همشهری آنلاین: چه مقدار قهوه در روز می‌نوشید؟ یک فنجان قهوه در صبح؟ یا در همه روز قهوه می‌نوشید؟ دانشمندان می‌گویند از مدت‌ها پیش می‌دانسته‌اند که DNA شما بر میزان قهوه‌ای که می‌نوشید، تاثیر دارد. 


coffee

اکنون یک بررسی بزرگ برخی از ژن‌هایی را شناسایی کرده که ممکن است نقشی در این باره داشته باشند.

به گزارش آسوشیتدپرس پژوهشگران می‌گویند اثر ظاهری این ژن‌ها کاملا اندک است. اما به گفته ماریلین کورنلیس از دانشکده بهداشت عمومی هاروارد واریان‌ها (یا گونه‌هایی) از این ژن‌ها ممکن است تاثیر قهوه بر سلامت افراد را تغیییر دهند، بنابراین پژوهش ژنتیکی ممکن است به دانشمندان یاری برساند به کاوش در این باره بپردازند. او سرپرست این پژوهش بوده است.

این طرح به تجزیه و تحلیل نتایج چندین بررسی که شمار کل شرکت‌کنندگان‌شان بیش از ۱۲۰ هزار نفر بود، پرداخت. این مشارکت‌کنندگان میزان قهوه‌ای که در روز می‌نوشیدند را توصیف کرده و اجازه داده بودند که توالی DNAهای‌شان تعیین شود. این بررسی جدید به تفاوت‌های جزئی در DNA افراد پرداخت که با نوشیدن بیشتر یا کمتر قهوه مربوط بودند.

پژوهشگران دریافتند که هشت واریان یا گونه ژنتیکی وجود دارد که دوتای آنها از پیش با مصرف قهوه مربوط شده بودند.

این پژوهشگران در مقاله‌ای که در ژوزنال «زیست‌شناسی مولکولی» منتشر کرده‌اند، می‌گویند چهار تا از این شش واریان جدید به ژن‌هایی مربوط هستند که در چگونگی متابولیسم کافئین در بدن یا اثرات تحریک‌‌کننده آن دخالت دارند.

کورنلیس می‌گوید دو ژن جدید دخیل دیگر مایه شگفتی بودند، زیرا هیچ پیوند زیست‌شناختی روشنی با قهوه یا کافئین نداشتند. در عوض این دو ژن بر میزان کلسترول و قند خون تاثیر داشتند.

ماریان نوهوزر، پژوهشگر تغذیه در مرکز پژوهش سرطان فرد هاچینسون در سیاتل و یکی از این پژوهشگران می‌گوید کشف ژن‌هایی که با مصرف قهوه مربوط هستند ممکن است روزی به پزشکان کمک کند تا بیمارانی را شناسایی کنند که نیاز به کمک بیشتری برای کم کردن مصرف قهوه‌شان دارند. برای مثال به گفته او به زنان باردار توصیه می‌شود که فقط مقادیر کمی کافئین مصرف کنند، زیرا مصرف زیاد کافئین خطر سقط جنین و زایمان پیش‌رس را افزایش می‌دهد.

کورنلیس گفت در کمال تعجب او،‌هیچکدام از واریان‌های ژنتیکی شناسایی‌شده به شدت طعم احساس‌شده قهوه در افراد ارتباط ندارند. او گفت خودش قهوه نمی‌نوشد زیرا نمی‌تواند ان را تحمل کند.

کد خبر 274367

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha