علی ابراهیمی: گرانفروشی و تبعیض در تعیین قیمت و فروش آلومینیوم و مس خام به شرکت‌های داخلی موجب خالی‌ماندن ظرفیت تولید و ازدست‌رفتن بازارهای صادراتی ۲۵۰تولید‌کننده صنعت برق شد.

تولید

گلايه انجمن توليد‌كنندگان سيم و كابل از ارزان فروشي مس خام به شركت‌هاي تركيه‌اي و تأثير آن بر كاهش قدرت رقابت‌پذيري شركت‌هاي داخلي به‌دليل محاسبه نرخ اين محصول با دلار آزاد و واردات سيم و كابل خارجي با ارز مبادله‌اي در حالي ادامه دارد كه توليد‌كنندگان صنعت برق نيز از تأثير اين شيوه تعيين نرخ آلومينيوم و مس خام بر خالي ماندن ظرفيت توليد و همچنين پيشكش بازار صادراتي كشورهاي عراق، افغانستان و سوريه به شركت‌هاي رقيب تركيه‌اي خبر مي‌دهند.

همچنين درحالي‌كه وزير صنعت، معدن و تجارت بر قيمت‌گذاري مس و آلومينيوم خام به نرخ 5درصد پايين‌تر از قيمت‌هاي جهاني براي توليد‌كنندگان داخلي تأكيد و مهدي كرباسيان، معاون وي قيمت‌هاي كنوني آلومينيوم و مس خام را كمتر از قيمت‌هاي جهاني و منصفانه مي‌داند، توليد‌كنندگان اين ديدگاه‌ها را رد مي‌كنند.

  • زمينگيرشدن 250شركت صنعت برق

دبير حمايت از ساخت داخل سنديكاي توليد‌كنندگان صنعت برق با اشاره به فعاليت 250شركت داخلي در اين صنعت به خبرنگار ما اعلام كرد كه مواداوليه اين صنعت آلومينيوم و مس خام است و 3شركت بزرگ، آلومينيوم خام مورد نياز صنعت برق را با واردات مواداوليه توليد مي‌كنند اما قيمت بالاي آلومينيوم خام در شرايط ركود پروژ‌ه‌هاي عمراني صنعت برق موجب بلاتكليف ماندن ظرفيت‌هاي خالي توليد‌كنندگان داخلي و پيشكش بازار كشورهاي همجوار به رقباي تركيه‌اي شده است.

صادق صياد با بيان اينكه قيمت مس عرضه شده به توليد‌كنندگان داخلي به‌مراتب بالاتر از قيمت‌هاي جهاني است، گفت: شركت‌هاي تركيه‌اي توليد‌كننده محصولات صنعت برق و سيم و كابل رقيب اصلي توليد‌كنندگان داخلي در بازار عراق هستند، اما به‌دليل تهيه مس و آلومينيوم به قيمت پايين‌تر از بازار كشورمان از قدرت رقابت‌پذيري بالاتري نسبت به توليد‌كنندگان ايراني برخوردار هستند. اين موضوع باعث ازدست‌رفتن بازار سيم و كابل در عراق و افغانستان شده است.

  • توافق يا عدم توافق بر سر نرخ مواد خام

در اين زمينه رئيس سازمان توسعه معادن و صنايع معدني(ايميدرو) در مورد تعيين نرخ مس نيز اعلام كرد: يك‌ماه پيش در جلسه‌اي با حضور مديرعامل ملي مس و سنديكاي توليد‌كنندگان سيم و كابل اين قيمت‌ها بررسي شد. همچنين عرضه اين محصول در تابلوي بورس و براساس فرمول تعيين شده صورت مي‌گيرد و شركت‌هاي توليد‌كننده نقش چنداني در افزايش يا كاهش قيمت مس خام ندارند. با وجود اين قيمت مس داخلي زير قيمت‌هاي جهاني است و درصورتي كه مشكلي وجود داشته باشد نيز معاونت بازرگاني داخلي وزارت صنعت و سازمان حمايت، قيمت‌ها را بررسي مي‌كنند.

دبير حمايت از ساخت داخل سنديكاي توليد‌كنندگان صنعت برق اما با رد ديدگاه معاون وزير صنعت مبني بر تعيين نرخ مس و آلومينيوم خام با حضور توليد‌كنندگان اعلام كرد: گرچه 2هفته گذشته جلسه‌اي براي بررسي قيمت آلومينيوم با حضور توليد‌كنندگان اين محصول، مسئولان كارگروه تنظيم بازار، بورس، سازمان حمايت، معاونت بازرگاني داخلي وزارت صنعت، سنديكاي برق و آلومينيوم و... برگزار شد اما در اين جلسه تنها مشكلات مطرح شد و هيچ تصميمي اتخاذ نشد و در پايان نيز معاون بازرگاني داخلي وزير صنعت اعلام كردكه موارد مطرح شده را به اطلاع وزير صنعت مي‌رساند اما اين جلسه مصوبه‌اي نداشت.

  • دفاع وزير صنعت، معدن و تجارت از قيمت مس و آلومينيم خام

گلايه توليد‌كنندگان از نرخ بالاي مواداوليه توليد در شرايطي روزبه‌روز بيشتر مي‌شود كه وزير صنعت، معدن و تجارت اين گلايه‌ها را رد كرد. محمدرضا نعمت‌زاده در پاسخ به خبرنگار ما مبني بر تأثير نرخ بالاي اين مواداوليه بر از دست رفتن بازارهاي صادراتي توليد‌كنندگان سيم و كابل و صنعت برق در كشورهاي همجوار و تقويت شركت‌هاي تركيه‌اي با ارزان فروشي مس و آلومينيوم خام به آنها اعلام كرد، قطعا قيمت فروش مس و آلومينيوم خام در داخل كشور كمتر از نرخ صادراتي اين محصولات است. اما از آنجا كه قيمت‌ها در نوسان است برخي شركت‌هاي توليد‌كننده داخلي، نرخ اين محصولات را با 2تا 3‌ماه قبل مقايسه مي‌كنند.

وي تأكيد كرد، گرچه كارخانه‌هاي توليد‌كننده مس و آلومينيوم خام بخش خصوصي بوده و در قيمت‌گذاري محصولات خود مختار هستند اما پيشنهاد ما آن بود كه مس و آلومينيوم خام به نرخ 5درصد كمتر از قيمت صادراتي در بورس عرضه شود. به گفته نعمت زاده، برخي توليد‌كنندگان داخلي انتظار دارند تا نرخ آلومينيوم و مس خام در بازار داخلي خيلي پايين‌تر باشد. اين درحالي است كه نه‌تنها خواسته توليدكنندگان سيم و كابل، قيمت خيلي پايين‌تر نيست، بلكه آنها صرفاً به‌دنبال آن هستند كه شرايط مشابه با طرف خارجي داشته باشند كه گويا از همين خواسته نيز دريغ مي‌شود.

کد خبر 275898

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha