معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهادکشاورزی با انتقاد از آمارهای وزارت نیرو در مورد میزان مصرف آب در این بخش، آمارهای غلط ارائه‌شده توسط این وزارتخانه در مورد میزان مصرف آب کشاورزی را بی‌پایه و اساس دانست و این آمار را موجب گمراهی سیاست‌های کشاورزی و اقتصادی قلمداد کرد.

دریاچه ارومیه

عبدالمهدي بخشنده با تأكيد بر ضرورت تهيه آمارهاي دقيق و بموقع از فعاليت‌هاي كشاورزي، مصرف ۹۲‌درصد منابع آبي در بخش كشاورزي را ادعايي بي‌پايه و ‌اساس دانست و اعلام كرد: آمارهاي غيردقيق خطاي سياستگذاري و برنامه‌ريزي‌ها را بيشتر مي‌كند اما بارها آمار مصرف 88ميليارد مترمكعب منابع آبي در كشاورزي تكرار مي‌شود كه پايه علمي ندارد و معلوم نيست در كجا برآورد شده است.

به گفته وي در سال‌هاي اخير هيچ‌گاه آمار كشاورزي دقيق و درست برآورد نشده و حتي 8سال پيش نيز وزير جهادكشاورزي وقت اعلام كرد كه وضع گندم آنقدر خوب است كه صادر‌كننده مي‌شويم اما چند ميليون تن گندم وارد شد. بخشنده با تأكيد بر اينكه روش‌هاي سنتي آمارگيري پاسخگو نيست و هنوز آمار دقيقي از سطح زيركشت نداريم افزود: البته برآورد مي‌شود از مجموع 17ميليون هكتار اراضي كشور حدود8.7ميليون هكتار اراضي آبي باشد. اما آمارهاي مربوط به مصرف آب در كشاورزي در خوشبينانه‌ترين حالت مي‌تواند برآورد مقدماتي باشد.انتظار مي‌رود در روزهاي آينده وزارت نيرو به اظهارات معاون وزير جهادكشاورزي واكنش نشان دهد.

کد خبر 275547

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha