شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۱
۰ نفر

محسن امین: ویترین راسته چرم‌فروشی‌ها را که سیر کنی، همه چیز به چشمت می‌آید؛ از کت و شلوار چرم اعلا تا کیف پاسپورتی و اداری و البته جاسوئیچی و جاموبایلی.

چرم

اما کدام یک از اینها پدر یا همسرتان را خوشحال‌تر می‌کند یا واقعا به کارش می‌آید؟ این سؤالی است که خودتان باید جوابش را پیدا کنید و با بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید، تطبیق بدهید.

یادتان هم باشد کسی مجبورتان نکرده؛ شما دارید هدیه می‌خرید برای عرض ادب و ارادت. اما برای کسی که عزیز آدم است هر چیزی بخرید، ناقابل است.

کیف پول جیبی

شما با هدیه دادن یک کیف پول به عزیزترین مرد زندگی‌تان، عملا روزهای خوشی را - با جیبی پر از پول‌هایی که داخل یک کیف  چرمی ‌است-  سپری می‌کنید. هزینه عینی شدن این آرزو، حدود 12هزار تومان بیشتر نیست.

مجموعه ملزومات مردانه

سِت «کمربند، کیف جیبی و جاسوئیچی»، انتخاب محبوب خریدهای خانواده عروس برای آقای داماد است. قیمت این جعبه ملزومات مردانه 25 تا 40 هزار تومان است. نمونه 4 تایی اینها، یک خودکار نفیس هم دارد. با هدیه دادن این مجموعه به کسی که دوستش دارید، به دلیل تنوع هدایا بیشتر به یاد شما خواهد بود.

کفش

می‌گویند شخصیت یک مرد را می‌شود از نوع و اهمیتی که برای کفش‌هایش قائل است، فهمید. پس اگر حدود 50 هزار تومان برای هدیه خریدن در نظر گرفته‌اید، کفش تمام‌چرم یکی از بهترین گزینه‌هاست.

کمربند

یک مرد است و یک کمربند که وقتی می‌خواهد برای کاری مهم عزمش را جزم کند، آن را سفت می‌کند و کمر همت می‌بندد. فکر نمی‌کنید تفاوت اصلی لباس زنانه و مردانه در داشتن کمربند باشد؟ کمربند لباس رسمی‌ را بهتر است به رنگ مشکی و حداکثر پهنای انگشت شست انتخاب کنید. کمربندهای پهن‌تر با رنگ‌های قهوه‌ای، قهوه‌ای سوخته، سفید و کرم، راست کار اسپرت‌پوش‌هاست. ببینید پدر یا همسرتان الان توی چه حال و هوایی سیر می‌کند.

قیمت انواع معمولی کمربند 10 تا 18 هزار تومان است اما اگر بخواهید کمربندی از چرم سوسمار خریداری کنید که محکمی‌ و برق خیره‌کننده‌اش به چشم بیاید، کادوی شما تا 100هزار تومان قیمت خواهد داشت.

کیف اداری

توی بازار چرم، می‌شود کیف بادوام و باکلاس پیدا کرد؛ قیمتش از 35هزار تومان شروع می‌شود تا حدود 110 هزار تومان . سبکی کیف، داشتن جیب‌های مختلف، قفل مناسب و ترکیب ظاهری خوب، ویژگی‌هایی است که هنگام خرید باید به آنها دقت کرد. کیف‌های «نیم‌چرم» سبک، ارزان و مناسب‌اند. اما اگر هدفتان تهیه بهترین‌هاست، دنبال کیف‌های قرص و محکم با چرم گاو و قفل رمزدار بگردید. اگر مردی که قرار است این هدیه نصیبش شود، خیلی اتوکشیده است، سامسونت چرم، انتخاب بهتری است و بین 95 تا 110 هزار تومان هزینه برمی‌دارد.

انواع کت

کت، یک انتخاب منحصر به فرد برای مردهاست. توی ویترین‌ها هم بیشتر از هر چیزی به چشم می‌خورد. البته می‌توان نمونه‌های مشابه‌اش یعنی ژیله شکاری، کاپشن و پالتوی بلند زمستانی  را هم خرید. کت‌های چرم بین 75 تا 120 هزار تومان بسته به رنگ و به‌ویژه جنس گوسفندی و گاوی و پرداختی که روی چرم آنها انجام شده، قیمت دارند.

نمونه‌های نرم‌تر، از چرم گوسفندی است و آنهایی که زمخت‌تر و آهارخورده به نظر می‌رسند، از پوست گاو به دست آمده‌اند. ژیله‌های شکاری را می‌شود با قیمتی بین 30 تا 40 هزار تومان تهیه کرد. قیمت پالتوهای بلند زمستانی از 150 هزار تومان بالاتر می‌رود و البته باید مطمئن باشید کسی که آن را هدیه می‌گیرد، واقعا از آن استفاده مفید می‌کند. این بالاپوش‌ها بیشتر راست کار مردهای بلندبالاست.

جاسوئیچی

فکر نکنید برای خرید یک هدیه ناقابل چرمی حتما باید کلی پول خرج کنید. انواع جاسوئیچی را می‌شود با قیمتی بین 2 تا 8 هزار تومان تهیه کرد؛ هدیه‌ای که قبل از آنکه پدر ماشینش را روشن کند، آن را لمس می‌‌کند.

کلاه و دستکش

اگر می‌خواهید با رندی تمام، با یک هدیه ساده سر مرد عزیز زندگی‌تان را کلاه بگذارید یا دستش را ببندید، کلاه و دستکش چرم، بهترین انتخاب است. قیمت کلاه کپ حدود 16 هزار تومان است و دستکش 10 تا 20 هزار تومان.

پوست‌های تزئینی

اگر پدر شاعرمسلکی دارید یا از آنهایی است که عشق نقاشی و تابلوهای نفیس دارد، خرید یک تابلوی چرم با خوشنویسی یا نقاشی روی آن به اندازه کافی خوشحالش خواهد کرد. بسته به قطع کار و نوع خوشنویسی، قیمت این تابلوها بین 25 تا 100هزار تومان متغیر است. تابلوی نقاشی روی چرم را هم از 10 هزار تومان حساب کنید تا همان 100 هزار چوب؛ حتی می‌توانید از انواع پوست‌های تزئینی با همین حدود قیمت انتخاب کنید.

کیف پاسپورتی

هیچ چیز برای پدری که تمام زندگی‌اش اسناد و مدارکش است و دائم برای کارهای جورواجور باید آنها را با خود حمل کند، بهتر از یک کیف پاسپورتی جمع و جور و محکم نیست. اندازه و فرم‌های مختلفی می‌شود انتخاب کرد، با پولی بین 25 تا 45 هزار تومان.

به چه رنگی؟

چرم، پوست فرآوری شده است. طبیعی است کسی که توانسته پوست چرم کند، رنگش را هم می‌تواند عوض کند. انواع چرم را می‌توانید به 15 رنگ متفاوت پیدا کنید.

تاریخچه ایرانی چرم؛ لباس باستانی

قدمت استفاده از چرم در ایران به 1500 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و یکی از مهم‌ترین استفاده‌های اصلی‌اش تولید پاپوش و کفش بوده. پوست حیوان‌های اهلی برای لباس هم استفاده می‌شده و آهنگرها برای محافظت در برابر گرما، روپوش چرمی‌ می‌پوشیده‌‌اند.

یکی از مهم‌ترین اشاره‌ها به چرم در افسانه‌های کهن، در شاهنامه و مربوط به قیام کاوه آهنگر علیه ضحاک است؛ «کاوه برای این کار، پیشبند چرمی آهنگری‌اش را مثل پرچم انقلاب بر سر نیزه‌ای می‌زند و مردم دورش جمع می‌شوند».

فراگیری استفاده از چرم در تمام مناطق ایران (طوری که لباس خاص چوپان‌ها بوده)، یک دلیل ساده دارد؛ چرم در خنک نگه داشتن بدن در گرما و گرم نگه داشتن‌اش در سرما، بسیار مفید است.

دباغی پوست، تا همین 50 سال پیش به‌صورت سنتی در مغان و همدان انجام می‌شده اما با راه افتادن اولین کارخانه پیشرفته چرم‌سازی در سال 1372، همدانی‌ها باز پیشتازی‌شان را حفظ کردند. همین الان که این تاریخچه را می‌خوانید، 250 شرکت چرم‌سازی در کشور، سالانه 7 میلیون متر مربع چرم تولید می‌کنند.

کد خبر 27440
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز