جلاد شمشیر به‌دست در ردای سفید، با یک حرکت، سر محکوم را می‌برد و بلافاصله از او فاصله می‌گیرد تا مبادا لباسش به خون آغشته شود.

بعد شمشيرش را با تكه پارچه‌اي از خون پاك مي‌كند و كار تمام مي‌شود. اين بخشي از يكي از فيلم‌هاي اينترنتي اقدامات داعش نيست؛ اين تصويري است كه دست‌كم در 2‌ماه گذشته بيشتر از قبل در خيابان‌هاي شهرهاي عربستان مقابل چشمان مردم روي داده‌است.

گردن‌زدن محكومان در عربستان در 2‌ماه گذشته به‌صورت پرشمارتر از قبل اجرا مي‌شود و اين با شدت گرفتن درگيري‌هاي نظامي با داعش در خاك عراق و سوريه بي‌ارتباط نيست. گروه داعش از نظر ايدئولوژي ادعايي و رفتارها و احكامش، به سلفي‌ها و تكفيري‌ها و وهابي‌هاي عربستان نزديك است. داعش كتاب‌هاي درسي رسمي نظام آموزشي عربستان را در مدارس مناطق تحت كنترل خود در عراق و سوريه تدريس مي‌كند.

اما شدت گرفتن موارد گردن زدن در ملأ‌عام در عربستان، يكي از نشانه‌هاي دستپاچگي حاكمان اين كشور در شرايط كنوني منطقه است. حاكمان سعودي با اين اقدام در كنار صدور احكام اعدام براي مخالفان و معترضان، براي كنترل اوضاع در داخل كشور تلاش مي‌كنند.

مرزهاي عربستان از سوي يمن و عراق، به‌دليل ناآرامي‌ها در اين كشورهاي همسايه تهديد مي‌شود. از سوي ديگر، سال‌ها سياست تبعيض و سركوب عليه شرق عربستان، اين منطقه را به كانون خشم و اعتراض عليه رياض تبديل كرده‌است. برخي مدارس مذهبي و مساجد سلفي و مراكز ترويج وهابيت در اين كشور سال‌هاست كه ترويج اين ايدئولوژي‌ها از طريق خشونت و خودروي بمبگذاري شده و حمله انتحاري را تشويق و تدريس مي‌كنند. اكنون كه جهان متوجه كانون صدور خشونت مذهبي در منطقه شده، حاكمان عربستان در موقعيت دشواري قرار گرفته‌اند؛ از يك سو نمي‌توانند يا به قول بعضي تحليلگران نمي‌خواهند با اين كانون‌هاي داخلي مقابله كنند و از سوي ديگر از سوي افكار عمومي و دولت‌هاي جهان تحت فشار قرار گرفته‌اند.

اين موقعيت دشوار موجب شده كه حاكمان سعودي بيشتر از گذشته به سركوب و ايجاد فضاي امنيتي و اعمال خشونت روي بياورند. صدور حكم اعدام براي شيخ نمر، روحاني شيعه معترض شرق عربستان كه با اعتراض گسترده در منطقه و جهان روبه‌رو شد، بخشي از همين واكنش شتاب‌زده است. ديروز نيز دادگاهي در حكمي ديگر، 2معترض ديگر شيعه را به‌خاطر اعتراض‌هاي 3سال گذشته در منطقه عواميه، به اعدام محكوم كرد. اتهام آنها تنها شركت در تظاهرات اعتراضي عليه دولت بوده‌است.
در اعتراض‌هاي 3 سال گذشته در اين منطقه نفت‌خيز عربستان، ده‌ها نفر توسط نيروهاي امنيتي كشته و صدها نفر دستگير شدند. شيعيان اين منطقه مي‌گويند كه تنها به‌خاطر مذهبشان، در معرض فشار و تبعيض و سركوب هستند.

کد خبر 275657

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha