بستر‌سازی‌ برای مشارکت مردم در طرح‌های منابع طبیعی آن قدر اهمیت دارد که خداکرم جلالی، رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور ۸شهریور‌ماه امسال درجمع اصحاب رسانه از آن به‌عنوان یک راهبرد اساسی برای حفاظت از منابع طبیعی نام برد

جنگل

و گفت که سازمان جنگل‌ها با استفاده ازتجارب جهانی و با به‌کاربستن نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران مصمم است زمینه مشارکت مردم را در اجرای طرح‌های منابع طبیعی فراهم سازد.

با همين رويكرد است كه مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري هرمزگان در جمع خبرنگاران اعزامي به اين استان گفت: هرمزگان از استان‌هاي پيشرو در بحث مشاركت‌هاي مردمي است و برهمين اساس، طرح توسعه جنگل‌هاي مانگرو به مردم محلي واگذار شده است درحالي‌كه تا پيش از اين، عمليات اجرايي طرح‌هاي منابع طبيعي به پيمانكاران غيربومي واگذار مي‌شد. واگذاري طرح‌هاي اجرايي به بوميان باعث شده آنها علاوه بر كاشت نهال، بي‌هيچ چشمداشتي در امر حفاظت از جنگل‌هاي دست‌كاشت مانگرو هم مشاركت كنند. محسن يكتا‌پور، سطح جنگل‌هاي مانگرو استان را 20هزار و500هكتاراعلام كرد و گفت كه موج‌ها و طوفان‌هاي سهمگين ساحلي، تغيير اقليم، خشكسالي‌هاي مداوم و عدم‌ورود سيلاب‌ها به مصب‌ها و خورها، تردد كشتي‌ها و آلودگي‌هاي ناشي از آن، تخليه آب توازن كشتي‌ها، قاچاق سوخت و تخريب، مهم‌ترين عوامل تهديد‌كننده اين رويشگاه‌هاست.

به گفته يكتاپور از آغاز طرح توسعه جنگل كاري تا‌كنون 10ميليون و 200هزار اصله نهال حرا و چندل در هرمزگان توليد و در عرصه‌هاي ساحلي اين استان كاشته شده است. از اين ميزان يك ميليون و 400هزار نهال حرا تا پايان برنامه سوم توسعه و 8ميليون و 800هزاراصله نهال چندل و حرا از سال 84تا 93در نوار ساحلي كاشته شده كه با 85درصد موفقيت همراه بوده است. درعين حال، يكتاپور كمبود اعتبار را از بزرگ‌ترين موانع اجراي طرح‌هاي منابع طبيعي در استان عنوان كرد.

محمد درويش‌خواه، معاون فني اداره كل منابع طبيعي هرمزگان هم با اشاره به اينكه تأكيد منابع طبيعي در اجراي طرح‌هاي جنگل‌كاري، ايجاد مشاركت جوامع محلي با هدف توانمندسازي آنهاست، گفت: با همين نگاه، طرح‌هاي توسعه جنگل‌كاري بندر خمير و قشم درقالب قرارداد با شركت تعاوني به مردم محلي واگذار شده است. وي با اشاره به اجراي طرح50 هكتاري توسعه مانگروها در بندرخمير، اعتبار تخصيص يافته براي اجراي اين طرح را 60ميليون تومان اعلام كرد وگفت: درصورت تأمين اعتبار، امكان ايجاد 5هزار هكتار جنگل دست‌كاشت در بندر خمير وجود دارد. آنطور كه اين مسئول محلي مي‌گويد سال گذشته با تخصيص 400ميليون تومان از محل اعتبارات ملي، در100هكتار از عرصه‌هاي «خور آذيني» نهال چندل كاشته شده است.

کد خبر 275426

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha