علی ابراهیمی: چانه زنی خودروسازان برای تعویق اجرای برخی تکالیف قانونی موجب بازگشت دلال‌بازی و افزایش کاذب قیمت خودروهای داخلی به‌دلیل توقف شماره‌گذاری شده است.

خودرو

سرگرداني مشتريان به‌دليل كاهش عرضه و افزايش كاذب قيمت برخي خودروها در حالي ادامه دارد كه ناتواني خودروسازان در عمل به تكاليف قانوني مصوب دولت براي نصب كپسول آتش‌نشاني موجب توقف شماره‌گذاري، كاهش عرضه و افزايش كاذب قيمت‌ها شده است. در واقع توقف شماره‌گذاري خودروهاي داخلي موجب پرداخت هزينه تكاليف معوق از جيب مردم شده است.

با وجود توفيق خودروسازان داخلي براي تعويق اجراي الزام قانوني نصب كپسول آتش‌نشاني تا سال آينده و اعلام آغاز شماره‌گذاري خودروها از پنجشنبه هفته گذشته، خبري از شماره‌گذاري اين خودروها نيست. همچنين نمايندگي‌هاي فروش خودروسازان از تحويل خودروهاي خريداري شده به مشتريان به بهانه مشكلات شماره‌گذاري يا كاهش توليد طفره مي‌روند و در مواردي نيز كه خريداران خودروهاي فاقد پلاك را تحويل گرفته‌اند، براي شماره‌گذاري بين شركت‌هاي خودروسازي و راهنمايي و رانندگي پاسكاري مي‌شوند.

  • گناه خريداران چيست؟

يكي از خريداران خودروي رانا در تماس با همشهري از تحويل گرفتن خودرو از 15روز پيش و وعده نمايندگي فروش ايران‌خودرو براي تحويل دوروزه پلاك خودرو مذكور خبر داد و اعلام كرد كه متأسفانه به‌رغم پرداخت كامل وجه خودرو قادر به استفاده از آن نيستم و مسئولان ايران‌خودرو، رفع مشكل را به راهنمايي و رانندگي حواله مي‌دهنداما ثبت نام، فروش و تحويل روزانه اين خودرو ادامه دارد. يك خريدار خودرو پرايد نيز از تحويل ندادن خودروي خريداري شده خود توسط نمايندگي سايپا به بهانه مشكل شماره‌گذاري گلايه كرد و به همشهري گفت: با وجود اعلام مسئولان براي تعويق اين الزام قانوني تا ابتداي سال آينده شماره‌گذاري خودروهاي خريداري شده همچنان متوقف است و مشتريان بين خودروسازان و راهنمايي و رانندگي پاسكاري مي‌شوند.

  • رفع مشكل شماره‌گذاري

سخنگوي شوراي سياستگذاري خودرو نيز از توافق براي اجراي استاندارد كپسول آتش‌نشاني از ابتداي سال آينده خبر داد و به خبرنگار ما اعلام كرد كه با مصوبه جديد شوراي‌عالي استاندارد شماره‌گذاري خودروهاي داخلي از پنجشنبه هفته گذشته از سر گرفته شده است. ساسان قرباني افزود: نمايندگي‌هاي فروش خودرو موظف هستند خودروهاي مشتريان را با پلاك تحويل دهند.

  • قانون را اجرا مي‌كنيم

مديرعامل ايران‌خودرو در مورد زيان مشتريان از توقف شماره‌گذاري و افزايش قيمت خودرو به خبرنگار ما اعلام كرد: به‌جز ايران هيچ خودروسازي را در دنيا پيدا نمي‌كنيم كه به‌صورت اجباري روي خودروهاي توليدي خود كپسول آتش‌نشاني نصب كند. هاشم يكه‌زارع افزود: گرچه كپسول آتش‌نشاني جزو آپشن‌هاي اختياري بوده و اجباري نيست اما حتما به تكاليف قانوني عمل مي‌كنيم.

  • افزايش كاذب قيمت خودرو

شماره‌گذاري خودروهاي داخلي نه‌تنها موجب توقف سير نزولي قيمت برخي خودروها به كمتر از قيمت‌هاي مصوب در فصل كاهش تقاضا و رشد توليد شده بلكه در 2هفته اخيرافزايش كاذب قيمت‌ها در حاشيه بازارو بازگشت دلال‌ها را به‌دنبال داشته است به‌نحوي كه قيمت برخي خودروهاي داخلي مانند تندر90، پژو پارس و انواع پژو206 در حاشيه بازار افزايش بيش از يك ميليون توماني در حاشيه بازار را شاهد بوده است.

در هفته گذشته قيمت انواع مدل‌هاي تندر90 در بازار آزاد افزايش يافت و مدل E2 اين خودرو با افزايش يك‌ميليون‌و800 هزار توماني، پارس تندر با افزايش يك‌ميليون‌و‌500هزار توماني و تندر90 اتومات با افزايش 3ميليون‌و200هزار توماني همراه بود. همچنين قيمت پژو پارس سال يك‌ميليون‌و300 هزار تومان و پژو206، v8 حدود يك ميليون و 200هزار تومان افزايش يافت، افزايش قيمت‌هايي كه در سايه كاهش توليد، يا تداوم مناقشه قيمت‌گذاري برخي خودروها توجيه مي‌شود.

کد خبر 275411

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha