یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۰
۰ نفر

پزشکی قانونی هر روز شاهد رفت‌وآمد تعداد زیادی از افراد است که با دست و سرهای شکسته و پرونده به‌دست راهروهای این مرکز را در انتظار نوشتن گزارش طول درمان بالا و پایین می‌کنند.

خشم

به گفته آسيب شناسان، خشونت مادر بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي است و اين موضوع را مي‌توان در افزايش دعواهاي خياباني و درگيري‌هاي كلامي و... مشاهده كرد. شايد به همين دليل است كه طرح راه‌اندازي مراكز كنترل خشم مدتي است مورد توجه قرار گرفته و در آينده‌اي نزديك با همكاري وزارت ورزش و جوانان و شهرداري تهران در منطقه 7تهران نخستين مركز كنترل خشم راه‌اندازي مي‌شود.

به عقيده كارشناسان راه‌اندازي كلينيك خشم يك اقدام درماني در مواجهه با پديده پرخاشگري درجامعه است. مثل همه درمانگاه‌ها و بيمارستان‌ها وجود اين مراكز نيز براي سلامت شهر و شهروندان ضروري است. با اين حال در سلامت روان هم، مانند سلامت تن، بهداشت عمومي و آموزش فراگير خودمراقبتي از كودكي، مواردي است كه اگر در دستوركار برنامه‌ريزان فرهنگي و اجتماعي قرار بگيرد تأثير عميق و پايدارتري بر سلامت روان جامعه خواهد گذاشت.

دكتر محمد مهدي گلمكاني، مديركل سلامت شهرداري تهران با اشاره به اين نكته كه مراكز كنترل خشم توسط روانشناسان داراي مجوز و مورد تأييد وزارت ورزش و جوانان اداره مي‌شود، به همشهري مي‌گويد:‌ مجوز روانشناساني كه قرار است در اين مراكز خدمات ارائه دهند را سازمان نظام روانشناسي صادر كرده و تا قبل از افتتاح اين مراكز اين افراد آموزش‌هاي لازم را درخصوص نحوه كنترل خشم فرا مي‌گيرند. مردم نيز با مراجعه به اين مراكز مي‌توانند نسبت به علت ايجاد خشم، راه‌هاي كنترل خشم، كنترل محيط و عوامل تأثير‌گذار بر خشم آگاهي پيدا كنند.

رئيس اداره سلامت شهرداري تهران مي‌گويد:‌ راه‌اندازي كلينيك‌هاي خشم نشان‌دهنده اين است كه اين رفتار هيجاني تبديل به يك آسيب شده ‌ و اين موضوع را مي‌توان از آمارهايي كه منابع رسمي در اين‌باره اعلام مي‌كنند دريافت. بر اين اساس افراد متوجه مي‌شوند درصورتي كه توانايي كنترل خشم خود را ندارند مي‌توانند با مراجعه به اين مراكز از مشاوران كمك بگيرند و به‌دنبال راه‌حلي براي كنترل اين مسئله باشند.

آموزش مهارت كنترل خشم

سيد حسن موسوي چلك، رئيس انجمن علمي مددكاري اجتماعي ايران نيز در اين‌باره به همشهري مي‌گويد:‌ مهارت كنترل خشم از مهارت‌هايي است كه بايد به افراد آموزش داده شود چرا كه همه افراد در طول زندگي خود در شرايطي قرار مي‌گيرند كه ممكن است آن شرايط آنها را خشمگين كند به همين دليل فرد بايد خشم خود را مديريت كند.

به عقيده موسوي چلك، مهارت‌هاي زندگي بايد به افراد آموزش داده شود چرا كه رفتار خشونت آميز پيامدهاي منفي به همراه دارد و هم فردي كه عامل خشونت است و فردي كه خشونت مي‌بيند هر دو در معرض آسيب هستند. چرا كه خشونت باعث ايجاد مشكل در تعاملات بين افراد مي‌شود بنابراين بايد شيوه رفتار درست با مردم آموزش داده شود.

رئيس انجمن مددكاران اجتماعي ايران تأكيد مي‌كند:‌رفتار خشونت‌آميز الزاما با برخوردهاي فيزيكي همراه نيست. بروز رفتارهاي خشن يكي از انواع خشونت است. آستانه تحمل افراد با يكديگر بسيار متفاوت است و همه افراد در زندگي روزمره خود خشونت را تجربه كرده‌اند.وي مي‌گويد:‌ آنچه در سال‌هاي اخير در جامعه مشاهده مي‌شود اين است كه خشونت و ضرب و جرح‌ زيادشده است. اين موضوع مي‌تواند ناشي از شرايط اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، رواني و... باشد. اما آنچه مهم است اينكه هر وقت فردي خشمگين شد و رفتارهاي پرخاشگرانه از خود نشان داد بتواند خود را كنترل كند. آموزش يكي از مهم‌ترين راه‌هايي است كه مي‌تواند كمك كند تا فرد ياد بگيرد عواملي كه موجب خشم مي‌شود را شناسايي و مراحل خشم خود را بررسي كند و ياد بگيرد چگونه خشم خود را مديريت كند.

رئيس انجمن علمي مددكاري اجتماعي ايران با اشاره به اين نكته كه مردم خيلي علاقه‌مند به مراجعه به اين مراكز نيستند، مي‌گويد:‌ علت اين است كه آنها فكر مي‌كنند خودشان توانايي حل مشكلات‌شان را دارند و مي‌توانند رفتار پرخاشگرانه‌شان را كنترل كنند، يا اينكه تصور مي‌كنند اين مراكز چندان كارايي ندارند اما راه‌اندازي كلينيك‌هاي خشم و گسترش آنها مي‌تواند اقدامي در جهت كاستن از تعداد رفتارهاي خشونت بار در جامعه باشد ضمن اينكه بعد از اجرايي شدن عملكرد اين كلينيك‌ها بايد درخصوص موفقيت يا عدم‌موفقيت آن ارزيابي صورت بگيرد.

كلينيك خشم قرار است تا آخر مهردر تهران راه‌اندازي شود و به مراجعه‌كنندگان خدماتي را درخصوص كنترل خشم و... آموزش دهد. ‌بايد ديد راه‌اندازي اين كلينيك چقدر مي‌تواند در كاهش آمار خشونت در جامعه مؤثر باشد.

 

کد خبر 274595

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha