جمعه ۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۹
۰ نفر

جنجال خبر اسیدپاشی در اصفهان این روزها با آمار ضد و نقیضی که از سوی مسئولان ارائه می‌شود گره‌خورده تا جا را برای انتشار شایعاتی باز کند که نتیجه‌اش به‌وجود آمدن جوی از ناامنی در اصفهان و دیگر شهرهاست.

اسید پاشی

 اما حقيقت ماجرا چيست و اسيدپاشي‌ها چطور اتفاق افتاد و چند نفر قرباني اين حادثه شدند؟ عصر نهم مهرماه سهيلا جوركش سوار بر خودروي پرشياي مشكي در خيابان مشتاق اصفهان توقف كرد تا با مادرش تماس بگيرد، سهيلا شيشه ماشين را پايين كشيده و سرگرم حرف زدن با مادرش بود كه ناگهان يك جوان موتورسوار كنار خودروي او توقف كرد و اسيدي را كه داخل ظرف بود به صورتش پاشيد. صداي سوختم سوختم سهيلا از آن سوي خط مادرش را به وحشت انداخت.

مردمي كه شاهد اين حادثه بودند به كمك دختر 27ساله رفتند تا او را به بيمارستان منتقل كنند اما متاسفانه آنها خبر نداشتند كه صورت قرباني اسيدپاشي را بايد با آب زياد شست‌وشو داد و او را از محيط اسيدي دور كرد. مردم دختر جوان را سوار خودروي خودش كه داخل آن پر از اسيد بود كردند تا به بيمارستان برسانند و همين مساله باعث شد تا سوختگي او بيشتر شود.

سهيلا تنها قرباني اسيدپاشي اصفهان نبود؛ چرا كه به فاصله چند روز يعني در 23مهرماه، اين بار زن جواني به نام مرضيه هدف اسيدپاشي قرار گرفت. اين زن سوار بر سمند مشکی رنگ از سمت پل ابوذر به سمت چهارراه پلیس اصفهان در حرکت بود که يك موتورسوار هنگام عبور از كنارش، به‌صورتش اسيدپاشيد و گريخت. زن جوان كه صورتش به‌شدت سوخته بود به بيمارستان سوانح سوختگي اصفهان انتقال يافت و پس از آن بود كه اخبار اسيدپاشي‌هاي سريالي در اصفهان در شبكه‌هاي اجتماعي و رسانه‌ها منتشر شد.

  • پيوند ماجرا به طرح مجلس

ماجراي اسيدپاشي در اصفهان با بررسي طرح حمايت از آمران به معروف و ناهيان از منكر در مجلس همزمان شد. يك روز بعد از ماجراي اسيدپاشي در اصفهان، خبرگزاري دولتي ايسنا در گزارشي با تيتر «نمايندگان! اين زنان به خاك سياه نشسته‌اند» 2 اتفاق را كنار هم گذاشت: اسيدپاشي در اصفهان و بررسي طرح حمايت از آمران به معروف در مجلس. در گزارش اين خبرگزاري آمده بود تنها كسي كه در مجلس به ماجراي اسيدپاشي اشاره كرده است محمدرضا خباز نماينده دولت بود و ساير نمايندگان از ماجراهاي اسيدپاشي اطلاع نداشتند.

اينچنين هم بود كه در ميان شعارهاي تجمع‌كنندگان در مقابل دادگستري اصفهان شعار‌هاي سياسي جايگزين خواسته‌هاي مردم براي دستگيري عامل اسيد‌پاشي شد؛ شعار‌هايي كه ارتباطي بين آنها و دادخواهي براي قربانيان اسيدپاشي ديده نمي‌شد. اين تحصن و تجمع مقابل دادگستري اصفهان در شرايطي صورت گرفت كه در 28مهرماه و بلافاصله بعد از وقوع موارد اسيدپاشي در اصفهان، حجت‌الاسلام سيدابراهيم رئيسي دادستان كل كشور طي حكمي به دادستان عمومي و انقلاب اصفهان دستور تسريع در شناسايي ودستگيري عامل يا عاملان احتمالي اسيد پاشي در حوزه قضايي اصفهان را با بهره‌گيري از قضات مجرب و بسيج كليه امكانات انتظامي و امنيتي صادر كرد. ابراهيم رئيسي، در همان مقطع گفت كه پيوند دادن چنين مسائلي به امر به معروف و نهي از منكر كار جريانات ضدانقلاب است.

از ميان مقامات دولتي مصطفي پورمحمدي وزير دادگستري اسيدپاشي را اقدامي تروريستي و خرابكارانه دانست و الهام امين‌زاده، معاون حقوقي رئيس‌جمهور نيز اظهار داشت كه وزارت كشور گزارشي در كابينه ارائه كرد كه اسيدپاشي‌ها ربطي به طرح امر به معروف و نهي از منكر ندارد و جرائمي كه اتفاق افتاده مربوط به اسيدپاشي‌ها، مربوط به روابط شخصي بوده است.

با وجود تأكيد مقامات محلي دولتي بر اين نكته كه اسيدپاشي ربطي به جريان سازي‌هاي انجام گرفته عليه امر به معروف ندارد حسن روحاني رئيس‌جمهور هم پس از اظهار نظر‌هايي كه در استان زنجان پيرامون طرح امر به معروف كرد با كمي تأخير در دستورالعملي 3وزارتخانه كشور، اطلاعات و دادگستري را براي پيگيري مجدانه موضوع اسيدپاشي در اصفهان و شناسايي عامل يا عاملان مأمور كرده بود. روز گذشته ائمه جمعه كشور هم با غير انساني خواندن اسيد‌پاشي خواستار مجازات بانيان حادثه شدند.

  • فضاي رعب و وحشت در رسانه‌هاي بيگانه

همزمان با اين اتفاق رسانه‌هاي بيگانه به‌دنبال ايجاد فضاي رعب و وحشت در جامعه رفتند. مهم‌ترين خطي كه اين رسانه‌ها پيگير آن بودند و سعي در القاي آن داشتند زنجيره‌اي بودن حادثه اسيدپاشي در اصفهان بود. چند مورد گفت‌وگو با قربانيان حادثه، برجسته كردن تحصن در اصفهان و تهران، القاي كاهش ميزان گردشگران در اصفهان، ارتباط دادن ماجراي اسيدپاشي با مقوله حجاب و بدحجابي درحالي‌كه بانيان اين حادثه دستگير نشده و انگيزه‌هاي آنها در اين ماجرا مشخص نشده بود، در صفحات خبري بي‌بي سي فارسي و راديو فردا ديده مي‌شد. جالب اينجاست برخلاف ادعاي رسانه‌هاي غربي، كساني كه قرباني حادثه اسيدپاشي در استان اصفهان شده‌اند، افراد محجبه‌ بوده‌اند.

  • شايعات وارد مي‌شوند

طولي نكشيد كه بازار شايعات نيز داغ شد. درحالي‌كه تلاش پزشكان براي درمان سهيلا و مرضيه ادامه داشت، اخباري از اسيدپاشي‌هاي سريالي در شبكه‌هاي اجتماعي و رسانه‌هاي خارجي و حتي برخي از رسانه‌هاي داخلي منتشر شد. درحالي‌كه عده‌اي آمار قربانيان اسيدپاشي را حتي بيشتر از 10نفر عنوان مي‌كردند، برخي نيز اين اتفاق را برنامه‌ريزي شده و به يك گروه خاص با هدف مقابله با بدحجابي نسبت دادند.

  • شكايت داريم

طولي نكشيد كه شايعات به گوش خانواده قربانيان اسيدپاشي نيز رسيد و باعث گله‌مندي آنها شد. به گفته پدر سهيلا جوركش، چطور وقتي ما درگير درمان دخترم هستيم، رسانه‌ها به جاي كمك به ما اقدام به شايعه‌سازي مي‌كنند. ما از اين كار آنها راضي نيستيم. پدربزرگ دخترم امام جمعه بوده و خودش هم اعتقاد زيادي به حجاب داشته است. دايي‌اش از شهداي حرم امام رضا(ع) بود و وقتي حادثه رخ داد، فقط 20روز از بازگشت دخترم از زيارت امام رضا(ع) گذشته بود. سهيلا حتي آرايش هم نمي‌كرد، آن وقت مي‌گويند كه او بدحجاب بود؟

  • ضعف اطلاع رساني

اظهارات مقامات پليس و ديگر سازمان‌ها نيز باعث سردرگمي بيشتر مي‌شد. درحالي‌كه برخي تعداد قربانيان اسيدپاشي را 4نفر عنوان مي‌كردند، رئيس پليس كشور در آخرين مصاحبه‌خود از اسيدپاشي به روي 7يا 8نفر خبر داد تا اينكه سرانجام مسئول روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان پنجشنبه هفته گذشته به توضيح كاملي درخصوص اسيدپاشي‌هاي اصفهان پرداخت. جهانبين حسن‌خاني گفت: از ابتداي امسال تا‌كنون 11نفر به‌دليل سوختگي با اسيد به بيمارستان سوانح سوختگي امام موسي كاظم(ع) شهر اصفهان مراجعه كرده‌اند.

طبق اظهارات مسئول روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، تنها 4زن در مهرماه بر اثر اسيدپاشي به بيمارستان منتقل شدند كه از اين 4نفر نيز يكي از آنها يك زن افغاني بود كه هدف حمله با اسيد از سوي يك زن افغاني ديگر قرار گرفته و ديگري نيز زني به نام «م. آ» بود كه هنگام مراجعه به بيمارستان دليل سوختگي خود را عنوان نكرد و به‌نظر مي‌رسد كه انگيزه اسيدپاشي به او نيز شخصي باشد. با اين آمار، اسيدپاشي‌هايي كه به‌نظر مي‌رسد با هم در ارتباط بوده و سريالي باشند، اسيدپاشي به 2نفر باقيمانده يعني سهيلا و مرضيه است؛ 2حادثه‌اي كه طبق اطلاعات به‌دست آمده از سوي يك جوان موتورسوار صورت گرفته‌ است .

  • شوخي با امنيت مردم

شايعات با سرعتي باور نكردني نه در اصفهان كه در شهرهاي ديگر هم گسترش يافت. در اصفهان حتي كار به جايي رسيد كه عده‌اي در خيابان‌‌ها و براي تفريح با پاشيدن آب به سر و صورت زنان و دختران آنها را به وحشت مي‌انداختند. برخي با ارسال پيام‌هايي در وايبر از تعطيلي دانشگاه‌هاي اصفهان مي‌گفتند و عده‌اي از افزايش قربانيان اسيدپاشي. در اين ميان اظهارات مقامات پليس و ديگر سازمان‌ها نيز باعث سردرگمي بيشتر مي‌شد.

  • چهره‌نگاري دروغين

يكي از پيام‌هايي كه طي روزهاي اخير در وايبر گسترش يافت حاوي 2تصوير چهره‌نگاري شده از عاملان اسيدپاشي بود؛ تصاويري كه با انتشار آن از مردم خواسته شده بود درصورت شناسايي آنها، پليس را خبر كنند. وقتي اين عكس‌ها از سوي خبرنگار همشهري در اختيار پليس آگاهي اصفهان قرار گرفت، مشخص شد هر دو تصوير ساختگي هستند و عده‌اي، قصد داشته‌اند تصاويري منتشر و به مردم القا كنند كه اسيدپاشان افرادي حزب‌اللهي و يا داراي محاسن هستند.

  • خبري كه سوخته بود

خبر اسيدپاشي به يك مادر و دختر مشهدي از روز چهارشنبه در برخي از سايت‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد؛ خبري كه از اسيدپاشي يك موتورسوار به روي مادر و دختري در مشهد حكايت داشت. كافي بود نگاهي به تاريخ اين خبر بيندازيد تا متوجه حقيقت شويد. اين خبر در آبان سال 90در روزنامه‌ها منتشر شده بود و حالا عده‌اي قصد داشتند با انتشار دوباره آن، وانمود كنند كه در مشهد نيز چنين اتفاقاتي رخ داده است.

کد خبر 275786

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha