جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با پیام تسلیت مهدی چمران بابت درگذشت عالم ربانی آیت‌الله مهدوی کنی آغاز شد.

شورا

 

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران درسخنان پيش از شروع دستور جلسه درگذشت اين عالم مبارز را تسليت گفت و افزود: ايشان از ياران صديق حضرت امام (ره) بودند و درمجموع هركجا كه كشور به خدمات، قدرت، توانايي وعلم ايشان نياز داشت، حضور مي‌يافتند. چمران با اشاره به جايگاه آيت‌الله مهدوي كني در طول انقلاب از نخست‌وزيري گرفته تا آخرين سمت ايشان به‌عنوان رئيس مجلس خبرگان گفت: فوت ايشان ثلمه‌اي است كه بر پيكر دين و جامعه اسلامي وارد شده است.

ديروز هركدام از اعضاي شوراي شهر هم پيش از شروع سخنان خود بابت درگذشت مرحوم آيت‌الله مهدوي كني مراتب تسليت خود را اعلام كردند ازجمله احمد مسجد‌جامعي كه از تلاش آن مرحوم در حوزه آموزش عالي قدرداني كرد. وي پيشنهاد كرد منزل پدري آيت‌الله مهدوي كني در كن به دلايل فرهنگي و اصالت‌هاي معماري از اعتبارات محلي حفظ شود.وي پيشنهاد داد اين خانه به عنوان خانه مفاخر كن ثبت شود كه با استقبال اعضاي شوراي شهر مواجه شد.

  • بازار داغ تذكرات شهري

ديروز بيش از يك ساعت از وقت جلسه علني شوراي شهر به طرح تذكرات مختلف ازسوي اعضا اختصاص يافت. ابتدا رحمت‌الله حافظي بابت موضوع انضباط شهري و تلاش دولت و شهرداري به‌منظور جلوگيري از تراكم فروشي و تبديل باغات به فضاي مسكوني تقدير كرد و پس از آن به تبصره 20بودجه سال 93اشاره كرد و گفت: در اين تبصره 130ميلياردريال اعتبار در رديف خاصي تعريف شده كه معطوف به بررسي نيازها و امكانات شهري است و شهرداري نيز موظف شده تا پروژه‌هاي موردنظر خود را به كميسيون تلفيق ارائه دهد تا پس از تأييد اين كميسيون به اجرا درآيد ضمن اينكه نظارت برحسن اجراي پروژه‌ها برعهده اين كميسيون است و هيچ قراردادي نيز نبايد بدون تأييد كميسيون تلفيق به اجرا درآيد.

مرتضي طلايي هم به بازديدي كه از منطقه 18داشت اشاره كرد و گفت: در يكي از محله‌هاي اين منطقه بوستان 5/5 هكتاري افتتاح شد كه جمعيت كثيري از مردم براي افتتاح آن آمدند و گفتند ارزش افتتاح اين بوستان براي ما بيشتر از پل صدر است. وي خواستار آن شد تا شهرداري تهران از نوروزي به‌عنوان شهردار منطقه 18بابت تحولات مثبتي كه در اين منطقه به‌وجود آورده تقدير كند. طلايي همچنين افتتاح ششمين نمايشگاه بين‌المللي گل و گياه را كار بسيار ارزشمندي دانست.

مجتبي شاكري هم بابت پيگيري‌هاي حقوقي صورت‌گرفته در ماجراي اسيد پاشي شهر تهران از قوه قضاييه تشكر كرد و در عين حال ارتكاب به اسيد پاشي را بسيار شنيع دانست. شاكري درعين حال خواستار آن شد تا مشكل تردد اهالي محدوده ميدان امام حسين هرچه سريع‌تر برطرف شود. اين عضو كميسيون فرهنگي شوراي شهر به مشكلات ساكنين بافت فرسوده شهر تهران هم اشاره كرد و خواستار توجه جدي به احياي بافت فرسوده شد. يكي ديگر از تذكرات شاكري معطوف به اعتراض برخي اعضا به نحوه رأي‌گيري بابت ابقاي اعضاي كميسيون‌ها بود. وي اين امر را كاملاً قانوني دانست و گفت:‌ دوستان بر سر شاخ بن نبرند و با مصاحبه‌هاي خود تلخي را رواج ندهند.

محسن سرخو هم در تذكر خود ضمن اينكه از برپايي نمايشگاه عطر سيب توسط شهرداري تهران تقدير كرد اما از نحوه توزيع بن‌كارت‌ها بين هيئت‌هاي مذهبي انتقاد كرد وگفت: سال گذشته بعد از اتمام نمايشگاه عطرسيب حرف‌هايي مطرح شد كه به بعضي از هيئت‌ها تا 1.5ميليارد ريال بن‌كارت داده شده است. بنابراين به‌عنوان عضو شوراي شهر كه نقش نظارتي دارد از شهرداري مي‌خواهم بعد از اتمام نمايشگاه فهرستي از نحوه توزيع بن كارت‌ها در اختيار من و ساير اعضاي شوراي شهر قرار گيرد.

تذكر بعدي سرخو اختصاص به نحوه انعكاس خبر جلسه غيرعلني روز يكشنبه گذشته شوراي شهر در روزنامه همشهري داشت. وي از شهردار تهران خواست كه دراين باره به مسئولين همشهري تذكر دهد زيرا براي بارچندم است كه اين روزنامه اقدام به سانسور مذاكرات شوراي شهر مي‌كند. وي خواستار مشخص شدن عوامل سانسور در همشهري واخراج آنها شد. بنابراين گزارش هنگام طرح اين تذكر از سوي سرخو، پرويز سروري رئيس كميسيون نظارت و حقوقي و رضا تقي پور سخنگوي شوراي شهر نيز اعتراضاتي به تذكر وي داشتند مبني براينكه اظهارات صورت گرفته توسط سرخو نظر همه اعضاي شوراي شهر نيست و نظر ايشان جنبه شخصي دارد.

پرويز سروري اظهارات محسن سرخو را منجر به مميزي در روزنامه همشهري دانست و گفت: اينكه ما بگوييم چه چيزي در همشهري چاپ شود يا اينكه صحبت از اخراج نيروهاي همشهري به ميان بيايد دخالت دركار اجرايي روزنامه است. وي به مصوبه انتخاب 3نفر نماينده ناظر از شوراي شهر بر مؤسسه همشهري انتقاد كرد. از نظر سروري اين تفكر كه هركه با ما نيست برماست يا اينكه روزنامه همشهري بايد براساس نظر ما تيتر بزند و اگر نزند بايد اخراج شوند مي‌تواند اثرات مخربي بر شوراي شهر بگذارد.

حبيب كاشاني نيز در پاسخ به آن بخش از اظهارات محسن سرخو كه اشاره به نظارت برنحوه توزيع بن‌كارت بين هيئت‌هاي مذهبي به مناسبت ايام محرم داشت گفت: هرسال از سوي شوراي شهر تهران اعتباري به‌منظور كمك به هيئت‌هاي مذهبي تصويب و به رقم آن هرسال 10درصد افزوده مي‌شود. وي ميزان اين كمك‌ها را از 150تا 250هزار تومان نسبت به هر هيئت، مسجد يا حسينيه متفاوت دانست و گفت: از سال 82تا 92نماينده شوراي شهر و شهرداري در هيئت‌هاي مذهبي بودم و چون برخي هيئت‌ها در قالب هيئت‌هاي محلي نمي‌گنجيدند و بزرگ‌تر و فراگيرتر بودند تا مبلغ 70ميليون تومان هم پرداخت كردم اما امسال شوراي شهر تصميم گرفته كه بين اعضاي شوراي شهر نفري 10ميليون تومان بن كارت توزيع كند تا آنها بين هيئت‌هاي مذهبي توزيع كنند.

در ادامه تذكرات ديروز اعضاي شوراي شهر غلامرضا انصاري به اقدام اخير سازمان فرهنگي هنري شهرداري مبني بر رهاسازي پرندگان در آسمان شهر انتقاد كرد و گفت: سؤال بنده اين است كه براساس كدام اصل مصوب اين سازمان پرنده پراني صورت گرفته ؟ هزينه اين كار از كجا تأمين شده اگر هزينه شخصي بوده كه بايد اين كار را آقايان در منزل شخصي خودشان انجام مي‌دادند.
حجت‌الاسلام عبدالمقيم ناصحي نيز از اقدام آموزشي معاونت حمل ونقل وترافيك مبني بر آموزش 300نفر از برادران وخواهران در رابطه با فرهنگ ترافيك تقديركرد.

الهه راستگو از روند روبه رشد آسيب‌هاي اجتماعي انتقاد كرد و گفت: متأسفانه تعداد دختران آسيب‌ديده از اعتياد ومسائل مرتبط با آن روبه ا فزايش است و دراين باره نيازمند بررسي هستيم. احمد دنيا مالي نيز با اشاره به اعلام آمار 15هزار كارتن خواب در پايتخت كه چندي پيش توسط شهردار تهران در رسانه ملي اعلام شد، گفت: من تاكنون گمان مي‌كردم تهران 7تا 10هزار كارتن خواب دارد. وي با اشاره به مرگ كارتن خواب‌ها به‌دليل يخ زدگي در سال 84گفت:

پيشنهاد مي‌كنم همزمان با فرارسيدن‌ماه محرم كه دل‌ها نرم‌تر مي‌شود جلسه‌اي در اين رابطه گذاشته شود و به‌طور اضطراري برنامه‌اي براي اين كارتن خواب‌ها كه بخشي از آن زنان و كودكان هستند پيش‌بيني شود. دنيا مالي همچنين با اشاره به نحوه برخي رأي‌گيري‌ها گفت: درموضوع انتخاب ناظر برهمشهري بايد طبق قانون به‌صورت مكتوب رأي‌گيري شود اما اينگونه نشد و شيوه رأي‌گيري شفاهي با بررسي‌هايي كه من كرده‌ام غيرقانوني است.

  • امسال هيچ پروژه فاقدي در شهرداري شروع نشد

يكي از دستور جلسه‌هاي  شوراي شهر تهران اختصاص به گزارش نظارتي از عملكرد 6ماهه اول سال پروژه‌هاي عمراني شهرداري داشت كه از سوي كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران انجام شده بود. به گفته عليرضا دبير امسال نخستين سالي است كه مناطق شهرداري تهران هيچ پروژه فاقدي را در سال ۹۳ شروع نكرده‌اند.

دبير در ارائه گزارش 6 ماهه كميسيون برنامه و بودجه از فعاليت‌هاي عمراني شهرداري گفت:‌ «ما امسال براي نخستين بار توانستيم با كمك هر 4عضو ديگر كميسيون از تمامي پروژه‌هاي عمراني شهرداري تهران بازديد كنيم.» دبير با اشاره به اينكه از ۱۱۰۶ پروژه مستمر و غيرمستمر شهرداري بازديد ميداني انجام شده، از شهرداري تهران خواست پروژه‌ها را در دقيقه 90 به برنامه اضافه نكند.

در اين گزارش علت شروع نشدن برخي از پروژه‌ها «عدم‌امكان‌سنجي و اينكه ضرورت اجراي آنها به‌درستي انجام نمي‌شود» اعلام شد. دبير همچنين به تعويق افتادن كار تملك باغات كن را عدم‌برآورد صحيح و مشخص نبودن پهنه اين باغات اعلام كرد و گفت: حتي معاونت شهرسازي هم هنوز پهنه‌ها را مشخص نكرده است.

به گفته وي با وجود اينكه شوراي شهر براي پارك پرديسان ۴۵ميليارد تومان اعتبار درنظر گرفته ولي سازمان محيط‌زيست همكاري نمي‌كند و به همين دليل مديريت و اداره اين پارك هنوز به شهرداري واگذار نشده است. وي افزود: «بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد ۲۹درصد تأخيرهايي كه در شروع پروژه‌ها وجود داشته به‌دليل كمبود نقدينگي بوده است؛ علاوه بر آن علت تأخير ۲۴درصد پروژه‌هاي شروع نشده تأمين زمين و ۱۶درصد نيز مطالعات بوده است.»

وي با تأكيد بر اينكه شهرداري تهران بايد نظارت را به‌عنوان فرصت ببيند نه تهديد گفت: «از معيارهاي مهم ما نحوه ارجاع پروژه‌ها به پيمانكاران بوده و براي واحدهايي كه پروژه‌ها را به‌صورت مستقيم به بخش خصوصي بدهند امتياز بيشتري قائل هستيم.» وي عملكرد شهرداري را نسبت به سال ۹۲ بهتر دانست.

  • نظر اعضا درباره گزارش كميسيون برنامه و بودجه

اعضاي شورا بعد از قرائت گزارش كميسيون برنامه و بودجه مواردي را بيان كردند. ابوالفضل قناعتي از اهميت حضور معاون عمران شهرداري هنگام ارائه اين گزارش سخن گفت. قناعتي همچنين از تعيين اعتبار براي پروژه‌هاي عمراني از رديف بودجه‌هاي غيرنقدي انتقاد كرد.

محسن سرخو، عضو كميسيون حمل‌ونقل نيز در تذكر خود خواستار آن شد كه فايل‌ها و پيوست‌هاي گزارش عملكرد 6‌ماهه كميسيون برنامه و بودجه از پروژه‌هاي عمراني شهرداري در اختيار همه كميسيون‌ها و كميته‌ها قرارگيرد تا موضوعات مطروحه در آن قابل پيگيري باشد. وي نيز بابت محقق نشدن اعتبارات غيرنقد ابراز نگراني كرد و آن را باعث عقب‌افتادن فعاليت‌هاي عمراني دانست.

احمد حكيمي‌پور هم گفت: «براي ما مهم آن است كه يك پروژه در چه زماني، با چه كيفيتي و با چه ميزان از هزينه به ثمر رسيده و مديريت هزينه چگونه در آن صورت گرفته است.» وي همچنين اظهاركرد: «بايد پيشرفت فيزيكي با پيشرفت ريالي همخواني داشته باشد؛ اين در حالي است كه اكثر پروژه‌هاي شهرداري از اين شاخصه بي‌بهره‌اند. » وي همچنين خواستار روشن شدن نحوه واگذاري پروژه‌ها به پيمانكاران و نحوه بستن پيمان‌ها شد. نظر مرتضي طلايي هم اين بود كه گزارش كميسيون برنامه و بودجه نشان مي‌دهد 247پروژه شهري يعني يك سوم آنها عملياتي نشده و اين يعني اينكه يك جاي كار ايراد دارد.

طلايي ادامه داد: «7سال از بس براي بافت فرسوده فرياد كرديم ديگر نفسي برايمان نمانده است و به نتيجه هم نرسيديم.» طلايي با اعلام خبر تشكيل فراكسيون پيگيري بافت فرسوده در شوراي شهر گفت: «بايد نهضت بافت فرسوده راه بيفتد و از اعضاي شورا مي‌خواهم كه در اين فراكسيون با ما همراه شوند.» در ادامه رحمت‌الله حافظي گفت:

«گزارش ارائه‌شده، بودجه‌‌محور نبود بلكه آمار محور بود و انتظار داشتيم اين گزارش براساس اعتبارات و عملكرد مالي شهرداري باشد.» حافظي همچنين گفت: «بهتر بود اين گزارش قبل از ارائه به كميسيون‌ها نيز داده مي‌شد تا آنان نظرات دقيق خود را بگويند.» رئيس كميسيون سلامت شوراي شهر تهران در پاسخ به برخي اظهارات مبني بر اينكه مخالفت وي باعث عدم‌تشكيل كميته تخصيص شده گفت: «عدم‌تشكيل كميته تخصيص نشانه خودمختاري شهرداري است درحالي‌كه طبق قانون بايد ماهي يك‌بار تشكيل مي‌شد.»

احمد دنيامالي نيز خواستار آن بود كه گزارش‌ها به‌صورت حوزه‌اي باشد. اقبال شاكري گفت: «امروز ما شاهد هستيم كه 68درصد پروژه‌ها از برنامه خود عقب هستند كه در 26درصد موارد به بودجه ارتباط پيدا مي‌كند و 75درصد عقب ماندگي‌ها هم ناشي از عدم‌مديريت صحيح است.» وي اضافه كرد: «مشكل ديگر ما تغييرات است. چرا بايد 60درصد پروژه‌ها دچار تغيير شوند؟» نظر عبدالمقيم ناصحي، رئيس كميسيون فرهنگي- اجتماعي هم اين بود كه لزومي ندارد چندين پروژه به يك شركت واگذار شود؛ درحالي‌كه شركت‌ها و سازمان‌هاي ديگر دستشان خالي است. وي پيشنهاد كرد، بخشي از اين پروژه‌ها در اختيار سازمان عمران مناطق قرار گيرد.

مجتبي شاكري هم از مشترك‌نبودن ادبيات شورا و شهرداري سخن گفت و افزود: «ادبيات ما با شهرداري مشترك نيست و ما بايد شاخص‌هايي داشته باشيم كه اين برنامه‌ها را بسنجيم و ببينيم كجا بايد تحول و تغيير ايجاد كنيم.»محمد حقاني، رئيس كميته محيط‌زيست و خدمات شهري گفت: «در اين گزارش بيشتر ارقام و اعداد ذكر شده بود درحالي‌كه گزارش كيفي راجع به كارها نداشتيم.» به‌نظر وي هم بهترين راه براي اين موضوع تقويت كميته‌ها و كميسيون‌هاست.

کد خبر 275553

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha