همشهری آنلاین: معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ابلاغ آیین‌نامه برخورد با تقلب علمی در دانشگاه‌ها تا دو هفته آینده خبر داد و گفت: این آیین‌نامه به منظور برخورد با دانشجویان و اساتیدی که تخلف علمی می‌کنند یا پیش از این تخلف کرده‌اند، به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

به گزارش مهر، دكتر وحید احمدی با اعلام اين خبر گفت: تا کنون آیین‌نامه‌ای جهت برخورد با تقلب علمی نداشته‌ایم اما این آیین‌نامه جدید به صورت یک لایحه تنظیم شده از سوی وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به هیات دولت داده شده تا خلأهای قانونی در این زمینه برطرف و چگونگی برخورد با افراد متخلف در آن مشخص شود.

وی افزود: اعتقاد داريم با همین قوانین موجود هم، دانشگاه‌ها می‌توانند با تقلب علمی برخورد کنند و این موضوع را جدی بگیرند.

معاون پژوهشی وزير علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به اینکه هنوز در وزارت علوم مأموریتی برای شرکت‌ها و موسساتی که در حوزه علمی تخلف می‌کنند مشخص نشده است، اظهار داشت: در وزارت علوم، برای شرکت‌های بیرونی متخلف در زمینه تقلب‌های علمی تکلیفی مشخص نشده و در اینجا باید دستگاه قضایی وارد شود.

به گفته احمدی، در دانشگاه‌های بزرگ و دولتی چنین موضوعی کمتر دیده می‌شود و آمار تخلفات و تقلب علمی در آنها پایین است.

وی با تاکید بر اینکه در دانشگاه‌هایی که تعداد دانشجو زیاد است، این تخلف علمی رشد کمّی پیدا کرده است، اضافه کرد: همچنین زمانی که استاد به جای 5 دانشجو، 30 دانشجو دارد نیز این مشکل به وفور دیده می‌شود.

معاون وزیر علوم، تحقيقات و فناوري خاطرنشان کرد: سیاست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري کاهش نسبت تعداد دانشجو به استاد است تا ظرفیت اساتید کم شده و این اساتید بتوانند بیشتر برای دانشجو وقت بگذارند.

کد خبر 275874

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha