همشهری‌آنلاین: نشست نقد و بررسی کتاب سیدمحمود طالقانی: زندگی و شیوه قرآنی با حضور ابوالفضل خوش‌منش و سید محمد مهدی جعفری یکشنبه بیست مهرماه، برگزار می‌شود.

آیت‌الله طالقانی

به گزارش روابط عمومی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، کتاب سیدمحمود طالقانی: زندگی و شیوه قرآنی که در سال جاری توسط انتشارات سروش روانه بازار و به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد وفات سید محمود طالقانی در پایان شهریورماه سال جاری، رونمایی شد، با حضور مولف کتاب و یکی از شاگردان استاد طالقانی نقد و بررسی می‌شود.

کتاب حاضر برداشت‌هایی از زندگی مرحوم آیت‌الله طالقانی و شیوه قرآنی ایشان است که به زندگی و زوایای قرآن‌شناسانه و تفسیری ایشان می‌پردازد.

مراد از زندگی طالقانی، صحنه‌های مختلف زندگی وی به عنوان معلم قرآن و مبارزی ناصح و امین و مراد از شیوه قرآنی، شیوه او در تبلیغ و تبیین است. آیت‌الله سیدمحمود طالقانی، دعوت‌گر بازگشت به قرآن و منادی نظام اندیشگی و فرهنگِ تمدنیِ این کتاب است. او می‌کوشد هنگام گفتن و نوشتن درباره قرآن، با نگاهی عصری، اجتماعی و تمدنی، عموم مردم ایران و جهان را مدنظر داشته باشد و آنها را مخاطب خود بداند. از فحوای سخن او برمی‌آید که هر مسلمانی باید خود را مخاطب قرآن کریم بیابد؛ گویی آیات وحی بر خود او نازل شده است. وی آیات قرآن را تر و تازه (غضّاً طریّاً) و خود را مخاطبِ نخست قرآن می‌یابد و می‌کوشد قرآن را همان‌گونه انعکاس دهد.

دکتر ابوالفضل خوش‌منش، نویسنده کتاب «سیدمحمود طالقانی: زندگی و شیوه قرآنی»، قرآن‌پژوه، عضو هیئت علمی گروه قرآن و حدیث دانشگاه تهران و همچنین رئیس مرکز هماهنگی، توسعه، پژوهش و آموزش عالی قرآنی و دبیر کمیسیون توسعه و پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور است.

وی همچنین حافظ قرآن و دارای آثار متعدد در زمینه قرآن‌پژوهی و نویسنده کتاب "حمل قرآن" (پژوهشی در روش‌شناسی تعلیم و تحفیظ قرآن مجید) است.

دیگر سخنران شرکت‌کننده این نشست، دکتر سیدمحمدمهدی جعفری، استاد رشته زبان و ادبیات عرب و علوم قرآنی دانشگاه و معاونت سابق آموزشی دانشگاه شیراز، قرآن‌پژوه و نهج‌البلاغه‌شناس معاصر است که ضمن تألیف آثار فراوانی در حوزه نهج البلاغه و مباحث قرآن‌پژوهی، از شاگردان محضر تفسیر قرآن طالقانی و از دستیاران مرحوم طالقانی در جمع و تدوین کتاب تفسیری «پرتوی از قرآن» او بوده است.

وی همچنین سرویراستار و رئیس کمیته علمی نشر مجموعه آثار آیت‌الله سیدمحمود طالقانی است؛ تاکنون جلد نخست آن مجموعه با عنوان «درس‌های قرآنی» و جلد هشتم با نام «مباحث اقتصادی» منتشر شده و مجلدات دوم تا هفتم نیز به نسخه ویراسته و بازبینی شده تفسیر پرتوی از قرآن اختصاص دارد.

جعفری دو سال پیش کتابی با عنوان «آیت‌الله طالقانی و تفسیر پرتوی از قرآن» (انتشارات خانه کتاب) منتشر کرد.

در اهمیت کتاب زندگی و شیوه قرآنی سید محمود طالقانی همین بس که این کتاب به زبان عربی با عنوان «محمود الطالقانی، رجل الاحیاء القرآنی» توسط مرکز الحضاره لتنمیه الفکر الاسلامی، نشر یافته است. نشست نقد و بررسی کتاب «سیدمحمود طالقانی: زندگی و شیوه قرآنی» با همکاری انتشارات سروش، روز یکشنبه بیست مهرماه ساعت ‌15 در محل خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نشانی خیابان انقلاب اسلامی، خیابان قدس، خیابان بزرگمهر، پلاک 85، برگزار می‌شود و حضور در این نشست برای عموم آزاد است.

کد خبر 274496

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha