همشهری آنلاین: دکتر دنیس موکوگه ( Denis Mukwege) روز سه‌شنبه ۲۱ اکتبر ( ۲۹ مهر) به خاطر کارش در زمینه یاری به قربانیان تجاوز جمعی در جمهوری دموکراتیک کنگو برنده امسال جایزه حقوق بشر ساخاروف پارلمان اروپا شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا اعطای این جایزه را به موکوگه که چندین بار نامزد دریافت جایزه صلح نوبل بوده است، به خاطر کارش در زمینه درمان جراحات رقت‌انگیز قربانیان این تجاوزها اعلام کرد.

شولتز گفت احزاب پارلمان «به اجماع تصمیم گرفتند که جایزه ساخاروف به خاطر تلاش‌های دکتر دنیس موکوگه به او اهدا شود.»

نیروهای رقیب که در حال جنگ برای تسلط بر منابع غنی مواد معدنی در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو هستند، دهه‌هاست که از تجاوز گروهی برای ارعاب و انقیاد جمعیت محلی استفاده می‌کنند.

موکوگه ۵۹ ساله متخصص زنان است، بیمارستان عمومی ارجاعی پانزی را در نزدیکی بوکاوو در ایالت کیووی جنوبی که صحنه برخی از بدترین خشونت‌ها نسبت به زنان بوده است، بنیان نهاد.

موکوگه دو سال پیش از درباره استفاده مداوم از تجاوز به زنان در جنگ و مقصر دانستن جهان از لحاظ واکنش نشان ندادن به آن، از یک اقدام برای ترورش جان به در برد.

با این حال او سال گذشته تهدیدها را نادیده گرفت و در میان استقبال گرم هزاران نفر به زادگاهش بازگشت تا بگوید «نه به خشونت جنسی، نه به جنگ، نه بالکانی‌کردن جمهوری دموکراتیک کنگو.»

ملاله یوسف‌زای برنده سال گذشته جایزه ساخاروف امسال برنده جایزه صلح نوبل شد.

کد خبر 275678

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha