همشهری‌آنلاین: مقام علمی و جایگاه آکادمیک دکتر یونس شکرخواه بر همگان آشکار است. او پدر روزنامه‌نگاری آنلاین ایران است و فردا یکشنبه ۲۷ مهرماه نیز در جمع دوستان و شاگردانش جایزه بین‌المللی دکتر حمیدنطقی پدر روابط عمومی ایران را نیز دریافت می‌دارد.

مهدی تهرانی

اثرگذاری آثار علمی و مکتوب دکتر یونس شکرخواه در حوزه ارتباطات؛ روزنامه‌نگاری‌سایبر و همچنین روابط عمومی؛ در کنار فعالیت‌های دانشگاهی‌اش در قالب تدریس دوره‌های فوق‌لیسانس و دکتری و شرکت فعال در کارگاه‌ها و کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی؛ و همچنین حضور چند باره و بسیار اثرگذار وی در هیات ایرانی حاضر در نشست های تخصصی جامعه اطلاعاتی WSIS؛ همگی باعث شده که وزن و شان علمی او درحوزه ارتباطات بی‌بدیل باشد.

با این‌همه فضایل عمیق؛ که در او آشکار است؛ اعتقاد راسخ دارم اگر قرار باشد "یونس همیشه محبوب" را فقط و فقط در قاب علمی‌اش نگه داریم در جا ظلمی بزرگ و البته ناخواسته را مرتکب شده‌ایم. که این مهم سرراست گریبان خودمان را می‌گیرد. یعنی درحالی که می‌توانیم رفتارشناختی و معنا شناختی زندگی یونس شکرخواه را بدانیم و بفهمیم و حتی به نسل‌های بعدی یعنی همصنف‌های آتی خودمان تحویل دهیم (تا چراغی برای راه سترگ پیش‌رویشان باشد) تنها به امتیازات علمی وی ارزش داده‌ایم و ارزش گذاری زندگی معنوی و عادی او را غافل شده‌ایم.

رفتار شناختی و معنا شناختی زندگی یونس شکرخواه می‌تواند حداقل در زندگی حرفه‌ای‌مان بشیر و نذیر ارزنده‌ای باشد. چرا که فارغ از زندگی علمی و حرفه ای‌او؛ زندگی عادی یونس شکرخواه به قدری نور دارد که کافی است یکبار او را دیده باشید و از اثرگذاری نور معنوی او در وجودتان باخبر گردید.

معرفت او قابلیت خیره‌کننده‌ای است. او همانقدر که ششدانگ حواسش زمان آینده را رصد می‌کند؛ از طرفی زمان حال را در مشت و سیطره دارد. او در تمام برهه‌های زندگی‌اش؛ یک انگاره معنوی را تولید و پخش کرده است. و آنهم ترویج کرامت انسان است. او اصلا دنیا آمده تا کرامت انسانی را با رفتارش معنی کند. محبت او نهادینه است؛ لبخندش حقیقی است. و این فضایل در دنیای شلوغ کنونی براستی که هرگز کم نیست.

لازم نیست حتما دانشجوی رسمی دکتر شکرخواه بوده باشید. یا اینکه همکار سابقش و یا اینکه اصلا یک رگه‌ای از یک آشنا؛ شما را به یونس شکرخواه وصل کرده باشد. کافی است فقط باهم آشنا شوید؛ مطمئن باشید که در کنار او دیده می‌شوید و قابلیت‌هایتان درک و به احتمال قریب به یقین شکوفا می‌شود و به جلوه‌گری می‌رسد.

او بیش از ۳۰ سال است که روزنامه‌نگار است. و در تمام این دوران محبوب بوده و محبوب مانده و عزیز. با اینهمه تقدیر چنان بوده که ردای معلمی هرگز از دوش او فرو نیفتاده. باید در تحریریه‌ای که او همه کاره‌اش است؛ حضور داشته باشید تا به چشم ببینید که او چگونه فضا را به سمت نشاط به همراه معنویت پیش می‌برد. چگونه اعضای تحریریه را در همه چیز سهیم می‌داند و خود را جزئی از آنان و اینکه چقدر می‌شود در فضای کاری و حرفه‌ای روزانه؛ دلخوش و امیدوار نیز بود.

من به عنوان یک معلم ساده و یک روزنامه‌نگار عادی؛ با ۲۰ سال سابقه آشنایی با وی؛ باید بگویم این شانس را داشته‌ام که در فضای حرفه‌ای و معنوی او نفس بکشم و از او کرامات انسانی؛ معرفت و تکریم به‌خلق و عشق به‌کار بیاموزم.

جدای از تعالیم حرفه‌ای ژورنالیستی (چاپی و آنلاین)؛ دکتر شکرخواه معلم معنوی والا قدری است. او فرق دیدن و نگاه کردن به انسان‌ها را با اعمال؛ گفتار و رفتارش به دیگران آموخت.

ما در سایه معنویت او؛ یاد گرفتیم که در این صنف؛ با همه مخاطرات‌اش؛ هنوز می‌توان روزنامه‌نگاری فعال؛ با نشاط و عاشق کار ماند.

منبع: خبرآنلاین

کد خبر 275156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha