همشهری آنلاین: تحقق عدالت اجتماعی در گروی به رسمیت شناختن حق و مسوولیت‌های اجتماعی و نهادینه کردن آن در جامعه است.

عباس آخوندی

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی با حضور در همایش توسعه و عدالت آموزشی با بیان اینکه آنچه در برابر عدالت مطرح می‌شود، حق است، اظهار کرد: ما راجع به مسائل عدالت اجتماعی زیاد صحبت می‌کنیم در حالی که مباحث حقوق اجتماعی را در نظر نمی‌گیریم.

وی افزود: این در حالی است که عدالت آموزشی در برابر حق آموزشی قرار دارد ولی ما چون حق را تعریف نمی‌کنیم، عدالت هم تبدیل به مهرورزی شده و این باعث می‌شود که این مفهوم از معنای واقعی خود دور شود.

وی با تاکید بر اینکه در مباحث عدالت باید حق را شکافت و در تعریف حق باید مسوولیت را تعریف کرد، خاطرنشان کرد: زنجیره عدالت، حق و مسوولیت می‌تواند فضای خلاق و زاینده ایجاد کند.

آخوندی با اشاره به جمله‌ای از حضرت علی (ع) مبنی بر اینکه عدل مهم‌تر از بخشش و سخاوت است، اظهار کرد: عدل هرچیزی را در جای خود می‌گذارد در حالی که سخاوت و بخشش مسائل را از جای خود خارج می‌کند.

وی در ادامه به آیه ان‌الله یعمارکم بالعدل و الاحسان تاکید کرد و گفت: در این آیه هم عدل مقدم بر نیکوکاری است.

وزیر راه و شهرسازی مشکل جامعه ایران را عدم رعایت تقدم و تاخر در رابطه بین اخلاق و حق دانست و تاکید کرد: اساسا در جامعه‌ای که عدل نباشد، تصور نیکوکاری هم بیهوده است.

آخوندی در همین خصوص افزود: ایثار و نیکوکاری در حوزه خصوصی ارجحیت دارد در حالی که عدالت در حوزه عمومی مهم‌تر است.

وی با اشاره به تحولات اجتماعی و نظام اندیشه حقوقی در کشورهای غربی، زمان شکل‌گیری حقوق اجتماعی و مفهوم رفاه را همزمان با تشکیل دولت رفاه دانست و تاکید کرد: در حال حاضر هنوز هم راجع به اینکه گستره حقوق اجتماعی چقدر است، اختلافی وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی اصل 43 قانون اساسی را اصل برگردان مفهوم رفاه که در سال 1948 تدوین شده یکی دانست و تاکید کرد: اگر قرار باشد عدالت توسعه یابد، باید تعریف خود را از این مفهوم تغییر دهیم.

آخوندی با اشاره به اهمیت طرح موضوع دسترسی در کنار توزیع منابع اظهار کرد: مباحثی که راجع به نظام آموزشی ما مطرح می‌شود، مربوط به مباحثی است که در دهه 60 و 70 میلادی می‌باشد که کشورهای غربی با آن روبه‌رو بوده‌اند.

کد خبر 275987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha