جمعه ۲ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

علی ابراهیمی: آخرین برآوردها در حالی از مصرف ۹۲ درصدی منابع آبی کشور در بخش کشاورزی و هدر روی بالای آب در این بخش حکایت دارد که وزارت جهاد کشاورزی آمارهای وزارت نیرو در این مورد را غیرکارشناسی می‌داند.

رحیم سجادی

با رحيم سجادي، معاون آب، خاك و صنايع وزارت جهادكشاورزي گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • مبناي وزارت كشاورزي براي نادرست بودن آمار اعلامي مصرف آب دربخش كشاورزي توسط وزارت نيرو چيست؟

وزارت نيرو با تحويل حجمي آب از طريق كنتور در بخش شرب و صنعت، ميزان آب تحويل شده به اين بخش‌ها و سهم آنها از منابع آبي كشور را مشخص مي‌كند. بر اين اساس بقيه منابع آبي مصرفي كشور به‌حساب بخش كشاورزي گذاشته مي‌شود اما به كارگيري اين شيوه براي تعيين سهم بخش كشاورزي از آب مصرفي نادرست است.

  • يعني هيچ معيار ديگري براي سنجش آب مصرفي بخش كشاورزي وجود ندارد؟

براساس مصوبه هفته گذشته وزارت نيرو مقرر شده تا 400ميليون مترمكعب آب به كشاورزان شرق استان اصفهان تخصيص يابد. اين آب از پايين دست سد زاينده رود در شهركرد و براساس شاخص اندازه‌گيري كه توسط وزارت نيرو تعيين شده راهي اراضي پايين‌دست مي‌شود كه 400كيلومتر با سد فاصله دارد. اين ميزان آب در رودخانه رها و بدون احتساب ميزان هدر روي به‌حساب بخش كشاورزي گذاشته مي‌شود. اين يك نمونه آماري از تخصيص آب به بخش كشاورزي است؛ موضوعي كه در خوزستان و ساير مناطق هم مصداق دارد.

  • آيا برآوردي از ذخاير آبي كشور كه بر مبناي آن سهم 88ميليارد مترمكعبي كشاورزي تعيين شده باشد وجود دارد؟

آمار دقيقي در اين زمينه وجود نداشته و اطلاعي ندارم كه اين آمارها از كجا مي‌آيد. همچنين وزارت جهادكشاورزي متولي بخش آب نيست. اما براساس برخي برآوردها اعلام مي‌كنند كه مثلا حجم منابع آبي حدود 96ميليارد مترمكعب است با كسر سهم 6درصدي بخش صنعت و سهم 2درصدي شرب بقيه آن به‌حساب كشاورزي گذاشته شده و رقم 88ميليارد مترمكعبي مصرف آب در اين بخش تكرار مي‌شود.

  • چرا وزارت جهادكشاورزي برآوردي از ميزان آب مصرفي اين بخش با توجه به مقدار آب بري محصولات ندارد؟

ميزان آب بري در محصولات كشاورزي متفاوت است اما به‌طور متوسط ميزان آب بري اين محصولات 8تا 9هزار مترمكعب در هرهكتار است. اما برخي محصولات 20هزار مترمكعب آب‌بري دارند و آب بري گندم 6هزار متر مكعب است. با وجود اين، نمي‌توانيم آماري از ميزان مصرف آب در بخش كشاورزي ارائه كنيم و آمارهاي ارائه شده توسط وزارت نيرو را هم قبول نداريم.

کد خبر 275779

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha