به پدر، همسر یا پدربزرگتان خواهید داد؟

به همین چیزی که ما به‌اش می‌گوییم «چرم»؛ یک بافت طبیعی نرم که در برابر همه عوامل فیزیکی و شیمیایی مخرب و فشار و کشش مقاوم است و در عین حال، عایق گرما، سرما و برق هم هست. بعد از صنعتگران، نوبت هنرمندهای خلاق است که انواع و اقسام محصولات چرمی را تولید کنند.

چرم سبک
چرمی ‌است که از پوست‌های گوسفند، بز، بزغاله و بره به‌دست می‌آید. این چرم نازک و سبک است و از آن بیشتر برای دوخت لباس، کلاه، دستکش، کفی کفش و... استفاده می‌شود.

چرم کرومی ‌چاپی
چرمی ‌است که رویه آن به صورت مصنوعی نقش داده شده. این کار را با چرم‌های نامرغوب گاوی انجام می‌دهند.

چرم جیر
«جیر»، همان چرم مخملی است که خیلی‌ها دوست دارند. از پوست گوساله و بز می‌شود تهیه‌اش کرد. برای ساخت جیر، سطح گوشتی پوست را پرداخت می‌کنند تا به صورت مخملی دربیاید.

چرم اشبالتی
این یکی، نوع گاوی چرم جیر است. برای به دست آوردن این چرم شبیه جیر، چرم‌های ضخیم گاوی را ورقه‌ورقه می‌کنند و بعد جیرسازی را انجام می‌دهند.

چرم سنگین
از پوست گاو، گاومیش، گوساله، اسب، شتر، سوسمار و هر حیوان زمخت و درشتی، چرم سنگین به دست می‌آید. ویژگی اصلی‌اش استحکام و مقاومت است و برای زیره و رویه کفش، پوتین، کت و... استفاده می‌شود.

چرم نبوک
گونه‌ای چرم مینیاتوری است. از پوست گاو تهیه می‌شود و رویه آن را با ظرافت پرداخت می‌کنند.

چرم ورنی (لاکی)
کفش‌های ورنی را که می‌شناسید. این نوع چرم را با پوست گاو و گوساله درست می‌کنند و رویه آن را با لعاب لاکی پوشش می‌دهند.

کد خبر 27433

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز