شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۰
۰ نفر

کمتر از ۶هفته مانده به پایان مهلت تعیین شده برای مذاکرات جامع هسته‌ای، این مذاکرات در روزهای پایانی هفته گذشته متمرکز روی ۲محور اصلی اختلافات باقیمانده یعنی تصمیم‌گیری درباره نحوه لغو تحریم‌ها و مدت زمان توافق نهایی برگزار شد.

مذاکرات وین

موضوع غني‌سازي اين‌بار در مراتب بعدي اظهارنظرهاي پس از پايان مذاكرات در وين7 بود.

مذاكره‌كنندگان از پيشرفت و روبه‌جلو بودن توافق در اين مذاكرات سخن گفتند و رسانه‌هاي غربي نيز در گزارش‌هاي خود به اين موضوع اشاره كردند. ظريف پس از گفت‌وگوهاي خود با همتاي آمريكايي‌اش و قبل از آغاز نشست ايران و 5+1 گفت كه در دور جديد گفت‌وگو‌هاي هسته‌اي همه طرف‌ها بر اين اعتقادند كه پيشرفت‌هايي صورت گرفته و جريان مذاكرات روبه‌جلوست، هرچند كه اين حركت كند است. سرگئي ريابكوف معاون وزير امور خارجه روسيه پس از برگزاري مذاكرات بر اين نكته تأكيد كرد كه ايران با جديت به‌دنبال بستن پرونده برنامه هسته‌اي خود است و تهران به‌دنبال بازي تاكتيكي نيست.

ظريف اما به‌عنوان بخشي از موضع ايران در مذاكرات اخير تصريح كرد كه دو طرف تمديد مهلت مذاكرات را مناسب نمي‌دانند و ضرورتي ندارد كه اصلا راجع به آن فكر كنيم. همچنين در داخل كشور علي‌اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان كه به شيراز رفته بود با بيان اينكه آينده مذاكرات ايران با 5+1 روشن است و به سرانجام خوبي خواهد رسيد، گفت: كشور روي سكوي پرتاب قرار گرفته است و در آينده نه چندان دور شاهد رشد قابل توجه در همه عرصه‌هاي تجاري و علمي خواهيم بود. لغو تحريم‌هاي ايران اعم از يكجانبه و تحريم‌هاي شوراي امنيت موضوعي بود كه سرگئي ريابكوف مذاكره‌كننده ارشد روسيه آن را دستور كار اصلي مذاكرات روزپنجشنبه خوانده بود. ظريف هم در اين مذاكرات با اشاره به موضوع رفع تحريم‌ها گفت كه آنچه لازم است طرف مذاكره نسبت به آن درك كاملي پيدا كند، آن است كه تحريم‌ها بي‌تأثير بوده، اما طرف مقابل احساس مي‌كند كه اين تحريم‌ها خيلي ارزش دارد.

مذاكرات بعدي نيز با آمريكايي‌ها برگزار مي‌شود. 3تا 4 هفته آينده زماني است كه در آن باز هم مذاكرات ايراني - آمريكايي در حضور مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا برگزار مي‌شود و درصورت نياز شايد وزراي ديگر نيز به جمع آنها اضافه شوند. تا قبل از آن طي چند روز آينده ديدار كارشناسان ايران و 5+1 برگزار مي‌شود. مايكل مان با اعلام اين اخبار مي‌گويد مذاكرات به مرحله حساسي رسيده است و هفته دوم آبان‌ماه را به‌عنوان زمان نشست سه‌جانبه بعدي ظريف، كري و اشتون اعلام مي‌كند.

کد خبر 275056

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha