وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که برای پاسخ به سوال نماینده فلاورجان در خصوص عدم تحقق اقتصاد مقاومتی در مجلس حضور یافته بود، از تلاش وزارتخانه‌اش برای رفع مشکل اشتغال و ارتقای جایگاه بخش تعاون با توجه به توصیه‌های رهبری خبر داد.

ربیعی

به گزارش مهر، در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی سوال موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان از وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در خصوص علت عدم اجرای برنامه پنجم توسعه در تحقق سهم 25 درصدی تعاون از اقتصاد کشور در دستور کار مجلس قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه ربیعی با اشاره به اولین ملاقاتش پس از تصدی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با رهبری انقلاب، گفت: ایشان فرمودند جایگاه بخش تعاون، جایگاه شایسته‌ای نیست و رهنمودهایی به بنده در این خصوص داشتند که انگیزه های شرعی مرا برای اصلاح این بخش تقویت کرد.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت تعاونی‌ها حتی در مهد سرمایه داری بهتر از وضع ما در بخش تعاون است، گفت: اولین ایراد این است که ذهنیت مناسب در مورد تعاون در میان نخبگان، صاحبنظران و بخش خصوصی وجود ندارد، از ابتدای وزارت توصیه های بسیار زیادی برای حذف بخش تعاون از اقتصاد کشور شنیده‌ام.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: یکی از راهکارهای جمع آوری نقدینگی کوچک مردم بخش تعاون است که متاسفانه مغفول مانده است.

وی خطاب به نمایندگان گفت: در راستای ارتقای جایگاه تعاون در کشور از شما طلب یاری می کنم.

وزیر کار در آسیب شناسی جایگاه بخش تعاون در اقتصاد کشور، گفت: عدم باور عمیق به بخش تعاون از سوی نخبگان و بخش خصوصی، اعتقاد به این موضوع که خصوصی سازی موثرتر از عمومی سازی است، عدم وجود چشم انداز کمی و کیفی از تعاون، عدم تطابق مقررات فعلی تعاونی ها با اصول و ارزش های تعاون، استاندارد و شفاف نبودن قوانین نظارت بر تعاونی ها، ساختار نامناسب تشکل های تعاونی، ضعف نظام آموزشی در بخش تعاون از آسیب های موجود در بخش تعاون کشور است.

ربیعی تاکید کرد: نمی‌گویم ابرمدیر هستم و تغییرات اساسی در وزارتخانه ایجاد کرده‌ام اما می‌گویم که به اندازه چند نفر در این حوزه کار می‌کنم و تحولاتی را در بخش تعاون ایجاد نموده‌ام.

وی همچنین از تدوین بسته سیاستی تعاونی ها در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد و گفت: این بسته سیاستی به دولت ارائه شده است و تلاش می‌کنیم با ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌ها و حل مشکل تعاونی‌های مسکن مهر با وزارت تعاون گامی در راستای پیشرفت اقتصاد تعاونی برداریم.

وزیر کار تاکید کرد: سالم سازی و مبارزه با فساد در بخش تعاونی، سوق دادن اشتغال به تعاونی‌ها و عدم مداخله وزارتخانه در بخش تعاون از سیاست‌های مهم ماست.

در ادامه سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی تعاونی ها را مهمترین مسیر برای جلوگیری از جمع شدن ثروت در دست افراد خاص و کارفرمای مطلق شدن دولت خواند و گفت: در حال حاضر پول‌های خردی در دست مردم است که اگر در قالب تعاونی ها سازماندهی شود، می تواند در رشد اقتصاد کشور موثر باشد.

عضو کمیسیون اقتصاد با تاکید بر اینکه از ابتدای انقلاب متولی توانمند در بخش تعاون وجود نداشته است، گفت: وزیر کار در این جلسه فقط در مورد مشکلات بخش تعاونی ها صحبت کرد در حالیکه باید گزارشی از راهکارهای موجود به مجلس ارائه می‌داد.

وی تصریح کرد: سهم بخش تعاون از اقتصاد ملی کمتر از 6 درصد است که البته برخی کارشناسان نیز معتقدند سهم بخش تعاون نزدیک به 3 درصد است بنابراین تا رسیدن به سهم 25 درصدی بخش تعاون از اقتصاد کشور که یکی از قوانین برنامه پنجم توسعه است، راه طولانی در پیش داریم.

موسوی لارگانی خطاب به ربیعی گفت: چه مقدار از درآمدهایی که در واگذاری های اصل 44 به بخش خصوصی اختصاص یافته را توانسته‌اید برای بخش تعاون جذب کنید؟ برای توانمند سازی بخش تعاون چه فعالیت‌هایی انجام داده اید.

در ادامه ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به رکود در اقتصاد کشور انتظار رشد تعاونی ها غیرمعقول است.

وی تاکید کرد: در این مدت بخش اعظم مشکلات مسکن مهر مربوط به تعاونی‌ها بوده که توانسته ایم با همکاری وزارت مسکن تا حدودی این مشکلات را برطرف کنیم.

موسوی لارگانی نیز در پاسخ به اظهارات ربیعی گفت: آقای وزیر در جایی فرمودند که 200 هزار تعاونی فعال داریم اما یکی از معاونانشان در جلسه ای گفتند 130 هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارد. این در حالی است که بر اساس گزارشات ما 40 درصد این تعاونی ها در حال حاضر راکد هستند.

وی با انتقاد از ادغام وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باید وزارت تعاون تفکیک شده و وزیری توانمند در آن بگماریم. هدف ما از ادغام وزارتخانه ها کوچک کردن دولت بود در حالیکه فقط ساختمان‌ها کم شد.

لارگانی گریزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت زد و این وزارتخانه ها را «فشل» خواند و گفت: سه وزارتخانه را ادغام کردیم و فردی ناتوان بر آن گماردیم.

وی در آیان اظهار داشت: نسبت به وزرای قبل تلاش آقای ربیعی در بخش تعاون بیشتر است اما انتظارات ما نیز زیاد است.

در پایان موسوی لارگانی اعلام کرد به خاطر درخواست نمایندگان و افزایش تعاملات مثبت دولت و مجلس، از اظهارات ربیعی قانع شده است.

کد خبر 276218

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha