مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: زن هنرمندی به دلیل ابتلا به نوعی جهش ژنتیکی از قابلیت شگفت‌انگیزی برخوردار است: می‌تواند نسبت به یک فرد عادی ۱۰۰ برابر رنگ‌های بیشتری را ببیند.

براساس گزارش ميل‌آنلاين، زماني كه يك فرد عادي به يك گل لاله نگاه مي‌كند، تنها يك رنگ را مي‌بيند، زرد يا سرخ يا نارنجي. اما كانچتا آنتيكو زن نقاشي است كه نسبت به يك فرد عادي 100 برابر رنگ‌هاي بيشتري مي‌بيند زيرا به اختلال ژنتيكي به نام تتراكرومات مبتلا است.

دليل بروز اين اختلال وجود گيرنده‌هاي بيشتر در چشمان اين زن است كه موجب مي‌شود جهان را در طيف وسيع‌تري از رنگ‌ها ديده و نقاشي كند. يك فرد عادي به صورت ميانگين مي‌تواند يك ميليون رنگ ببيند،‌ درحالي كه مبتلايان به تتراكرومات در چشم خود از مخروط‌هاي بيشتري برخوردارند تا اندازه‌اي كه طيف ديد رنگي آنها به 99 ميليون رنگ مي‌رسد.

تتراکرومات

مخروط‌ها ساختارهايي در چشم هستند كه براي جذب طول‌موجي خاص از نور و بازتاباندن آن به مغز طراحي شده‌اند. بيشتر مردم از سه نوع سلول مخروطي برخوردارند اما تتراكرومات‌ها چهار نوع از اين سلول‌ها دارند. افراد عادي با كمك اين سلول‌ها مي‌توانند رنگ‌هاي سرخ، سبز و آبي را جذب كنند اما تتراكرومات‌ها مي‌توانند طيف متفاوتي از رنگ‌ها را جذب كنند.

گفته مي‌شود اين اختلال در نتيجه جهش در كروموزوم ايكس ايجاد مي‌شود،‌كروموزومي كه تعيين كننده تعداد رنگ‌هايي است كه فرد قابليت مشاهده آنها را دارد. همين كروموزوم است كه مردها و زنها را كوررنگ و يا تتراكرومات خواهد‌كرد.

تترا کرومات

خانم آنتيكو با اين‌همه، از اين جهش ژنتيكي برداشتي هنري كرده و تلاش كرده تمامي رنگ‌هايي را كه مي‌بيند،‌در تابلو‌هايش به نمايش بگذارد و در عين حال به ديگران بياموزد تا رنگ‌ها را به شكلي متفاوت ببينند. به اعتقاد وي همه انسان‌ها توانايي ديدن رنگ‌ها را به شيوه يك تتراكرومات دارند،‌ اما زندگي شهري و تمركز روي تكنولوژي اين توانايي را در انسان‌ها كشته‌است.

اين هنرمند در سال 2012 متوجه جهش ژنتيكي خود شد. به گفته محققان تشخيص اين تفاوت در ادراك رنگ‌ها كار بسيار دشواري است،‌زيرا اين تفاوت‌ها بسيار كوچكند و تست‌هاي موجود براي تعيين اين تفاوت‌ها بر اساس سه رنگ آبي، سرخ و سبز طراحي شده‌اند.

دسته چهارم سلول‌هاي مخروطي چشمان خانم آنتيكو طول‌موج‌هاي سرخ-زرد-نارنجي را جذب مي‌كنند. هنر وي به او كمك مي‌كند تا به ديگران نشان دهد جهان از ديد يك تتراكرومات چه رنگي است.

کد خبر 275195

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha