همشهری آنلاین- مریم دری‌منش: جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی اولین تورنمنت بزرگ برای توماس مولر بود. وی در پایان آن مسابقات به همراه تیم ملی آلمان در جایگاه سوم قرار گرفت و با کفش طلای آدیداس بهترین گلزن جام شد و نیز به عنوان بهترین بازیکن جوان، جایزه هیوندای را دریافت کرد. چهار سال بعد از آن وی جام قهرمانی جهان را در غروب زیبای ریو دو ژانیرو بالای سر برد.

Tomas Muller

اين بازيكن 25 ساله از سوي تيم تحقيقات فني فيفا (TSG) به خاطر عملكردش در برزيل، توپ نقره آديداس را به عنوان دومين بازيكن برتر جام جهاني دريافت كرد و همچنين با زدن پنج گل، كفش نقره آديداس را هم به عنوان دومين گلزن برتر جام به خود اختصاص داد.

سايت فيفا در زمان اهداي جوايز گفتگويي با مهاجم تيم ملي فوتبال آلمان و بايرن مونيخ در خصوص خاطرات او از برزيل،‌ آنچه كه براي قهرماني نياز بود و اين كه اين جام‌هاي قهرماني چه مفهومي براي وي داشت، انجام داده است كه در زير مي‌خوانيم:

آقاي مولر، چقدر به برزيل و فينال ريو فكر مي‌كنيد؟

بايد اعتراف كنم كه زياد بهش فكر نمي‌كنم، چون درگير بازي‌هايمان در ليگ هستيم. من بيشتر به بازي پيش رو فكر مي‌كنم. فينال جام جهاني را هم در خلوت خودم و در زندگي خصوصي‌ام به ياد مي‌آورم. مدام با مردمي برخورد مي‌كنم كه بهم تبريك مي‌گويند و تشكر مي‌كنند از شادي بزرگي كه برايشان به وجود آمد. اينطوري خاطرات دوباره زنده مي‌شوند. دوران بسيار برجسته‌اي بود كه خب هنوز هم زمان زيادي از آن نگذشته است.

آيا بعد از كسب عنوان قهرماني جهان، حالا آمدن به تيم ملي چيز خاصي است؟

هميشه جو خوبي در تيم ملي حكم‌فرما بود، ولي همه ما خوشحاليم كه به اين هدف رسيده‌ايم. تيم ملي سزاوار اين عنوان بود. اما بالاخره وظايف جديدي وجود دارد. ما الان بايد در مسابقات مقدماتي جام ملت‌هاي 2016اروپا بازي كنيم. اين جزئي از فوتبال است. البته اين خيلي سخت است كه يكي دو ماه پيش در جام جهاني بازي كرده و قهرمان شده باشي، دوباره خيلي زود همه چيز عوض شود و به خودت بگويي، "حالا بايد در مسابقات انتخابي خودمان را ثابت كنيم". اما خب برنامه بازي‌ها اينطوري است. ما بايد روي اين مسابقات تمركز كنيم تا بتوانيم در فرانسه هم حاضر باشيم.

در مورد شخص خودتان، چه چيزي بعد از قهرماني در ماراكانا عوض شده است؟

عوض شده؟ نمي‌دانم. اما خب ما قهرمان شديم و به يك هدف بزرگ دست پيدا كرديم. اين عنوان را كسي نمي‌تواند از من بگيرد. در بايرن اما همه چيز مثل قبل است، ما مجبوريم همه بازي‌ها را ببريم، ‌مثل هميشه. كاري كه اغلب هم انجام مي‌دهيم (مي‌خندد).

براي كسب عنوان قهرماني چه چيزي براي شما قطعي بود؟

اين كه برنده فينال مي‌شويم (مي‌خندد). اما جدي بگويم، اين بازي مي‌توانست در پايان دو بر يك و يا يك بر صفر به سود آرژانتين تمام شود. در آن سطح بازي، چيزهاي خيلي كوچك تعيين‌كننده هستند، و خب كمي شانس هم لازم است. طبعا ما روحيه تيمي بسيار عالي‌اي داشتيم، خيلي با هم كار كرده بوديم. در درون زمين و خارج از آن. ما در مقابل فرانسه بازي خيلي نزديكي داشتيم. مقابل الجزاير در وقت‌هاي اضافه پيروز شديم. در تورنمنتي در اين سطح همه هرچه دارند رو مي‌كنند، در ديگر تيم‌ها هم همينگونه است. همه آموزش‌هاي خيلي خوبي ديده‌اند و مربيان بزرگي دارند. بنابراين تفاوت زيادي بين تيم‌ها نيست. در اين موارد گاهي كارهاي انفرادي و جزئيات تعيين‌كننده مي‌شوند. ما در آن جام بازيكنان درست را در زمان درست داشتيم و شانس لازم را هم داشتيم. مانو (نوير) خوب از دروازه محافظت كرد، همه ما به عنوان يك تيم خوب دفاع كرديم. بعد هم واقعا ماريو (گوتسه) يك گل عالي زد.

در كنار عنوان قهرماني،‌ خود شما به خاطر كارايي و بازي‌تان در جام جهاني جايزه شخصي‌تان را هم دريافت كرديد. اين جايزه چقدر برايتان اهميت دارد؟

براي من اهميت خيلي خاصي ندارد، ولي خب طبيعتا برايم معني دارد. اين جايزه‌اي است براي آنچه كه من در توان دارم. براي آينده‌ام چيزي ندارد. نمي‌توانم بگويم، "من كفش و توپ دارم، پس مفهومش اين است كه خوب هستم". من همواره بايد خودم را ثابت كنم. اما خب اين نشان مي‌دهد كه توانايي، موفقيتي شخصي به همراه داشته و قدر آن شناخته مي‌شود.

مي‌توانيد توضيح دهيد كه چرا شما با بايرن مونيخ اينقدر خوب فصل را شروع كرده‌ايد، بر خلاف ديگر تيم‌هاي حاضر در بوندس‌ليگا؟

كادر تيم ما كيفيت بسيار بالايي دارد. البته اين هيچ ضامني براي نتيجه‌گيري نيست. پيروز شدن بر ما خيلي سخت است. ما از لحاظ بازي و خصوصيات فردي امكانات زيادي داريم كه به طور معمول در هر بازي مي‌توانيم گل بزنيم. به همين خاطر شانس بردمان واقعا بالاست. البته چند تا مصدوم هم داريم. ولي نمي‌دانم اين نتيجه مسابقات جام جهاني است، يا فشار عادي‌اي است كه در كار حرفه‌اي وجود دارد. بازي‌ها همواره سريع تر و از لحاظ بدني قوي‌ترمي‌شوند. و مي‌بينيم كه مصدوميت‌ها هم به جاي كمتر شدن، بيشتر مي‌شود. متاسفانه گاهي همب اين موارد غفلگيرمان مي‌كند. اما ما بازيكنان خوبي در زمين داريم و شايد هم تجربه بيشتري در اينگونه شرايط داريم.

کد خبر 275294

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha