همشهری آنلاین: پدر علم مدیریت رسانه ایران گفت: کارگزاران روابط عمومی باید جهانی درست کنند که قابلیت زندگی منطقی‌تر داشته باشد و برای این منظور باید به سوی اخلاق رفت؛ اخلاق که خیر و صلاح جامعه را تأمین می‌کند.

به گزارش خبرنگار همشهري آنلاين، دكتر علي‌اكبر فرهنگي روز يكشنبه در یازدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران، با بيان اين مطلب افزود: در شكل‌گيري جامعه جديد، نهادهاي اساسي كاملاً متفاوت با گذشته شده و در عين حال تابع تكنولوژي‌ها و سرمايه است و آنچه مي‌تواند شرايط جديد را براي بشر مطلوب نمايد، اخلاق است.   

فرهنگي از قرار گرفتن انسان به عنوان محور هر حركت و تحول، ارتباطات گسترده و همه جانبه، توجه ويژه به منابع انساني سازمان‌ها و استفاده بهينه از سرمايه اجتماعي سازمان، كنترل و رصد نمودن شكل‌گيري سازمان‌هاي مجازي و چالش‌هاي حاكم بر آن، توجه به اقتصادهاي فراملي، تلاش‌هاي تازه براي افزايش بهره‌وري در توليد و جايگزيني ساختارهاي شبكه‌اي با ساختارهاي سلسله مراتبي، به عنوان اهداف روابط عمومي در عصر حاضر با توجه به شرايط اخلاقي نام برد.

دكتر باقر ساروخاني نيز در سخنراني خود در اين كنفرانس، طراحي روابط عمومي جديد را مبتني بر بقا و پايداري انديشه بر وراي نگاه منطقه‌اي دانست و گفت: در طراحي محلي روابط عمومي به قوم و مردم شهر يا ملتي خاص نگاه مي‌شد اما اكنون براي همه دنيا پيام توليد مي‌كنيم بنابراين پيام تابع فرهنگ يا قومي خاص نيست بلكه بايد جاودانه و براي همه جهان باشد.

وي عصر ديجيتال را با تعابيري نظير «عصر هيبريدي شدن و پيونديابي سازمان‌ها»، «عصر فضاي باز و گشايش به سوي وبلاگ‌ها»، «عصر فرازماني شدن حيات زماني و پيدايي زمان شتاب»، «عصر امتداد حواس انساني» و «عصر بازگشت به فرديت و تحقق آرمان اصالت فرد» نام برد و به تشريح عصر ديجيتال از روزنه جغرافيا پرداخت.

ساروخاني گفت: زماني بود كه در جغرافياي بسته زندگي مي‌كرديم، قوم‌هاي بسته‌اي بودند، ديوارهاي بلندي داشتند، سازمان‌هايشان متعلق به خودشان بود و هويت خود را داشتند. اين عصر ديگر به سر آمده و وارد يك قوم خاص مي‌شويد ولي سازمان‌ها و ارزش‌هايش هيبريدي و تركيبي شده و هم ارزش جهاني و هم ارزش محلي در آنجا وجود دارد.

وي با بيان اينكه عصر ديجيتال، عصر گشايش به سوي وبلاگ‌هاست، گفت: عصر ديجيتال به نوعي عصر وبلاگ‌هاست و وبلاگ‌ها فضاي پشت صحنه توليد مي‌كنند. در وبلاگ بدون اينكه نگران فشار فضاي فرهنگي باشيم، درون و ذهنيت و خواسته‌هاي خود را مطرح مي‌كنيم. عصر وبلاگ، عصر پناه انسان‌هاست يعني انسان‌هايي كه در چارچوب  فرهنگ مجبور به كنترل و نگهداري انديشه‌ها بودند، ديگر به طور آزاد انديشه‌ها و خواسته‌هايشان را در وبلاگ مطرح مي‌كنند.

ساروخاني افزود: انسان‌ها هميشه اسير زمان بوده و زمان در احتساب برنامه‌ريزي انسان‌ها هميشه موثر بوده است ولي اكنون در كمترين زمان ممكن پيام‌ها را مي‌توان به اقصي نقاط عالم ارسال كرد. همچنين حواس انسان دانا امتداد پيدا مي‌كند؛ اين دوران، دوران گسترده امتداد حواس است و زماني كه دانايي حاصل نشود با بلا مواجه مي‌شويم.

پدر علم جامعه‌شناسي ارتباطات ايران، دوران ديجيتال را دوران باز و همسايگي ملت‌ها توصيف كرد و ريزش مرزهاي جغرافيايي را از ويژگي‌هاي اين دوران برشمرد و گفت: ريزش مرزهاي جغرافيايي يعني كنترل دولت‌ها بر پيامي كه ارسال مي‌كنيم كمتر است؛ اين پيام يك پيام جهاني است و تمام جهان مخاطبان آن هستند. همچنين كوچك شدن و شفاف شدن دنيا و تولد انساني كه بعد جهاني در او ايجاد شده از ويژگي‌هاي ديگر دوران ديجيتال است.

ساروخاني با بيان اينكه در عصر ديجيتال، فضاها و اقتصاد گسسته جاي خود را به فضاي متصل داده و جغرافياي تازه‌اي در برابر بشر گسترده شده است، افزود: همچنين در اين دوران، پاتوق‌هاي جهاني را داريم كه افراد بدون اينكه هرم قدرت در آنها وجود داشته باشد براي تعاطي فكر و نقد انديشه باز و شفاف، جمع مي‌شوند. اكنون در عصر «وبلاگ سه» قرار داريم و پاتوقي به فراخناي تمام جغرافياي جهان؛ لذا دنياي روابط عمومي، دنياي ديگري است.

در اين كنفرانس علمي همچنين دكتر علي‌اكبر جلالي پدر علم فناوري اطلاعات ايران در سخناني با عنوان جايگاه روابط عمومي و ارتباطات در توسعه مشاغل دانش‌بنيان، به تشريح اقداماتي كه به عنوان پايلوت براي توسعه مشاغل دانش‌بنيان در استان گلستان در قالب طرح كارورزي مشاغل دانش‌بنيان و كسب‌وكار الكترونيك صورت داده است پرداخت و به آموزش‌هايي كه در چند سطح مختلف به جوانان جوياي كار و مسئولان اين استان ارائه كرده است اشاره كرد.

جلالي در بخشي از سخنانش گفت: يكي از مهمترين ابزار دانش، به اشتراك گذاشتن دانش است و اقتصاد سامان پيدا نمي‌كند مگر اينكه علم و فناوري را تلفيق كنيم.

کد خبر 275278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha