همشهری آنلاین- مهدی تهرانی: یک نکته که در دوام همیشگی سینمای وحشت تاثیر دارد، بروز ستارگانی است که از همین ژانر به معروفیت جهانی دست یافته اند و همچنین کارگردانانی که از دل همین ژانر در سینما جاودانه شدند.

فیلم ۱۴۰۸ ساخته میکائیل هافستروم/۲۰۰۷

مايك انسلين نويسنده و فيلمنامه‌نويس  متخصص در ژانر ترسناک برای نگارش کار جدید خود باز هم دست به شیوه‌های تحقیقی خاص خود می‌زند. انسلین علاقه دارد در مكان‌هايي شب را به روز برساند که اقامت در آنجا واقعا دل شیر می‌خواهد.

او در تجربه جدیدش در هتلي به نام "دلفين" و در اتاق 1408 اقامت خواهد كرد. اتاقي كه معروف است هركه يك شب در آنجا  ماندگار شده باشد؛ به طرز وحشتناكي جن‌‌ها از او پذيرايي خواهند كرد. مایک بي‌توجه به گوشزدهاي ديگران در اتاق جنجالي  می‌ماند و این آغاز اتفاق‌های سرسام آور و هولناکی است که بر سرش باریدن می‌گیرد...

  • مشاهدات واقعي و درك وحشت

شکل‌گیری سناریوی 1408 حاصل یک درک عمیق و تاثیرگذار از عناصر داستان در ژانر ترسناك و وحشت است . استنتاجی که استیفن‌کینگ براساس ماجراهایی واقعی بدان دست يافته و حاصل یافته‌هایش را در یک داستان کوتاه شرح داده است.

تحقيقات استيفن كتاب براي نگارش اين رمان كوتاه داراي موشکافی‌ها و دقت هوشمندانه است ، به نحوبكه تحقیقات و مشاهدات او باعث شده عمدتا او را يك یک شخصیت معروف و شناخته شده و صاحب نظر در امور متافیزیکی بشناسند.

ریختن آب از نقاشی روی دیوار؛ برف باریدن و یخ زدگی در اتاق ؛ صداهای مهیب و ناهنجار که شخص را تا مرز سکته پیش می‌برده و مهمتر از همه حضور فردی یخ زده در حالی که با دستان یخی اش ساکنین را می‌گرفته بخشي از اين مشاهدات است كه كينگ در كتابش روايت كرده است.و طرفداران خاص او نیز از خواندنش به وجد آمدند.

  • برگردان تصویری اتاق جن زده!

فیلم 1408 را می‌توان ترسناک تر از داستانش دانست این به سلیقه مخاطب و تماشاگر ارتباط دارد.تلفیق ژانر ترسناک با سینمای جنایی و معمایی و مهمتر و بیشتر از همه ، تلفیق سینمای وحشت با هرزه نگاری؛نفس سینمای پر اعتبار وحشت را گرفت و آثار نازل متعلق به تولیدات ویدئویی و درجه پایین تر از B بازارهای جهانی را تسخیر کرد.

بنابراین آنچنان سینمای وحشت معقول رشد نکرد. در سالهاي اخير جوان‌ترهایی پا به عرضه گذاشته‌اند و پیرمردها هم جسته و گریخته کارهایی انجام می دهند (مثل فرید کین با فیلم جدیدش حشره)، اما به نظر می‌رسد اكنون که بیش از نصف سال 2007 گذشته ، 1408 ترسناک ترین فیلم امسال است و معقول ترین آن .

فیلم ۱۴۰۸ ساخته میکائیل هافستروم/۲۰۰۷

  • سهم تکنیک ، بازیگر، فیلمنامه وکارگردان در 1408

1408 را میکائیل هافستروم ، کارگردان نه چندان شناخته شده و 46 ساله سوئدی ساخته با یک سناریوی خوب که در موردش مفصل گفتیم و بازیهایی درخشان جان کیوزاک در نقش مایک انسلین و ساموئل ال جکسون در نقش جرالدین  مدیر هتل.

همه می‌دانیم نقش اسپیشال افکت و تکنیک‌های فیلمبرداری و آفرینش دوباره آنچه گرفته شده در اتاق تاریک تدوین چقدر در شکل گیری نهایی یک فیلم ترسناک و  پر از سوسپانس و دلهره؛ تاثیرگذار است.

اما اگر بستر اصلی داستان شما پر از انگاره‌های روان شناختی و رفتارشناختی باشد بايد ظرافت‌هاي خاصي را نيز در نظر داشت.در اینجا بازیگر باید آنقدر مسلط بر ذات صحنه باشد تا هر آنچه که واقعا نیست ، هست در نظر آورد.

کارگردان نيز بايد آنقدر هوش و ظرافت به خرج دهد تا اثری معقول و معتبر به دست بیاید. به نظر می رسد در 1408 سهم داستان و ایده اصلی و سپس بازیگری و جلوه ویژه پررنگ تر از دیگر موارد باشد.

 هافستروم اذعان کرده بهترین هدایت و مدیریت در طي ساخت فيلم اين بوده كه هنگام ايفاي نقش  جان کیوزاک و ساموئل ال.جکسون تماما این 2 بازیگر محبوب را به حال خودشان بگذارد.

ذکر چند صحنه در این رابطه شاید خالی از لطف نباشد:

1-مایک انسلین در محل موسسه کارفرمایش همان انتشاراتی ای که دومین کتابش را چاپ کرده در حال صحبت راجع به کتاب و همچنین خلق و خوهایش است. آنجاست که تماشاگران منتظر می‌مانند این آقا قدم به جایی بگذارد که حتی فکرش آدم را به لرزه درآورد.

2-جلسه مدیر هتل با نویسنده: ساموئل ال جکسون (در نقش جرالد اولین) به گونه‌اي به کیوزاک (مایک انسلین) درباره اتاق 1408 زینهار می‌دهد که گویی سابق بر این یک دو جین آدم در حالی که یخ زده و یا مومیایی شده‌اند از اتاق خارج کرده است. نه این که او قصد دارد انسلین را منصرف کند و نه این که به زور به داخل 1408 هلش دهد. او به تجارب اشاره می‌کند:

"...پیش از این؛ یک شاعر معروف سالها خواهان این اتاق بوده. خب... او شبها درها و پنجره ها را می‌بست و پرده‌ها را می‌کشید و صبح هم پنجره‌ها را باز می‌کرد، اما خب یک روز صبح نه پنجره‌ای باز شد و نه پرده‌ای. اتاق شده بود مثل اتاق یا کابین یک کاپیتان بخت برگشته کشتی... از اون کشتی‌هایی که بهشون جن زده می‌گن...".

3-مایک یخ زده: انسلین که کم‌کم حس کرده اوضاع و احوال اتاق 1408 عادی نیست به یکباره حس می‌کند دمای اتاق دارد به زیر صفر می‌رسد؛ برف شدیدی در اتاق در حال بارش است و تمام اثاثیه و فرشها سفیدپوش شده‌اند، اما این پایان ماجرا نیست ، مایک احساس می‌کند دست و بدن یک آدم یخ زده مدام به بدن او برخورد می‌کند و در حالی که به سرنوشت آدمهای گرفتار شده در توفان و کولاک مبتلا شده کم کم احساس رخوت از سرما و ناامیدی از زنده ماندن سراسر وجودش را فرا می‌گیرد.

1408

كارگردان: ميكائيل هافستروم؛ فيلمنامه:مت گرينبرگ،اسكات الكساندر،لري كارازفسكي؛ براساس رمان 1408 نوشته استيفن كينگ؛زمان فيلم: 112 دقيقه؛ محصول 2007 آمريكا؛ كمپاني مترو گلدوين ماير؛بازيگران: جان كيوزاك(مايك انسلين)؛ ساموئل ال.جكسون(جرالد اولين)

فیلم ۱۴۰۸ ساخته میکائیل هافستروم/۲۰۰۷

کد خبر 275561

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha