شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷
۰ نفر

قربانعلی تنگ‌شیر*: با توجه به اهمیت صنعت چاپ در دنیا امروز صنعت چاپ پایه و اساس توسعه فرهنگی و اقتصادی است و تاثیر آن در پیشرفت کشور و نقش ان در تولید بر کسی پوشیده نیست به همین دلیل باید به عنوان یکی از محورهای توسعه مورد توجه قرار گیرد و اگر فاصله‌ای با سطح اول دنیا داریم باید جبران شود.

قربانعلی تنگ‌شیر

تعدد مدیریت معلوم نیست که متولی صنعت چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است یا وزارت صنعت ، معدن، تجارت ؟
راه اندازی شهرک های چاپ که سال هاست که عملی نشده از دیگر مشکلات نداشتن استراتژی صنعت چاپ است. در این صنعت آمار هیچ نقشی ندارد. یعنی هیچ آمار درست و مستندی در این صنعت وجود ندارد.

یکی از مشکلات مهم این صنعت تکه تکه شدن آن است به نام اتحادیه ها ، انجمن های متعدد و متفاوت ، تصویر بدی از خود بجا گذاشتند. اینها باعث شدند وحدت سیاست ، وحدت فکر و عمل از میان برود و صنعت بطور کلی فاقد یک برنامه منسجم و یکپارچه است و هر کی حرف خودش را میزند. باید به وحدت صنعت چاپ توجه کرد . اگر بتوانیم بین گرافیک ،لیتو گرافی ، چاپ و بسته بندی ایجاد هماهنگی کنیم. این کار باعث پیشرفت میشود در حالی که چاپ جداست ، کاغذ جداست. بسته بندی و لیتوگرافی اینها همه به صنعت ضربه میزند.

در ایران صنعت چاپ دررده 29 صنایع قرار دارد . در حالیکه در کشور هایی مثل آلمان ، ژاپن و دیگر کشور های زیر 10 است. باید همه اتحادیه ها و چاپخانه ها و سایر مراکز مرتبط با هم باشند واز امکانات همه استفاده کرد چرخ چاپخانه ها نمی چرخد و این در حالی است که بخش و سیمی از کارهای فرهنگی و تبلیغات و بسته بندی ها به دوش همین چاپ کاران است .

چاپخانه داران روز به روز با قدرت خرید کمتر و ماشین آلات فرسوده تر باید خود را برای پاسخ گویی به سفارشات کم در آمد سر پا نگه دارند وبا چاپخانه دیگر رقابت کنند.

گرانی مواد اولیه از جمله کاغذ - مرکب ، زینک - فیلم که از دو سال پیش شروع شده است نیز از دیگر مشکلات صنعت چاپ است در این کار زینک از کاغذ مهم تر است. 30 در صد کاغذ مصرفی ما در داخل کشور تولید میشود و بقیه وارد میشود و این دلیل نداشتن استراتژی در این صنعت است.

ولی حتی یک برگ زینک نمیتوانیم در داخل کشور تولید کنیم . بازسازی صنعت چاپ بدون آموزش امکان پذیر نیست موارد پیشنهادی برای ارتقاء این صنعت :

1- توسعه همه جانبه صنعت چاپ
2- آموزش نیروی انسانی
3- ایجاد زیر ساخت های لازم
4- بازسازی و نوسازی صنایع چاپ
5- فعالیت های بیشتر برای حضور در بازارهای جهانی
6- تامین مواد اولیه و مورد نیاز
7- کاهش تعرفه های گمرکی
8- رفع موانع بانکی
9- یک عزم ملی برای احیاء صنعت چاپ
10- ایجاد فضای رقابتی و اصلاحات قانونی

باید با اطلاعات درست و شفاف اهمیت صنعت چاپ را به مردم و مسئولین اطلاع رسانی و فرهنگ سازی کرد.

*مدرس دانشگاه

کد خبر 274534

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha