موضوع مبارزه با داعش، اصلی‌ترین دلیل سفر سمیرمقبل، وزیر دفاع لبنان و حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق به تهران است.

کفن سفید کابوس این روزهای داعش

رسانه‌ها در جريان سفر وزير دفاع لبنان، تحويل فوري «هديه» ايران به ارتش اين كشور را برجسته كرده‌اند. ايران براي مبارزه با تهديدات تروريستي به‌ويژه مقابله با داعش، ارتش لبنان را تجهيز مي‌كند؛ موضوعي كه چندان هم به مذاق غربي‌ها خوش نيامده است. وعده هديه نظامي ايران به ارتش لبنان براي مقابله با تروريسم، اوايل مهرماه در جريان سفر علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان به مقامات لبنان داده شد.

از سوي ديگر قرار است تهران نخستين مقصد سفر خارجي نخست‌وزير عراق هم باشد تا نخستين نشست سه‌جانبه ايران، ‌عراق و لبنان با هدف مبارزه با داعش به ميزباني تهران شكل بگيرد؛ ائتلافي كه مشابه آن‌را چندي پيش آمريكايي‌ها به بهانه مبارزه با داعش تشكيل دادند اما سروصداي تبليغاتي آن بيشتر از كاركرد عملياتي‌اش بود. سمير مقبل، وزير دفاع لبنان روز گذشته به همراه يك هيأت متخصص نظامي به تهران آمد. حسين دهقان وزير دفاع كشورمان در ديدار با وزير دفاع لبنان گفت: جمهوري اسلامي ايران با هدف تحكيم اقتدار ملي و تقويت امنيت لبنان، آماده است ضمن تأمين نيازمندي‌هاي ارتش لبنان، تجارب خود را براي مقابله با گروه‌هاي تروريستي و تكفيري در اختيار ارتش اين كشور قرار دهد.

مقبل در اين سفر قرار است با مقامات ايراني در مورد جزئيات هديه نظامي ايران به لبنان بحث و تبادل نظر كند. علي شمخاني، دبير شوراي‌عالي امنيت ملي در سفر اخير خود به لبنان از اين هديه پرده برداشت و گفته بود كه «ايران حاضر است اين هديه را بدون پيش‌شرط و به‌صورت فوري تحويل لبنان كند تا ارتش اين كشور بتواند در برابر تروريست‌ها از خود و لبنان دفاع كند.»

المقبل نيز پيش از ترك بيروت در سخناني گفته بود «با توجه به شرايط امروز منطقه و لبنان و با عنايت به توانمندي‌هاي ايران به‌عنوان كشوري بزرگ در منطقه ما مي‌توانيم روابط خوبي با اين كشور داشته باشيم.»

براساس گزارش‌هاي موجود، كمك‌هاي احتمالي ايران ليستي متشكل از مسلسل‌هاي دوشكا با مهمات، خمپاره‌هاي 60 و 80 و 120و 155ميلي‌متري به همراه مقادير فراواني از مهمات، موشك‌هاي تاو، موشك‌هاي ضد‌زره، دوربين‌هاي ديد در شب، مهمات تانك‌هاي تي‌55 و تي 72 است.

اما درباره سفر حيدرالعبادي نخست‌وزيرعراق به تهران، ‌حسن دانايي‌فر سفير كشورمان در بغداد مي‌گويد: نخست‌وزير عراق عصر روز دوشنبه به‌منظور ديدار با مسئولان ايراني در سفري 2‌روزه عازم تهران خواهد شد. حيدرالعبادي قرار است در جريان سفر خود راهكارهاي مقابله با تروريسم را با مقامات كشورمان بررسي كند.

کد خبر 275194

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha